مدیرعامل شرکت مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران گفت: کیفیت آب‌های زیرزمینی نامطلوب شده است و علت این امر را می‌توان در جانمایی نادرست چاه بدانیم.

تلفنی** افت کیفیت زیرزمینی افت پیدا کرده/ 10 درصد سدهای کشور درست جانمایی نشده است/ سال آبی جاری سخت‌ترین سال خشکسالی‌های اخیر استحاج رسولی‌ها مدیرعامل شرکت مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران در نشست خبری امروزش در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران مبنی بر افت کیفیت منابع آب زیرزمینی گفت: 63 درصد آ‌ب شرب کشور از منابع زیرزمینی تأمین می‌شود و 37 درصد آن از منابع آب سطحی تأمین می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به کم‌آبی‌ها و آلودگی‌های زیست محیطی کیفیت آب‌های زیرزمینی نامطلوب است و علت این امر را می‌توان جانمایی نامناسب چاه‌ها در برخی مناطق بدانیم.

وی تصریح کرد: مطمئنا شرکت‌های آب و فاضلاب در بحث کیفیت تمام تلاششان را خواهند کرد.
 
10 درصد سدهای بزرگ کشور درست جانمایی نشده‌اند

حاج رسولی‌ها ادامه داد: 10 درصد سدهای بزرگ کشور مخزن‌شان کمتر از حجم تعریف شده‌شان آب دارد و این موضوع ناشی از جانمایی نادرست این سدها است.

وی با بیان اینکه 630 سد در کل کشور ساخته شده است ادامه داد: از این تعداد 330 سد توسط جهاد سازندگی ساخته شده که بیشتر جنبه معیشتی دارد و 300 سد باقیمانده توسط وزارت نیرو ساخته شده که از این تعداد نیز 150 سد کوچک و معیشتی و 150 سد دیگر بزرگ می‌باشد.

وی ادامه داد: از این 150 سد بزرگ، پنج تا 6 سد درست جانمایی نشده‌اند که می‌توان از جمله به سد رئیسعلی دلواری بوشهر، سد درونگه، سد کارده و سد شهید یعقوبی در خراسان، سد فرین صحرا در مازندران و سد شیروان در خراسان شمالی نام برد.
 
14 شهر در بحران آبی  

حاج‌رسولی‌ها ادامه داد: در سال گذشته 12 شهر در شرایط بحرانی قرار داشتند؛ افزون بر این 12 شهر دو شهر دیگر نیز در سال‌جاری به شهرهای بحران زده افزوده شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه شیراز، اصفهان، تهران، کرمان، بندرعباس و مشهد از جمله این شهرها هستند ادامه داد: با توجه به بارندگی‌های اخیر سال آبی جاری سخت‌ترین سال در هشت سال خشکسالی کشور بوده است.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران تصریح کرد: سال آبی 93، 94 کار بسیار سختی برای گذر از بحران پیش رو داریم.
 
کاهش 26 درصدی بارندگی‌ها

حاج رسولی‌ها در خصوص وضعیت بارندگی‌ها در سال جاری گفت: در حال حاضر 92 میلی متر بارندگی در کل کشور رخ داده است که در مقایسه با سال گذشته کاهش 26 درصدی را شاهد هستیم و همچنین این میزان بارندگی در مقایسه با میانگین درازمدت کاهش 29 درصدی را نشان می‌دهد.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران ادامه داد: در حوزه آبریز ارومیه 26 درصد و در حوزه آبریز خزر 29 درصد افزایش بارندگی در مقایسه با درازمدت داشته‌ایم.

وی ادامه داد: در حوزه خلیج فارس و دریای عمان در مقایسه با درازمدت 49 درصد کاهش و در حوزه فلات مرکزی نیز 40 درصد کاهش را شاهد بوده‌ایم.

وی حجم مخارن سدهای کشور را 19 میلیارد و 330 میلیون مترمکعب عنوان کرد و ادامه داد: این مقدار در مقایسه با سال گذشته حدود 10 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران در خصوص رتبه بارندگی‌های کشور نیز گفت: در حال حاضر رتبه بارندگی کشور در مقایسه با میانگین درازمدت 33 است و همچنین رتبه میزان ورودی سدهای کشور در سال جاری رتبه 45 است.

حاج رسولی‌ها از کاهش 20 درصدی پوشش برفی خبر داد و گفت: میزان آب پوششی برفی نیز حدود 15 درصد کاهش داشته است.

انتهای پیام/
برچسب ها: کیفیت ، سد ، بارندگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Germany
امین
۱۳:۱۱ ۲۷ بهمن ۱۳۹۳
با سلام
در مورخه ۳۰ آبان ۹۳ وزارت نیرو آزمون استخدامی برگزار کرد که نتایج
اولیه آن اوایل دی ماه اعلام شده ولی هنوز تماسی جهت تحویل مدارک گرفته
نشده و علت آن به دلیل هزینه برگزاری آزمون اعلام شده است یعنی هر شرکت
آب و فاضلاب می بایست بابت آزمون مبلغی به مجری آزمون (
موسسه صنعت آب و برق ) پرداخت کنه و تا این پول ها پرداخت نشه اسامی به
شرکت ها ارسال نمیشه که مراحل مصاحبه انجام بگیره و در حالی که قرار بوده ۱۵ فروردین در صورت
قبولی در تمامی مراحل شروع به کار بکنیم. خواهش میکنم از شما پیگیری
بفرمایید
آخرین اخبار