به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه 50 درصد اعتبارات متعلق به شهرداری و 50 درصد دیگر متعلق به دولت است، اظهار کرد: از دههی 80 به بعد 50 درصد اعتبارات دولت کاهش پیدا کرده و در 3 سال اخیر به صفر رسیده است و تمام فشارها برای تامین بودجهی مترو، با شهرداری است که اگر رقم بودجهی شهرداری که 1800 میلیارد است، از جانب دولت نیز تامین شود، در بخش تامین ناوگان حمل و نقل عمومی و توسعهی آن با مشکلی مواجه نخواهیم بود.
چمران ادامه داد: در برنامهی 11 هزار دستگاه برای افزایش حمل و نقل عمومی در برنامه پیش بینی شده بود که متاسفانه این تعداد تامین نشده است و در حال حاضر از 7 هزار دستگاه به 6 هزار دستگاه اتوبوس رسیدهایم که برخی از آنها سالانه از رده خارج میشوند و این مشکل پیش روی شهرداری است.
چمران بیان کرد: شورا و شهرداری وظیفهی خود را به خوبی انجام دادهاند و اگر بدهیهای عقب ماندهی دولت به این بخش تزریق شود، قطعا مشکلات مترو برطرف خواهد شد.
در ادامه جلسه محمد سرخو عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه مترو نیازمند کمک دولت است، اظهار کرد: در برنامه 5 ساله دوم اهداف مشخصی به لحاظ کمی و کیفی مشخص شده است که در بعضی بخشها ابعاد کمی آن به نتیجهی لازم نرسیده است که یکی از این بخشها حمل و نقل است و بر اساس برنامه 5 ساله باید 150 کیلومتر به بهره برداری برسد که میانگین سالانه آن 3 کیلومتر است به طوریکه در سال جاری باید به 28 کیلومتر بهره برداری برسد و بخشی از خط 3 و خط 7 مترو در سال 94 پیش بینی شده است که بر این اساس خط 7 مترو نیز کامل میشود.
وی ادامه داد: تا پایان سال 95 بنا است خطوط 3، 7 و 6 در سه سال اول برنامه کامل شود که در این مورد نیازمند اعتبارات مالی از جانب دولت هستیم.
عضو شورای شهر تهران ادامه داد: به دلیل اهمیت حمل و نقل عمومی از جمله مترو و اتوبوس، دولت نیز به کمک شهرداری آمده است که این مسئله اهمیت دو چندانی به حمل و نقل عمومی میدهد و باید اعتبارات لازمی نیز از جانب دولت در این امر صرف شود.
سرخو با بیان اینکه مترو نیازمند مساعدت دولت نیز است، اظهار کرد: حمل و نقل عمومی و فضای سبز و کاهش آلودگی هوا در اولویت شهر تهران است و در این زمینه خصوصا مترو، نیازمند مساعدت دولت هستیم که بتوانیم 34 کیلومتر خطوط پیش بینی شده را برای سال 94 با سر فاصلههای 5 دقیقهای به سرانجام برسانیم.
وی تصریح کرد: سالانه 5000 دستگاه جدید باید به ناوگان اضافه شود و تعمیرات اساسی نیز باید در این زمینه صورت گیرد که باید برای این تعداد ناوگان بودجهی قابل توجهی در نظر گرفته شود که متاسفانه در این زمینه به دلیل عدم مساعدت دولت در شورای سوم، حمل و نقل عمومی ضربه خورده است و در حال حاضر به دلیل کمبود اتوبوس در مناطق شرقی و غربی تهران، مردم با مشکلات عدیدهای مواجه هستند.
انتهای پیام/