خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشت : داعش از هرج و مرج موجود در لیبی استفاده کرد و این کشور را بستر مناسبی برای ایجاد پایگاهی برای خود یافت ، مسئله ای که نگرانی بسیاری از کشورها مانند مصر که در همسایگی این کشور قرار دارد و همچنین ایتالیا را که برای رهبری ائتلاف اعلام آمادگی کرده، برانگیخته است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، تصویری ویدئویی که داعش منتشر کرده و در آن سربریدن شماری از قبطیهای مصر را نشان داده است نشان می دهد این گروه قصد دارد این روش وحشیانه کشتار را به خارج از پایگاه اصلی خود در سوریه و عراق نیز منتقل کند.  

این سازمان در هفته های اخیر با برعهده گرفتن مسئولیت حمله 27 ژانویه به هتل کورنتیا در مرکز طرابلس پایتخت لیبی که کشته شدن 9 نفر از جمله پنج خارجی را به دنبال داشت معادلات در این کشور را برهم زده بود.  

تروریستهای داعش به ویژه از هرج و مرج موجود در این کشور که از زمان سرنگونی معمر قذافی در سال 2011 به وجود آمده است استفاده کردند.  

در واقع مقامات لیبی نمی توانند دهها گروه از تروریستها را که سلاح به دست دارند کنترل کنند.   

از چند ماه پیش دو ائتلاف مسلح بر سر قدرت درگیر هستند که رهبری آنها را ژنرال خلیفه حفتر برعهده دارد که تاکید کرده است با تروریستها در شرق لیبی می جنگد و مورد حمایت پارلمان و دولت مورد تایید جامعه بین المللی قرار دارد.  

دومین گروه نیز «فجر لیبی» است که ائتلاف گروهی از شبه نظامیان اصلی شهر مصراته (غرب لیبی) که تابستان گذشته پایتخت را تصرف کردند و دولت موازی تشکیل دادند و کنگره ملی این کشور را که دوره فعالیتش به پایان رسیده است بار دیگر فعال کردند، به شمار می رود.  

با وجود اینکه نیروهای فجر لیبی بارها «تروریسم» را محکوم کرده اند ، ائتلاف آنها روابط مبهمی با گروههای افراطی مانند انصارالشریعه دارد و هنوز اعتراف نکرده است که داعش در لیبی حضور دارد.  

شبه نظامیان «فجر لیبی» سرلشکر خلیفه حفتر و طرفداران نظام سابق را به طراحی «توطئه» ای که دخالت خارجی را برای تضعیف دشمن خود مجاز می دانند متهم می کنند.  

کنگره ملی لیبی دوشنبه تاکید کرد اطمینان ندارد قتل 21 قبطی مصری در لیبی انجام شده باشد.  

از سوی دیگر سخنگوی نیروهای حفتر اعلام کرد ارتش لیبی درگیریهای شدیدی با داعش دارد.  

سرهنگ احمد المسماری تصریح کرد : هسته های خاموشی در همه شهرها وجود دارد که آنها به صورت مستقیم با ابوبکر البغدادی رهبر این سازمان در تماسند.  عملیات تروریستی دیگری بر ضد لیبیاییها یا خارجیهای مقیم لیبی وجود خواهد داشت و از جامعه بین المللی ارائه کمک را خواستاریم.   

رومان کایه کارشناس جنبشهای تکفیری گفت: داعش با اعدام قبطیهای مصری می خواهد به طرفداران خود نشان دهد شاخه این سازمان در لیبی توسعه یافته و از دیگر شاخه های آن در خارج از عراق و سوریه قویتر است.

تشدید فعالیتهای این سازمان تندرو نگرانی کشورهای همسایه لیبی مانند مصر و تونس را برانگیخته است.  

این اقدامات همچنین نگرانی کشورهای جنوب از جمله نیجر و چاد را که دخالت نظامی بین المللی در لیبی را ضروری می دانند برانگیخته است.  

در آن طرف دریای مدیترانه نیز ایتالیا که با مهاجرت غیرقانونی شمار زیادی از سواحل لیبی به طرف این کشور در فاصله 200 مایلی مواجه است برای رهبری ائتلاف بر ضد این تکفیریها اعلام آمادگی کرده است.  

رم این هفته درباره اعزام هزاران نظامی و برعهده گرفتن فوری رهبری ائتلافی شامل کشورهای اروپایی و منطقه ای اعلام آمادگی کرد.  

احمد محمد نوح کارشناس مسائل سیاسی گفت : ایتالیا سواحل خود را بسیار نزدیک به لیبی می داند و از این تهدید بسیار احساس نگرانی می کند. این مسئله واکنش این کشور و درخواست دخالت بر ضد تکفیریها را توجیه می کند.
  
وی افزود : اروپا می داند مشکل آنها از طرف سوریه یا عراق نیست بلکه از طرف لیبی است که بسیار به سواحل اروپا نزدیک است.
  
وی تاکید کرد دخالت نظامی محدود به رهبری اتحادیه اروپا محتمل است.
  
یک دیپلمات عرب در طرابلس نیز گفت : دخالت نظامی در لیبی آسان نخواهد بود بلکه بسیار نیز پیچیده است و در آن منافع و وابستگیها در تضاد است.
  
وی که خواست نامش فاش نشود گفت: مطمئنا نیروهای فجر لیبی که روابط مبهمی با گروههای میانه رو و همچنین تندرو دارند این اقدام را رد خواهند کرد. مسئله ای که تا حدود زیادی فرصت موفقیت هرگونه ائتلاف حتی از طرف سازمان ملل متحد را از بین خواهد برد.

محمد الجارح تحلیلگر مسائل راهبردی نیز گفت : در این مرحله دیگر لیبیاییها نمی توانند تصمیم بگیرند چه کسی می تواند دخالت کند یا چگونه این دخالت انجام شود چرا که دیگر لیبی مشکل لیبیاییها نیست.

از سوی دیگر یک فرمانده نیروی هوایی لیبی اعلام کرد 40 تا 50 تروریست در حملات هوایی روز دوشنبه علیه اهداف داعش در این کشور کشته شدند. 

صقر الجروشی در گفتگو با تلویزیون دولتی مصر اعلام کرد: تلفات و خساراتی در بین افراد، مهمات و مراکز ارتباطی متعلق به آنها به بار آمده است.  

وی افزود: به طور حتم، شمار کشته ها کمتر از 40 یا 50 نفر نیست.   

نیروی هوایی مصر روز دوشنبه اعلام کرد مواضع داعش را داخل لیبی بمباران کرده است.  

این خبر یک روز پس از آن اعلام شد که این گروه، ویدیویی را منتشر کرد که نشان دهنده سر بریدن 21 مصری در لیبی است.    

لیبی اعلام کرد در خصوص این حملات، با مصر هماهنگی انجام داده است.   



انتهای پیام./.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار