بهبود روابط کابل و اسلام آباد، نقشی مهم در فسخ قرارداد تسلیحاتی افغانستان و هند داشت ؛ هرچند در درازمدت، پاکستان نمی تواند از نظر اقتصادی و سیاسی، جای وزنه ای مانند هند را برای افغانستان بگیرد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، مجله دیپلمات نوشت: این درخواست که شامل خرید توپخانه سنگین و دیگر تجهیزات نظامی از هند بود، در اصل در جریان سفر 'حامد کرزی' رییس جمهوری پیشین افغانستان به دهلی نو مطرح شده بود.

دهلی در آن زمان ابتدا درخواست کرزی را رد کرد، اما سپس آن را پذیرفت. اکنون رسانه های افغان از لغو همان درخواست به وسیله دولت اشرف غنی خبر می دهند.

دیپلمات، درباره دلایل لغو این قرارداد نوشت: نخستین و باورناپذیرترین توضیح را خود دولت افغانستان ارایه کرده است. 'محمد محقق' یکی از کارکنان دفتر عبدالله عبدالله، رییس اجرایی افغانستان، می گوید 'اگر رییس جمهوری این قرارداد را لغو کرده است، این احتمال وجود دارد که جای دیگری را یافته باشد که بتوان همین سلاح ها را با اطمینان دریافت کرد.'

محقق می افزاید ما به این سلاح ها نیاز داریم و باید آن را از هرجایی که شده است، به دست آوریم.

اما بهترین توضیح احتمالا این است که کابل قرارداد نظامی با هند را با توجه به بهبود تدریجی روابطش با اسلام آباد لغو کرده است. چند روز پیش، "سرتاج عزیز"مشاور امنیتی و امور خارجی نخست وزیر پاکستان، نسبت به حضور هند در امور داخلی افغانستان به شدت ابراز نگرانی کرد و نسبت به ایجاد جنگ نیابتی در افغانستان هشدار داد.

کابل می کوشد با اسلام آباد برای مبارزه با تروریسم همکاری کند و این همکاری صرفا نوعی کمک پاکستان به افغانستان نیست. برای مثال، شش تن از افراد دخیل در حمله تروریستی ماه دسامبر به مدرسه ای در پیشاور، در خاک افغانستان دستگیر شده اند. بنابراین، بهبود روابط کابل و اسلام آباد، دستکم در کوتاه مدت، در راستای منافع هر دو طرف خواهد بود.

دیپلمات در پایان نوشت: البته تصمیم غنی برای لغو درخواست سلاح های سنگین از هند، به معنای دگرگونی بزرگ در روابط آسیای جنوبی نخواهد بود. پاکستان با اگرچه فعلا نقشی مهم در روابط خارجی افغانستان بازی می کند، اما در درازمدت چیز زیادی از نظر اقتصادی و توازن قوای بین المللی ندارد که بخواهد به افغان ها بدهد و این، نقطه قوت و دست برترِ دهلی نو خواهد بود.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار