معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت: استان همدان دومین استان آلوده به تب مالت گزارش شده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران همدان؛ عرفانی در کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی استان همدان که صبح امروز با موضوع تب مالت برگزار شد؛افزود:در این بین شهرستان ملایر نیز بیشترین شیوع بیماری را در بین شهرستان های استان دارد.

وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته مهم ترین عامل انتقال تب مالت لبنیات بود گفت:در حال حاضر مهم ترین عامل انتقال این بیماری تماس با دام آلوده است.

عرفانی افزود:هم اکنون بیشترین مشکل مربوط به عشایر است به طوریکه از هر صد هزار مورد 584 مورد آلوده گزارش شده است.

وی خاطرنشان کرد:این میزان در روستاییان 168در صدهزارنفر و در شهرنشینان21 در صد هزار نفر است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تصریح کرد:در مجموع در ده ماهه نخست امسال 73.5در صد هزارمورد آلودگی مشاهده شد که اگر این روند ادامه یابد 4درصد نسبت به سال قبل افزایش را نشان می دهد.

عرفانی ابراز داشت: امسال در شهرستان های اسدآباد، تویسرکان، کبودرآهنگ و فامنین میزان تب مالت کاهش و در شهرستان ملایر این میزان افزایش یافته است.

مدیر کل دامپزشکی استان همدان هم مهم ترین نشانه تب مالت را سقط جنین عنوان کرد.

رسولی با بیان اینکه بعد از انتقال گوسفندان عراقی میزان شیوع تب مالت در استان افزایش یافت گفت:در سال 92 نسبت به سال89 میزان شیوع این بیماری 128 درصد در استان افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه پس از کشتار دام‌های آلوده هم اکنون مبلغ150میلیارد تومان به دامداران کشور بدهکاریم،ادامه داد:این میزان در استان همدان600 میلیون تومان است.

مدیرکل دامپزشکی استان خاطرنشان کرد: تنها راه پیشگیری از این بیماری واکسیناسیون دام ها و جلوگیری از ورود دام زنده بدون مجوز است.

در پایان معاون سیاسی و امنیتی استاندار با قرار دادن مهلت زمان 3 ساله برای مسئولین مرتبط با این موضوع گفت:در این بازه میزان شیوع تب مالت در استان باید حداقل به میانگین کشوری کاهش یابد.

انتهای پیام/ش

برچسب ها: همدان ، آلوده ، تب مالت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.