قدیانی در همایش اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان:

جمهوری اسلامی نسخه‌ای بی‌بدیل است که مبانی نظری آن به عنوان الگوی معرفی می‌شود

رئیس سابق بسیج مستضعفین گفت: جمهوری اسلامی نسخه‌ای بی‌بدیل است که در تمام دنیا مبانی نظری آن به عنوان الگوی جوامع معرفی می‌شود و اگر می‌خواهیم حرکت‌های بنیادی انجام دهیم نیازمند یک فعالیت جدی در حوزه علوم انسانی هستیم و تشکل‌های دانشجویی رسالتشان تنها با تعدادی بیانیه و تجمع محقق نمی‌شود

جمهوری اسلامی نسخه‌ای بی‌بدیل است که مبانی نظری آن به عنوان الگوی معرفی می‌شود
به گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های باشگاه خبرنگاران، حسین قدیانی رئیس سابق بسیج مستضعفین در نوزدهمین اردوی آموزشی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان که با عنوان بیداری جنبش‌های دانشجویی و ایجاد تمدن نوین اسلامی در دانشگاه فردوسی مشهد که در حال برگزاری است با بیان اینکه اگر تمدن‌های غرب و شرق را قبول نداشته‌ایم و به دنبال احیای تمدن اسلامی هستیم، می‌بایست گام‌های اساسی‌تر برداریم،‌ گفت:  برای تشکیل یک کشور سه مولفه دولت، ملت و سرزمین نقش بسزایی دارد حال برای تشکیل یک تمدن نوین علاوه بر این سه مولفه فرهنگ نیز نقش بسزایی دارد.
 
قدیانی با بیان این که چیزی که تمدن‌ها را متمایز می‌کند مولفه فرهنگ است اظهار داشت: اگر مدعی باشیم که در جمهوری اسلامی به دنبال احیای تمدنی اسلامی هستیم نیازمندیم که فرهنگ اسلامی را در جامعه‌مان رواج داده چرا که می‌خواهیم متمایز از شرق و غرب باشیم.  
 
رئیس سابق سازمان بسیج مستضعفین افزود: اگر بخواهیم فرهنگ بومی را در کشورمان ساری کنیم نیازمند علم بومی نیز هستیم که در جامعه ما نقش بگیرد. سال‌هاست شعار دادیم نه شرقی نه غربی ولی در عمل آن را باور نداشتیم و اگر قرار است این شعار در جامعه ما محقق شود نیازمند فرهنگ بومی و علم بومی هستیم.  
 
وی با بیان این که برای بسط فرهنگ اسلامی در جامعه اسلامی نیازمند تولید علم بومی هستیم عنوان کرد: متاسفانه در جامعه ما به دنبال این هستیم که با علم غرب فرهنگ اسلامی را در جامعه‌مان جاری کنیم و این در صورتی است که سال‌هاست تابلوی شعار نه شرقی نه غربی را در همه تشکل‌ها نصب کرده‌ایم ولی علمی را یاد گرفته‌ایم که مبانی آن از غرب است و نمی‌توان آن را در جامعه اسلامی به کار برد.
 
قدیانی افزود: در ابتدای انقلاب بحث عدالت اجتماعی و عدالت علوی را مطرح کردیم و حال بعد از گذشت 36 سال آیا به این امر دست پیدا کرده‌ایم.  
 
رئیس سابق بسیج با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب مبنی بر بحث نرم افزاری و قدرت علمی گفت: رهبر معظم انقلاب به مباحث علمی وقت زیادی قرار می‌دهند و باید منویات ایشان را در دانشگاه‌ها به خوبی اجرا کنیم.  
 
وی با بیان این که علوم به سه دسته حقیقی، تجربی و انسانی تقسیم می‌شود گفت: مشکلات اساسی که امروز در جامعه اسلامی و دانشگاه‌ها دچاریم این است که سعی کرده‌ایم با ابزار و دانش غربی که چرخیده شده و با تاخیر زمانی تغییر یافته به جامعه ما آمده مدینه فاضه خود را بسازیم. حال هر چه جلوتر می‌رویم این امر شکل نمی‌گیرد. چرا که برای مثال می‌خواهیم با اقتصاد خرد و کلان که مبنای آن سود و بهره است ادعای اقتصاد اسلامی و بانکداری اسلامی را رواج دهیم.
 
رئیس سابق بسیج مستضعفین با بیان این که 36 سال از انقلاب گذشته و بهره‌های مالی و بانکی‌مان بالاتر می‌رود اضافه کرد: امروز نقش تشکل‌ها تنها در مسائل سیاسی بسنده نمی‌شود. چرا که باید سخنان رهبر معظم انقلاب را به صورت کامل محقق کنند.  
 
وی با بیان این که اگر در جمهوری اسلامی به دنبال اقتداریم نیاز به علم بومی داریم اضافه کرد: باید بررسی کرد تا آنچه دین اسلام و پیامبرمان قرار دارد تا انسان به کرامت‌ها برسد با علوم غربی دیکته شده‌ای که به کشورمان آمده آیا محقق می‌شود و یا اینکه براساس آن می‌بایست جامعه‌مان را در مبنای دیدگاه اسلامی پیش ببریم.  
 
قدیانی با بیان این که اگر مدعی نه شرقی نه غربی هستیم پس ایراد کار کجاست افزود: حتی در علوم دقیق که ماهیت ریاضی در غرب و شرق ندارد ایدئولوژیک افراد در ارائه فرضیه و نظریه بسیار مهم است چرا که کسی که در غرب فرضیه‌ای را بیان می‌کند نگاهش اومانیستی و با کسی که فرضیه‌اش با نگاه توحیدی است بسیار متفاوت است پس علم دقیق هم زیاد دقیق نیست.
 
رئیس سابق بسیج مستضعفین با بیان این که قرار بود علم پزشکی نوین ما را به سعادت برساند ولی این گونه نبوده گفت: به نظر می‌رسد وضع بهداشت ما ارتقا یافته ولی متاسفانه میزان تخت‌های بیمارستان‌ها افزایش یافته است این چه علمی است که ما را به کمال نرسانده است.  
 
وی تصریح کرد: در بحث علوم انسانی نظام حقوقی ما شباهت به تفکرات فرانسه دارد در جمهوری اسلامی که مدعی احیای تمدن اسلامی است بسیاری از نظریه‌های حقوقی‌اش از فرهنگ غربی نشات گرفته است.
 
قدیانی بیان داشت: برای رسیدن به ادعایی که داشتیم فارغ از همه شعارها نیازمند به تولید علمی متناسب با فرهنگ اسلامی‌مان هستیم چرا که غیر از این نمی‌توان کشور را به تعالی رساند و شما دانشجویان تنها این رسالت بر دوشتان قرار دارد.  
 
رئیس سابق بسیج مستضعفین افزود: امروز هر چه جلو می‌رویم میزان وابستگی‌مان به غرب بیشتر خواهد شد چرا که می‌بینیم همیشه وابسته‌ایم علم پزشکی‌ قدیم با امروز بسیار متفاوت شده است ما علمی را که آموخته‌ایم می‌بایست مورد بازخوانی قرار داده و آن‌ها را منطبق با اسلام کنیم و برای تولید علمی هم‌سو با اسلام تلاش کنیم و این توانمندی در جوانان ما وجود دارد ولی متاسفانه به قرآن تسلط نداشته و مباحث علمی در دانشگاه‌ها تبیین نمی‌شود.
 
قدیانی با بیان این که برخی علوم با مباحث اسلامی متفاوت است متاسفانه کسی به دنبال پاسخ و بررسی این مسائل نیست اظهار داشت: طبیعی است با این علوم موجود فرهنگ اسلامی را نمی‌توانیم در جامعه جاری کنیم پس اگر به دنبال ایجاد تمدن و دولت سازی هستیم که بتوانیم جامعه اسلامی خود را اداره کنیم نیازمند حرکت بنیادی هستیم تا ادعای‌مان ثابت شود.
 
رئیس سابق بسیج مستضعفین ادامه داد: جمهوری اسلامی نسخه‌ای بی‌بدیل است که در تمام دنیا مبانی نظری آن به عنوان الگوی جوامع معرفی می‌شود و اگر می‌خواهیم حرکت‌های بنیادی انجام دهیم نیازمند یک فعالیت جدی در حوزه علوم انسانی هستیم و تشکل‌های دانشجویی رسالتشان تنها با تعدادی بیانیه و تجمع محقق نمی‌شود و تاریخ مصرف این گونه کارها سال‌هاست که گذشته و نیاز به حرکت زیربنایی و جدی در جامعه هستیم.  
 
انتهای پیام
برچسب ها: احزاب ، تشکل ، بیداری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار