سرپرست اتحادیه‌ی تاکسیرانی‌های شهری کشور از کاهش سهمیه‌ی سوخت ناوگان حمل و نقل بار در صورت عدم ساماندهی و اخذ پروانه در اسفند ماه سال جاری خبر داد.

به گزارش  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران امیر جعفر پور سرپرست اتحادیه‌ی تاکسیرانی‌های شهری کشور در نشست خبری که صبح امروز سه شنبه در شورای عالی استان‌ها برگزار شد، اظهار کرد: در سال 88 دولت آیین نامه‌ای را راجع به مدیریت حمل و نقل بار و مسافر در شهر‌ها و حومه‌ی آن تصویب کرد و سازمان مدیریت بار بر همین اساس در شهر شکل گرفته و به لحاظ مدیریتی با ساختار مستقل فعالیت خود را آغاز کرد.

وی در مورد ساماندهی حوزه‌های حمل و نقل بار از جمله تمامی وانت‌ و کامیونت‌ها گفت: از حدود چهار سال پیش 1 میلیون 250 هزار نفر جهت ساماندهی و سیال حمل و نقل بار خود مراجعه کرده و این در حالی است که 2 میلیون و 200 وانت در کشور وجود دارند.

سرپرست اتحادی‌ تاکسیرانی‌‌های شهری کشور با بیان اینکه 950 هزار نفر در رابطه با ساماندهی وانت‌هایشان مراجعه نکرده‌اند، افزود: در سال 1391 بر اساس ابلاغیه‌ی دیگری از وزارت کشور دستور العمل مفصلی ارائه شد و پس از آن 350 هزار وانت و کامیونت ساماندهی و موفق به ادامه‌ی فرآیند‌هایی همچون بغل نویسی آرم شرکت روی خودرو‌های خود شدند و البته از این میان 90 هزار نفر آن‌ها موفق به اخذ پروانه نشدند.

جعفر پور در ادامه با تاکید بر اینکه وانت‌ها و کامیونت‌هایی که در طول اسفند ماه سال جاری به شهرداری یا وزارت راه به جهت فرآیند ثبت نام و ساماندهی مراجعه نکنند، سهمیه‌ی سوخت آن‌ها همچون خودروهای معمولی خواهد بود، گفت: در آینده میزان سهمیه‌ی سوخت ناوگان حمل و نقل بار و مسافر بر اساس پیمایش لحاظ خواهد شد.

وی اضافه کرد: هوشمند سازی ناوگان بار و مسافر در دستور کار جدی وزارت کشور است و دولت توجه ویژه‌ای نسبت به این مسئله دارد و با رویکرد خرید خدمت تاکسی متر با دریافت کرایه بر اساس مصوبات دولت و با تاکید بر رعایت عدالت، هوشمند سازی ابتدا روی ناوگان تاکسیرانی و تا پایان سال آینده روی ناوگان باری نصب خواهد شد.

سرپرست اتحادیه‌ی تاکسیرانی‌های کشور ضمن ابراز امیدواری از خدمات هوشمند سازی ناوگان بار و مسافر گفت: شهرهای کوچک و روستاهایی که خدمات حمل و نقل آن‌ها با امکانات کمتر در اختیار مردم قرار دارد، با پیگیری‌ برنامه‌هایی بهبود خواهد یافت و به لحاظ جایگاه سوخت، فشار ساز و استفاده از امکانات مدیریتی، شاهد پیشرفت‌هایی خواهیم بود.

جعفرپور با بیان اینکه خوشبختانه معاونت دهیاری‌‌ها پیگیری‌های مناسبی را در رابطه با خدمات حمل و نقل بار و مسافر در شهرهای کوچک داشته است، گفت: امیدواریم به زودی در این رابطه شاهد تحولات چشمگیر باشیم.

وی بیان کرد: در حوزه‌ی حمل و نقل شهری تلاش‌های خوبی را از سوی مدیران ارشد کشور برای حمایت از فعالیت رانندگان شاهد هستیم و طرح‌های مناسبی را برای ساماندهی مسافر بران شخصی نیز به زودی انجام خواهیم داد.

سرپرست اتحادیه‌ی تاکسرانی‌های کشور اظهار داشت: به ازای هر صد نفر، یک تاکسی، ون یا مینی ون فعالیت دارند. این آمار برای میزان کامیون و کامیونت‌ نیز به همین صورت است.

جعفرپور افزود: در حال حاضر تاکسی‌های کشور در شهرهای بالای 100 هزار نفر، 270 هزار مورد و در شهرهای کمتر از 100 هزار نفر، 60 هزار تاکسی است که جمعا می‌توان گفت 330 هزار تاکسی در سراسر کشور فعالیت دارند.

وی در ادامه در رابطه با تعیین کرایه‌ تاکسی‌ها گفت: دستور العمل وزارت کشور در این زمینه وجود دارد و اگر تخطی در این رابطه انجام شود، فرد مورد مجازات و جریمه برای‌ آن لحاظ می‌شود. همچنین قیمت گزاری کرایه تاکسی‌ها در شهرهای مختلف متفاوت است.

سرپرست اتحادیه‌ی تاکسرانی‌های کشور اضافه کرد: 85 درصد تاکسی‌های کشور گازسوز هستند و طبق مصوبات موسسه‌ی استاندارد وزارت نفت و صنعت به دنبال این مسئله هستیم که دو سوم ناوگان تاکسی‌ها، مخازن آن‌ها بازرسی و نوسازی شود، بر همین اساس طی چند ماه آینده فراخوانی را خواهیم داشت و برآورد می‌کنیم 15 درصد مخزن تاکسی‌ها دارای مشکل است و باید مخازن سالم جایگزین شود.

جعفرپور با تاکید بر اینکه در آینده میزان سهمیه سوخت وسایل حمل و نقل بار و مسافر بر اساس پیمایش لحاظ می‌شود، تصریح کرد: سقف سهمیه‌ی تاکسی‌ها 300 لیتر در ماه است ولی این میزان در رابطه با تاکسی‌هایی که فعالیت بیشتری دارند، افزایش خواهد یافت. این مسئله هنوز در رابطه با تاکسی‌ها مصوب نشده ولی برای وسایل حمل و نقل عمومی با سوخت دیزل به تصویب رسیده است.

وی در رابطه‌ با امکان‌های ارتباطی با اتحادیه‌ی تاکسیرانی‌های سراسر کشور گفت: هموطنان می‌توانند به‌ آدرس سایت به نشانی www.navganbari.ir یا از طریق شماره پیامک 300006356 با مسئولین مربوطه در ارتباط باشند. همچنین شماره تلفن گویای 0219711821 و پست الکترونیکی taxibar@imo.org.ir آماده‌ی ارائه‌ی پاسخ به سوالات هموطنان در سراسر کشور است.

سرپرست اتحادیه‌ی تاکسرانی‌های کشور افزود: وسایل حمل و نقل بار با پلاک سفید در صورتی که بخواهند فعالیت عمومی انجام دهند، لازم است با اخذ پروانه، پلاک زرد دریافت کنند، لذا از اول اسفند ماه به صورت 30 روز این فرصت وجود دارد تا مالکان این خودرو‌ها به شهرداری‌ها مراجعه کنند. همچنین هزینه‌ی در نظر گرفته شده در شهرهای مختلف بسته به نظر شورای شهر هر استان از 20 تا 100 هزار تومان است.

جعفر پور در رابطه با ناوگان هیبردی حمل بار و مسافر گفت: تعدادی خودروی هیبریدی به اتحادیه‌ی تاکسیرانی‌های کشور معرفی شده و در حال مذاکره با نهادهای بین المللی هستیم، همچنین خوشبختانه دولت با عوارض ورود این خودروها نزدیک به صفر موافقت کرده است.

وی در این رابطه توضیح داد: شرکت‌های خودرو سازی سایپا و ایران خودرو نیز پیگیر تولید خودرو‌های دو نیرویی هستند ولی باید توجه داشت که هزینه‌ بر ترین قسمت این خودرو‌ها، باتری‌ آن‌ها است که از یک ماه پیش کارخانه‌ی باتری سازی دو نیرویی در کشور راه اندازی شد.

جعفر پور با اشاره به اینکه تعداد خودروی دو نیرویی در کشور دو رقمی است، افزود: این در حالی است که شهرداری مجوز رایگان ورود به طرح ترافیک را برای این خودرو‌ها در نظر گرفته و قیمت خودرو‌های هیبریدی نیز مثل خودر‌و‌های تک موتوره‌ی بنزینی است، لذا پیش بینی می‌کنیم تعداد این خودرو‌ها در آینده بیشتر شود هر چند که هزینه‌ی تعمیرات و نگهداری این نوع از خودرو‌ها ریسک دارد.

انتهای پیام/

برچسب ها: اا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار