رشد 3 درصدی اقتصاد در سال جاری، افزایش 14 درصدی حقوق کارمندان و توزیع چهارمین بسته حمایت غذایی در اواخر سال موضوعاتی بود که وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی شب گذشته در برنامه نگاه یک در خصوص آن سخن گفت.

به گزارش  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، علی ربیعی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی شب گذشته در برنامه نگاه یک که از شبکه یک  سیما پخش شد با اشاره به نقش کار و کارگر در پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد: بر اثر مشکلات ناشی از جنگ و تحریم، صنعت ما دچار مشکلات زیادی شده است اما با این وضع در مقایسه با سایر کشورها، حضور تشکل‌های کارگری بسیار مغتنم است و بر همین اساس در حال حاضر 2 هزار و 63 تشکل کارگری کارفرمایی وجود دارد که در سال 92- 93 تعداد زیادی به این تشکل‌ها  اضافه شده است.
 
ربیعی همچنین یادآ‌ور شد: قانون کار دستاوردی بود که انقلاب به کارگران داد و به رغم انتقاداتی که نسبت به این قانون وجود دارد، قانون کار قابل دفاع است و ما باید نوع اجرای آن را مناسب کنیم به طوری که صنعت‌گران و صاحبان تولید بتوانند با امنیت خاطر کار کنند.
 
وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با اشاره به رشد 3 درصدی اقتصاد، گفت: در ماههای پایانی سال جاری، 3 درصد رشد اقتصادی را برای یک ساله داشته‌ایم که این آمار توسط سازمانهای بین‌المللی و بانک مرکزی تأیید شده است البته زمانی که کشوری یک رکود انباشته شده 56 درصدی را تجربه می‌کند، این رشد 3 درصدی خود را دیر نشان می‌دهد و با توجه به اینکه صنعت با 20 درصد کار می‌کند تجربه رشد 3 درصدی ظرفیت‌ها را رو به کامل شدن می‌برد.
 
ربیعی ادامه داد : برای به حرکت درآوردن اشتغال نیاز به مداخله در بنگاههای کوچک است چرا که نیاز کارگری ما ایجاد شغل است و بیش از 85 درصد شغلهای ما در بنگاههای کوچک، متوسط، خرد و خانگی است، از این رو طرحهایی برای ایجاد تحرک در حوزه‌ی بنگاههای کوچک آماده کرده‌ایم تا این بنگاهها ظرفیت‌های خود را کامل کنند.
 
وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه 1000 میلیارد تومان از اشتغال را برای هدفمندی در دولت گذاشته‌ایم تصریح کرد: مجلس کمک کند تا این مبلغ به ما برگردد تا بتوانیم از این ابزار استفاده کنیم، علاوه بر این 5000میلیارد تومان هم از محل هدفمندی در اختیار وزارت جهاد کشاورزی و صنعت، معدن، تجارت برای حمایت از تولیدات است و با اینکه این مبلغ کافی نیست اما با توجه به کاهش قیمت نفت منابع مالی زیادی در اختیار نداریم که بتوانیم بر روی آن مانور کنیم.
 
وی همچنین در خصوص امنیت شغلی تأکید کرد متأسفانه 240 هزار شغل در حال از بین رفتن بود که با هماهنگی وزارت صنعت، معدن، تجارت و با کمک استاندارها این مشاغل طی اقداماتی حفظ شد که بخشیدگی جرائم در سازمان تأمین اجتماعی یکی از این اقدامات است.
 
ربیعی ادامه داد: بخش دیگری که در مبحث امنیت شغلی با آن مواجه هستیم مقابله با قراردادهای سفید امضاء‌ بود که تنبیه‌های اساسی از جنبه حقوقی و قانونی برای افرادی که به این شیوه کار می‌کنند درنظر گرفته‌ایم.
 
وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با اشاره به عدم رعایت حقوق  زنان در محیط‌های کار یاد‌آور شد: متأسفانه حقوق زن در محیط‌های کار به ویژه در شرکتهای خدماتی کوچک رعایت نمی‌شود که با 10دستورالعمل مشخصی که  با سه جانبه‌گرایی دولت کارگران و کارفرمایان وجود دارد در حال پیگیری این موضوع هستیم.
 
وی در ادامه به ساز‌ و کار تعیین حقوق و دستمزد اشاره و تصریح کرد: دستمزد در بخش کارگری در همه دنیا پر سر و صدا است و بنای قانون در این خصوص تصمیم سه جانبه است که این به معنی تفاهم بین کارگران  و کارفرمایان در کنار دولت است، به عبارت دیگر جامعه‌ی کارگری نیز در خصوص دستمزد نظر می‌دهند.
 
ربیعی با اشاره به اینکه مزد تابع چند مسئله است عنوان کرد: یکی از این مسائل شرایط زندگی نیروی کار است چرا که نیروهای کار عمدتاً در شهرها و حاشیه‌ی شهرها زندگی می‌کنند و سبد هزینه در این مناطق بالا است.
 
وی ادامه داد: همچنین شاخص تورم و بحث ادامه تولید از دیگر مسائلی است که برای تعیین حقوق در نظر گرفته می‌شود چرا که مزد باید به نحوی تعیین شود که توان تولید‌گر برای ادامه کار کارگاهیش مختل نشود.
 
ربیعی افزود: بالا بودن مزد برای کارگر خوب است اما برای اقتصاد مهم این است که قیمت تمام شده پایین باشد تا هر سهم کارگر در آن اضافه شود که در این صورت کارگر درآمد بیشتری دارد و بیشتر مصرف می‌کند.

 
وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه در حال حاضر مجموع دریافتیهای کارگران یک میلیون تومان است تصریح کرد: 23 میلیون نیروی کار که ثروت یک کشور است در ایران وجود دارد و ما باید سطح اشتغال و تولید را حفظ کنیم.
 
وی با بیان اینکه افزایش 14 درصدی حقوق کارمندان از جمله تصمیمات دولت است گفت: در خصوص حقوق کارگران هنوز تصمیم‌گیری نشده است اما ما به سمتی می‌رویم که دستمزدها به سمت رضایت بخشی حرکت کند و بازار کار و چرخه تولید هم بچرخد.
 
وی ادامه داد: بحث مسکن و درمان کارگری از دیگر مسائلی است باید نسبت به آن اهتمام کنیم چرا که یکی از کارهایی که در سازمان تأمین اجتماعی در حال پیگیری آن هستیم وضعیت درمان کارگران است که  برهمین اساس تا پایان سال سه بیمارستان میلاد در کشور افتتاح می‌شود و تعداد بیمارستانهای میلاد به عدد 4 می‌رسد.
 
ربیعی یاد‌آور شد:  ما باید همه کارگران ساختمانی را بیمه کنیم البته در حال حاضر 800هزار بیمه کارگر ساختمانی را داده‌ایم که هنوز جای زیادی دارد.
 
وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در خصوص توزیع بسته‌های امنیت غذایی گفت: در حال توزیع بسته سوم حمایتی هستیم و در روزهای پایانی سوم بسته چهارم را نیز توزیع خواهیم کرد.
وی در خصوص بازنشستگی کارگری نیز سخن گفت و تصریح کرد: در بخش تأمین اجتماعی بازنشستگی کارگری سال گذشته 25 درصد افزایش داشته‌ایم و در بیمه تکمیلی نیز به آنان کمک کرده‌ایم امسال نیز این کمکها را انجام خواهیم داد.
 
ربیعی در ادامه در خصوص تعاونیها سخن گفت و افزود: در سال 93-92 ، 850 تعاونی خدمت توزیعی ایجاد کرده‌ایم که 470 عدد از آن دانش‌بنیان و 480 تعاونی مرز نشین بوده است.
 
وی با بیان اینکه مشکل تعاونیها این است که نخبگان نظر مناسبی در مورد تعاونیها ندارند افزود: توسعه و ترویج فرهنگ تعاون، توسعه مدیریت و توانمندی سازی منابع انسانی، آموزش تعاونیها و تامل تعاونیها از جمله مواردی است در حال پیگیری آن هستیم.
 
وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در پایان به بحث سازمان  آموزش  فنی و حرفه‌ای پرداخت و گفت: این سازمان در توسعه ملی هنوز خوب کشف نشده است  و با توجه به اینکه نیروی انسانی یکی از عوامل رشد و توسعه است آموزشهای این سازمان باید متناسب با عرضه نیروی کار باشد.

انتهای پیام/ 
 



برچسب ها: اقتصاد ، افزایش ، توزیع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۱۶:۵۱ ۲۹ بهمن ۱۳۹۳
من کارمند جز هستم وحقوقم زیر1میلیون وپس از کسورات دریافتی ام تقریبا 650تومان می شود، دو فرزند دارم و خودمم معلول ونمیتونم شغل دوم داشته باشم با این وضعیت اقتصاد 14درصد افزایش حقوق در وضعیت مالی من چه تاثیری دارد؟
Iran (Islamic Republic of)
اسکندر
۱۰:۳۴ ۲۹ بهمن ۱۳۹۳
چرا افزایش حقوق فرهنگیان از سال 91 به بعد معادل نرخ رشد تورم نیست؟ مگر نه این است که ارزش 45000 تومان الآن برابر 10000 تومان است.؟کی حقوق 300 درصد افزایش داشته تا با نرخ تورم بربری کند؟ 14 درصد یعنی چه؟
-
مهمان
۰۸:۲۵ ۲۹ بهمن ۱۳۹۳
با 14 درصد تغييري در قدرت خريد كارمند اتفاق نمي افته.دولت همش ميگه تورم زير 20 درصد هست ي كم واقع بين باشيد آيا با اين كاهشي كه شما ميگين هيچ تغييري در قدرت خريد مردم خصوصا" كارمندان زحمتكش اتفاق افتاده؟
Iran (Islamic Republic of)
فروزان
۰۸:۲۵ ۲۹ بهمن ۱۳۹۳
بنزين 75 درصد افزايش داشته چرا حقوق كارمندان فقط 14 درصد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۲ ۲۸ بهمن ۱۳۹۳
باز خوش به حال شما کارمندان، یه آب باریکه ای هست بالأخره، البته کارمندان دولتی!!!
بخش خصوصی و کارگران شرکتا و کارخانه ها و .... باید چیکار کنند که چند ماه چند ماه حقوق نمیگیرند، سرکار بهشون بی احترامی میشه، ساعت کاریشون زیاده، امنیت شغلیشون پایینه و .........
من حاضرم با برجی 700 ثابت کارمند دولت بشم، اونم سخت ترین شغل دولتی!!!!
شغل آزاد هم سرمایه میخواد که نداریم، البته میشه قرض و قوله کرد ولی ریسکش خیلی خیلی بالای که کارت بگیره تو این وضع اقتصادی
United States of America
ناشناس
۲۲:۰۲ ۲۸ بهمن ۱۳۹۳
ایا با تورم 30 درصدی افزایش 14 درصدی عدالت است کی میخواهند کارمندان را دریابند خدا میداند
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۹:۱۶ ۲۸ بهمن ۱۳۹۳
با سلام خانم یا اقای بانو اینو هم بدانید که امکاناتی که در شهرهای بزرگ هست در شهرهای کوچک نیست.و برای انجام یک اقدام درمانی که به شهرهای بزرگ سفر می کنند باید کلی هزینه کنند.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۹:۰۲ ۲۸ بهمن ۱۳۹۳
سلام درجواب بانو بگم اگر راست میگویی بیاشهر کوچک تازه درشهر بزرگ یک مسکن که به یک کارمند میدن چند برابر رشد قیمتی دارد مگردرشهر کوچک غذا نمی خورند
Iran (Islamic Republic of)
كارمند
۱۳:۲۶ ۲۸ بهمن ۱۳۹۳
به همه عزيزان عرض كنم من اگه به حقوقم 14درصد اضافه بشه از سال آينده ماهي يك بار ايرانگردي و جهان گردي ميرم مابقي يه ماشين لكسوس ميخرم يه كمي هم پس انداز ميكنم تا اخر سال يه آپاتمان بخرم آخه حقوقم نزديك يك ميليون ميشه
Iran (Islamic Republic of)
زینب
۱۰:۵۶ ۲۸ بهمن ۱۳۹۳
من خودم سرپرست خانوارم و دو فرزند دارم به جز بار اول دیگر سبد کالایی دریافت نکردم. در حالی که یکی از اقوام با اینکه هر دو کارمند هستند و خانه و ماشین و کارخانه دارند سبدهای حمایتی به آنها تعلق می گیرد
Germany
مهدی
۱۰:۳۴ ۲۸ بهمن ۱۳۹۳
من کارگر ساده ام حقوق من اداره کاری است حدود 600 هزار تومان چرا به ما سبد تعلق نمیگیرد این چه وضعی است تورم هم زیاد میشود هرروز یارانه ها هم که زیاد نمیشود و میگویند در آینده ممکن است کلا قطع شود چه کسی جواب گو است لطفا پیگیری کنید؟
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۰۰:۳۳ ۲۸ بهمن ۱۳۹۳
با این وضع ایران تا ده سال دیگه پیرترم می شه کی دیگه به فکر ازذواجه .
Iran (Islamic Republic of)
پارسا
۲۲:۳۸ ۲۷ بهمن ۱۳۹۳
14 درصد یعنی فقط زنده ماندن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۶ ۲۷ بهمن ۱۳۹۳
واقعا متاسفم اگه درس نمي خوندیم الان درآمدمان بیشتر بود حیف که فوق لیسانس و لیسانس گرفتیم که الان وضعمون این باشه !!!
Germany
محمدعلی
۲۱:۴۸ ۲۷ بهمن ۱۳۹۳
سلام
حرف حق را نباید منتشر کرد
بابا منتشر کنید که
با سیصد تومان نمیشه زندگی کرد
چه برسه پفک برای نوه هامان بخریم
ما شرمنده بچه ها هستیم
-
معلم
۱۷:۰۴ ۲۷ بهمن ۱۳۹۳
ایا تورم 14 در صد است؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۰ ۲۷ بهمن ۱۳۹۳
اون دو سالی که تورم 40 درصد بود چرا افزایش حقوق اینقدر نبود ولی حالا بر اساس نرخ تورمی که 15 درصده دارن 14 درصد افزایش حقوق میدن؟
Iran (Islamic Republic of)
amir
۱۳:۵۴ ۲۷ بهمن ۱۳۹۳
بدبختر از کامند وجود نداره. پایینتر از افزایش حقوق ماله کارمنده,ازونورم بیشترین مالیات ماله کارمنده.فقط کارمنده که هر ماه به طور منظم ماليات می ده!
Iran (Islamic Republic of)
محمد قمی
۱۰:۴۷ ۲۷ بهمن ۱۳۹۳
سلام.آخه 14 درصد کارشناسی شده هست؟؟؟؟بابا من کارمندم و 8 ساله ازدواج کردم و هنوز جرات بچه دار شدن ندارم.به خدا نمیرسونم با این هزینه های سنگین.زندگیه دو نفره رو بگردونم هنر کردم با این حقوق ها...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۷ ۲۷ بهمن ۱۳۹۳
دستشان درد نکند با این افزایش حقوق.رکورد زدیم.
Iran (Islamic Republic of)
بانو
۱۰:۳۴ ۲۷ بهمن ۱۳۹۳
من فکر می‌کنم باید حقوق کارمندها رو توی شهرای کوچیک کم کنند و به حقوق کارمندها توی شهرای بزرگتر اضافه کنند.
این عدالت نیست که حقوق کارمندها توی شهرای بزرگ با این همه خرج و مخارج بالا یکی شده با حقوق کارمندایی که توی شهرای کوچیک زندگی میکنند.
Iran (Islamic Republic of)
دوست
۱۴:۱۱ ۲۸ بهمن ۱۳۹۳
هزينه ها كه در شهرهاي بزرگ و كوچيك فرق چنداني با هم نمي كند قيمت مواد غذايي برنج و ساير مواد غذايي يا پوشاك ، آب‌، برق ، گاز و ... همه جا يكيست
-
كارمند
۱۲:۰۰ ۲۹ بهمن ۱۳۹۳
سلام بعد اون وقت به نظرت قيمتها تو شهر كوچيكتر كمتره؟؟؟؟؟مشكل برا همه هست شهر كوچيك بزرگ نميشناسه به اصل موضوع بچسب ..من خودم كارمندم و شوهرم ازاد ولي با اين در امد مونديم تو مخارج....متاسفانه قناعت رو از دست داديم ...همه كلن .....تورم و كمرنگ شدن قناعت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۴ ۲۷ بهمن ۱۳۹۳
چرا بوقت اعلام افزایش حقوق تورم میشه 14 در صد موقع اعلام افزایش سایر موارد تورم میشه 17%و20%و 000 نوبت قیمت خودرو که شد تورم میشه 53%!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
باب اسفنجی
۲۳:۰۴ ۲۶ بهمن ۱۳۹۳
در سال یک بار حقوق ما اضافه میشه اما قیمتها روزانه افزایش پیدا می کنند.یکبار حقوق من 80 هزار اضافه شد و برنج کیسه ای 20 هزار تومان بود.برنج شد کیسه ای 70هزار تومن اما دیگر حقوق من اضافه نشد.
Iran (Islamic Republic of)
محمدرضا
۲۲:۰۰ ۲۶ بهمن ۱۳۹۳
واقعیت تورم این است که حقوق به چندر روز هم نمی رسد با این وضعیت خداحافظ آرامش !!!خداحافظ خانواده!!! فقط یک روز خودتان را جای ما بگذارید!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۹ ۲۶ بهمن ۱۳۹۳
14درصد!
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۲۱:۲۶ ۲۶ بهمن ۱۳۹۳
والله ما رومان نمیشه بگیم کارمندیم؟جاشکرش باقیه.به هر حال اگردزدی می کردیم ممکن بود یه جایی دست خوبی می زدیم.ولی حالا که کارمندیم دزدی هم نمی توانیم بکنیم.مچکرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۸ ۲۶ بهمن ۱۳۹۳
خداوکیلی با 700تومن حقوق اداره کاری و اجاره خونه و این همه مریضی چجوری میشه زندگی کرد
تازه وزیرمیگه یک میلیون درامدشونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۵ ۲۶ بهمن ۱۳۹۳
اللهم عجل لولیک الفرج
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۹:۵۰ ۲۶ بهمن ۱۳۹۳
قیمت آب و برق و گاز رو بی سر و صدا تا 100 درصد بالا بردید.بقیه اقام خوراکی و مصرفی هم همینطور.اونوقت فقط 14 درصد به حقوق اضافه میشه!!!
Iran (Islamic Republic of)
مندلی
۱۸:۵۵ ۲۶ بهمن ۱۳۹۳
ای کاش ما کارمنا هم یک دهم مدیران و مسیولان کشور حقوق میگرفتیم تا مزه ی رفاه رو بچشیم
Iran (Islamic Republic of)
فردین
۱۸:۳۲ ۲۶ بهمن ۱۳۹۳
سلام دوستان منم یه کارمندم...یه معلم...
نه اینکه وضعم از شما بهتر باشه نه منم میخاستم مثل بقیه شما گله ای بکنم ولی وقتی به یه زندگی یه کارگر ساده فکر کردم یا کسی که حتی کار نداره...جلو خانوادش زنش بچه هاش....
خدایا شکرت
Iran (Islamic Republic of)
طفلکی کارمند
۱۸:۲۲ ۲۶ بهمن ۱۳۹۳
خودرو 17 درصد افزایش قیمت پیدا می کنه سال 94 بعد حقوق کارمند 14 درصد یعنی ما از خودروهای بی کیفیت ایرانی هم کمتریم
Iran (Islamic Republic of)
معترض
۱۷:۵۶ ۲۶ بهمن ۱۳۹۳
آخه این 14 درصد هم اضافه حقوق محسوب میشه تورم 30 درصدی 14 دصد افزایش ؟به کدام کارمندان تعلق میگیره ما که در دفتر خصوصی کار می کنیم سه سال با یه حقوق 300 تومنی زندگی میکنم با این قسط و وام به کجا پناه ببرم تازه میگن به شما هم تعلق نمیگیره .دردم به کی بگم
Germany
مجتبی
۱۷:۲۰ ۲۶ بهمن ۱۳۹۳
من بیکارم و یک مادر پیر پیش من زندگی میکنه

سبد کالا در هیچ کدام از مرحله ها به ما تعلق نگرفته

بعد همسایه من که هم پولداره هم خونه از خودش داره سبد کالا میگیره

من نمیدونم این سبد کالا بر چه اساس تقسیم میکنند ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۶:۴۷ ۲۶ بهمن ۱۳۹۳
آقای کارمند برو هوا بخور منم کارمندم دارم همین کار رو انجام میدم
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۳:۴۵ ۲۶ بهمن ۱۳۹۳
خدا وند خودش به داد ما كارمندان برسد.
-
کارمند دردمند
۱۳:۲۸ ۲۶ بهمن ۱۳۹۳
خداوکیلی خودتون قضاوت کنید با این افزایش حقوق میشه زندگی کرد..اخه چراواقعیتهارو نمیبنید
-
عصبانی
۱۲:۵۲ ۲۶ بهمن ۱۳۹۳
بفکر کارمنده بدبخت باشید که با این چهارده در صدبا این همه قسط وگرفتاری چگونه زندگیش راباید چر خواند بخدا قسم ما که از شرمندگی نمی دانیم چگونه و با چه روحی هر روز بریم به خونیمان با دست خالی وشرمندگی واقعا متاسفم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۷ ۲۶ بهمن ۱۳۹۳
با این 14 درصدی که اختصاص دادین دیگه با 50 درصد هم دردی دوا نمیشه چه برسه به این ذره ذره هاخواهش میکنم به فکر بیچاره کارمندی که با سه دانشجوواین خرجها چه بکنه چه خاکی به سرش بریزه
-
کارمند
۱۲:۰۰ ۲۶ بهمن ۱۳۹۳
با این تورم و افزایش 14 درصدی و حقوق کارمندی بیش تر از 10 روز نمیشود گذران زندگی کرد ما که شرمنده زن و بچه ها هستم.
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۱:۳۳ ۲۶ بهمن ۱۳۹۳
بااین همه تورم 14درصد افزایش حقوق چه چیزی را تامین می کنند هزینه مصرف آب وبرق خوراک وپوشاک قسط وام شهریه مدارس ودانشگاههاو.....
Italy
عزیزه
۱۱:۱۴ ۲۶ بهمن ۱۳۹۳
باسلام و احترام
زنی که 2 فرزندش درآمد و سرپناهی ندارد و به کجا بایستی مراجعه کند پس این بسته حمایتی به چه کسانی تعلق می گیرد. چه کسانی مشمول این طرح می شود .
Iran (Islamic Republic of)
رهرو
۱۰:۴۳ ۲۶ بهمن ۱۳۹۳
دو سال است که بيکارم سه فرزند دارم که يکي معلول و 25 سال سن دارد. (دوتاي ديگر 16 و 24 ساله اند) وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي يک بار سبد کالاداد و ديگر خبري نشد. ما قبلاً از بهزيستي بن هم مي گرفتيم که ديگر از آن بن ها هم خبري نيست. دولت اگر قادر به قطع يارانه پردرآمدها نيست حداقل فکر و تدبيري براي امثال ما بکند.
رهرو
آخرین اخبار