شبکه المیادین در گزارشی اعلام کرد که روابط ایران و چین فراتر از همکاری های اقتصادی است و تهران می خواهد از همکاری‌ها با پکن در همه این زمینه ها برای تقویت منافع خود به ویژه حل پرونده هسته ای استفاده کند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه المیادین گزارش داد: روابط ایران و چین فراتر از همکاری های اقتصادی است. 

"محمد جواد ظریف" وزیر امور خارجه ایران ابراز امیدواری کرد توافقنامه جامع درباره پرونده هسته ای این کشور در مهلت تعیین شده به دست آید. ظریف در نشست خبری مشترک با همتای چینی خود در تهران تاکید کرد کشورهای غربی به ویژه دولت آمریکا باید از فرصت برای لغو تحریمها علیه ایران استفاده کنند، زیرا تحریم‌ها به نفع هیچ طرفی نبوده است و نخواهد بود. 

"حازم کلاس خبرنگار المیادین در تهران گفت: ایران و چین بر هماهنگی بین دو کشور در فاصله یکماه و نیم به پایان مهلت تعیین شده برای دستیابی به توافقنامه نهایی در مورد برنامه هسته ای تهران تاکید کردند. وزرای امور خارجه دو کشور بر همسویی پکن و تهران تاکید کردند و خواستار استفاده از فرصت کنونی در مذاکرات شدند. 

در ادامه این گزارش پس از پخش ترجمه بخشی از سخنان وزرای امور خارجه ایران و چین آمده است: بررسی مسایل منطقه ای و بین المللی در میز گفتگوی دو طرف مطرح شد. گسترش روابط دوجانبه و رساندن آن به بالاترین سطح، هدف مشترک دو کشور است. این مسئله در سفرهای متقابل مقامات سیاسی، اقتصادی و نظامی ایران و چین در سال گذشته آشکار بود. 

"محمد علی مهتدی" کارشناس مرکز مطالعات راهبردی خاورمیانه در تهران گفت:"با اینکه روابط ایران و چین بیشتر جنبه اقتصادی دارد اما به اعتقاد من در این سفر مسایل راهبردی و بسیار مهمی درباره روابط ایران، چین و روسیه و نیز اجلاس شانگهای مطرح می شود."
 
خبرنگار این شبکه خاطر نشان کرد: چین بزرگترین شریک تجاری ایران است و تبادل تجاری بین دو کشور در سال گذشته به 52 میلیارد دلار رسید. تهران و پکن می‌خواهند از این همکاری‌ها برای سرمایه گذاری های مشترک استفاده کنند. منافع مشترک ایران و چین تحت تاثیر مسایل اقتصادی، امنیتی، تاریخ، جغرافیا و سیاست قرار دارد. تهران می خواهد از همکاریها با پکن در همه این زمینه ها برای تقویت منافع خود به ویژه حل پرونده هسته ای استفاده کند. 


انتهای پیام/

برچسب ها: المیادین ، ایران ، چین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار