بصیری پور در همایش روسای شوراهای اسلامی استانهای کشور:

طرح پیشنهادی بودجه 94 شوراهای اسلامی شهر و روستا روی میز مجلس

رئیس شورای عالی استان‌ها از ارائه طرح پیشنهادی بودجه 94 شوراهای اسلامی شهر و روستا به مجلس شورای اسلامی خبر داد.

به گزارش  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، به نقل از  اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل شورای عالی استان‌ها، غلامرضا بصیری‌پور رئیس شورای عالی استان‌ها در پنجمین اجلاس روسای شورای اسلامی استان‌های کشور که در هتل ولایت مشهد برگزار شد، با بیان اینکه باید در جهت تقویت شوراباوری میان اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا و مسئولان اجرایی کشور گام برداریم، اظهار کرد: معتقدم یکی از رسالت‌های ما این است که بحث شورا باوری را که کمرنگ است در میان 117 هزار عضو شوراهای اسلامی شهر و روستا و همچنین مسئولین اجرایی نهادینه کنیم.

وی افزود: شوراهای اسلامی دارای ظرفیت‌های بسیار بالایی بوده که متاسفانه تاکنون بهره‌برداری کافی از این ظرفیت بزرگ نشده است.

*نشست با وزیر کشور و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

رئیس شورای عالی استان‌ها با اشاره به نشست خود با وزیر کشور تصریح کرد: در بحث تعامل با دولت، مجلس و قوه قضائیه، کارهای زیادی در دست انجام است که در همین راستا نشستی با وزیر کشور انجام شد و از وی درخواست کردیم تا به عنوان نزدیکترین وزیر به شوراها، برای این نهاد، همیشه در دسترس باشند.

بصیری‌پور با اعلام خبر نشست با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی هفته‌های آینده، ادامه داد: در نظر داریم تا این نشست‌های شورای عالی استان‌های کشور را به صورت ویدئو کنفرانس با همه شوراهای کشور مرتبط کنیم تا هم ارتباطات بیشتر شود و هم آموزشی برای اعضای شوراها جهت توانمندسازیشان باشد.

*شوراها بعنوان یک رکن در قانون اساسی ردیف بودجه مستقل ندارند

وی آسیب شناسی کامل عملکرد شوراهای اسلامی را از روسای شورای استان‌ها خواستار شد و بیان داشت: انتظار ما از رئیس شورای هر استان برقراری یک تعامل دوطرفه با شورای عالی کشور است. در زمینه اصلاح ساختار دبیرخانه نیز صحبت‌هایی شده تا با استفاده از نیروهای قوی که حتی در شوراهای روستاها با مدرک دکترا در حال فعالیت هستند، یک دبیرخانه قوی‌تر داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه باید به دنبال پیاده‌سازی کامل اصل 100 قانون اساسی باشیم، تصریح کرد: با اینکه شوراهای اسلامی در قانون اساسی از ارکان نظام شمرده شده اما متاسفانه این رکن هنوز ردیف بودجه مستقل ندارد و بودجه خود را در قالب کمک از دولت دریافت می‌کند.

*طرح پیشنهادی بودجه شوراهای اسلامی شهر و روستا روی میز مجلس

رئیس شورای عالی استان‌های کشور در ادامه گفت: برای بودجه پیشنهاد داده‌ایم که مجلس برای شورای استان 100 میلیون تومان، شورای شهر 10 میلیون تومان، شورای بخش 2 میلیون تومان و شورای روستا یک میلیون تومان در لایحه بودجه سال 94 لحاظ نماید که قول‌هایی نیز در این زمینه داده‌اند.

بصیری‌پور افزود: تصمیمی که در شورای عالی استان‌ها گرفته می‌شود باید در همه شوراهای کشور تاثیر گذار باشد.

*نقش شوراهای اسلامی در افزایش درآمدهای پایدار

وی با اشاره به اینکه وظیفه اصلی شورای عالی استان‌ها ارائه طرح به مجلس است، عنوان کرد: این مهم تاکنون انجام نشده است زیرا اگر طرح‌هایی آماده و به مجلس ارائه می‌شد وضع شوراهای فرا دستی بهتر از این بود.

رئیس شورای عالی استان‌های کشور به اهمیت فعالیت شوراها در سرمایه‌گذاری در شهرها اشاره کرد و افزود: اگر 5 سال قبل در مشهد حرفی برای گفتن در موضوع سرمایه‌گذاری نداشتیم اما شورای شهر در سال 91 با تصویب 3 هزار میلیارد تومان و در سال 92 با تصویب 5 هزار میلیارد تومان طرح سرمایه‌گذاری باعث ایجاد درآمدهای پایدار فراوانی برای شهر و شهرداری شد.

بصیری‌پور در پایان به ایفای نقش شورای عالی استان‌ها در تغییر سبک زندگی، فرهنگ شهروندی، ایجاد درآمد از طریق گردشگری، توسعه درآمدهای پایدار، توانمند‌سازی اعضای شوراهای اسلامی، برنامه‌ریزی برای مناطق محروم، سفر به استان‌ها به همراه مدیران اجرایی و تقویت شورا باوری تاکید کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار