نتانیاهو با صرف نظر کردن از سخنرانی در کنگره، شاید به روابط آمریکا ــ اسرائیل کمک کند، اما از طرف دیگر ممکن است که به شانس پیروزی خوددر انتخابات 17 مارس آسیب بزند. باید توجه داشت که در حال حاضر، پیروزی در انتخابات اسرائیل در راس اولویت‌های نتانیاهو قرار دارد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه تحلیلی "المانیتور" در مقاله‌ای به قلم "بن کسبیت می‌نویسد: بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، درست مثل همیشه خود را به دردسر بزرگی انداخته است. اگر وی با صرف نظر کردن از حضور در کنگره آمریکا از اسب غرور خود پایین بیاید، به سوژه خنده و مایه خجالت در عرصه سیاسی اسرائیل تبدیل خواهد شد. برعکس، اگر نتانیاهو به رغم مخالفت‌های شدید، برای رفتن به کنگره آمریکا اصرار بورزد، ضربه نهایی را به روابط خود با دولت اوباما وارد خواهد کرد که این مسئله می‌تواند بلافاصله به اقدامات تنبیهی منجر گردد. 

*** نتانیاهو هنوز برای رفتن به کنگره اصرار دارد
اما در حال حاضر، با اینکه، «شلی یاشیموویچ» در تاریخ 7 فوریه اعلام کرده بود که اگر نتانیاهو از سخنرانی در کنگره صرف نظر کند، حزب وی قول می‌دهد که در رابطه با این موضوع، به وی حمله نکند و او را مورد تمسخر قرار ندهد، وی هنوز برای رفتن به کنگره اصرار دارد.
در همین حال در تاریخ 9 فوریه، درگیری نتانیاهو و باراک اوباما، وقتی که هر یک از این دو نفر تقریبا به طور همزمان، به طور علنی در مورد این موضوع سخنرانی کردند، به مرحله جالبی رسید. نتانیاهو در یک رویداد انتخاباتی برای حزب لیکود سخنرانی کرد. اوباما نیز به همراه آنکلا مرکل، صدراعظم آلمان در یک کنفرانس خبری در کاخ سفید شرکت کرد.

*** اوباما در طول دیدار نتانیاهو از واشنگتن، با وی ملاقات نخواهد کرد
وقتی که نتانیاهو اعلام کرد که وی برای رفتن به واشنگتن و سخنرانی در کنگره مصمم است، و اینکه وقتی یک توافق بد با ایران در حال شکل گیری است، مردم بر پروتکل تمرکز کرده‌اند، اوباما در مورد مقاصد تانیاهو گفت: «این همه عجله برای چیست؟ جز این که نظر شما این است که رسیدن به توافق با ایران غیرممکن است و این کار نباید حتی آزمایش شود... »
اوباما افزود که وی در طول دیدار نتانیاهو از واشنگتن، با وی ملاقات نخواهد کرد؛ چرا که طبق روال معمول، وی پیش از انتخابات با رهبران خارجی ملاقات نمی‌کند. 

*** افرادی که نتانیاهو را دوره کرده‌اند، کاملا از آسیب‌های عظیم ناشی از این ابتکار عمل آگاه هستند
در اوایل همان روز، رویترز گزارش داد که برای آرام کردن فضا و کاهش توجهات و هیاهوی متعاقب آن، احتمال تغییر در شیوه سخنرانی نتانیاهو، در دست بررسی است ــ که می تواند شامل برگزاری این سخنرانی در پشت درهای بسته و بدون پوشش رسانه‌ای باشد. با اینکه بعدا این گزارش تکذیب شد، هیچ تردیدی وجود ندارد که افرادی که نتانیاهو را دوره کرده‌اند، از آسیب‌های عظیم ناشی از این ابتکار عمل، که بدون اطلاع دولت اوباما و با دعوتی از سوی «جان بونر»، سخنگوی جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا آغاز شد، کاملا آگاه هستند. 

*** صرف نظر کردن از این دیدار به شانس پیروزی نتانیاهو در انتخابات 17 مارس آسیب خواهد زد
در طرف نتانیاهو نیز هنوز عده معدودی وجو دارند که به دنبال فرصتی می‌گردند تا وی را از برنامه خود منصرف کنند تا بتوانند از پشت به اوباما خنجر بزنند. آن‌ها تلاش می‌کنند تا راه خوبی پیدا کنند که او از سخنرانی خود در کنگره صرف نظر کند. مشکل اینجا است که صرف نظر کردن از این دیدار، شاید به روابط آمریکا  ــ اسرائیل کمک کند اما از طرف دیگر ممکن است که به شانس پیروزی نتانیاهو در انتخابات 17 مارس آسیب بزند.

*** وقتی نتانیاهو خود را سوپرمن یک توطئه هالیوودی تصور می‌کند
به اعتقاد نویسنده، نتانیاهو مانند یک استاد توهم، خود را در یک توطئه هالیوودی تصور می‌کند که در آن خود سوپرمن فیلم است و برای نجات اسرائیل و دنیا از توطئه خائنان به میدان آمده است. اسرائیل، این سخنرانی را به عنوان ایستادگی نتانیاهو به نیابت از طرف جهان آزاد در برابر «ضعیف و تنبل» ـــ اوباما ـــ که می خواهد تسلیم ایران شود، به تصویر خواهد کشید.

*** در حال حاضر، پیروزی در انتخابات اسرائیل در راس اولویت‌های نتانیاهو قرار دارد
از زمانی که نتانیاهو، مسئله ایران را در برنامه‌های اسرائیل گنجانده، در راس نظرسنجی‌ها قرار گرفته است. او برتری جزئی «اسحاق هرتزوک» و «تزیپی لیونی» را کنار زده و بار دیگر، به عنوان کسی که بیشترین شانس پیروزی در این انتخابات را داراست، در صدر نظرسنجی‌ها قرار گرفت. مسئله نتانیاهو این است که در حال حاضر، پیروزی در انتخابات در راس اولویت‌های وی قرار دارد. آری، این مسئله حتی از امنیت ملی اسرائیل و یا شانس اندک برای بازسازی دست کم اعتماد بین او و اوباما  و حتی شانس جلب دو سوم اکثریت کنگره برای لغو وتوی اوباما ــ در صورتی که اوباما تحریم‌های کنگره علیه ایران را وتو کند ـــ مهم‌تر است.

*** پایین آمدن شانس دستیابی به اکثریت کنگره به منظور لغو وتوی اوباما
از زمانی که دعوت از نتانیاهو برای سخنرانی در هر دو مجلس کنگره آمریکا، برای نخستین بار علنی شد، شانس دستیابی به چنین اکثریتی، کاسته شد. اما بخشی از مردم اسرائیل، این مسئله را درک نمی‌کنند. برای اسرائیلی‌ها، یک سخنگوی کاریزماتیک و آماده به سرپیچی از کل جهان که ادعا می‌کند در برابر شر نهایی ایستادگی کرده است، کافی است.

*** نتانیاهو با این کار به خود و به رابطه رژیم صهیونیستی با آمریکا آسیب بزرگی وارد می‌کند
در تاریخ 10 فوریه، یکی از اعضای ارشد کابینه، به شرطی که نام وی فاش نشود، به خبرنگار «المانیتور» گفت: «در حقیقت شکی نیست که موضع نتانیاهو در برابر توافق با ایران، درست است. با این حال، وی در عمل دست به هر کاری می‌زند تا باعث شود که ما شکست بخوریم. او بدبینانه عمل می‌کند و با این کار به خود و به رابطه ما با آمریکا آسیب بزرگی وارد می‌کند.» 
وقتی که از او سوال شد که چرا انتقاد وی از نتانیاهو را به طور علنی مطرح نمی‌کند، وی پاسخ داد: «در حال حاضر، این کار از نظر سیاسی غیرممکن است. او توانسته است که این وضعیت را برای مردم، به غلط به تصویر بکشد و ما هم اکنون در آستانه انتخابات قرار داریم.»

*** نتانیاهو «باید در تیمارستان بستری شود»
هفته‌های اخیر مبارزات انتخاباتی در اسرائیل، فوق العاده آشفته بوده است. برای مثال، در تاریخ 9 فوریه، نتانیاهو تصمیم گرفت تا در اقدامی بی‌سابقه به «آرنون موسی»، مهم‌ترین ناشر اسرائیلی (مالک روزنامه « یدیعوت اخرونوت» و وبسایت معروف «وای نت») حمله کند.
نتانیاهو با لحنی عصبانی در صفحه فیس‌بوک خود، موسی را به «تلاش برای زمین زدن وی» متهم کرد و تلاش برای بستن روزنامه «ییزرائیل هایوم»، متهم کرد. در همان روز، «نوهام بارنی»، یکی از مفسران ارشد «یدیعوت آهارنوت» به رادیوی اسرائیلی «کول ایسرائیل» گفت که نتانیاهو «باید در تیمارستان بستری شود» و اینکه «روش تصمیم‌گیری او اشکال دارد.»

*** بهت و حیرت مقامات ارشد وزارت امور خارجه اسرائیل از اقدامات و تصمیم‌گیری‌های اخیر نتانیاهو 
شیوه تصمیم‌گیری نتانیاهو، در بسیاری از محافل دیگر نیز به موضوع مهم گفت و گو تبدیل شده است. برای مثال، در دستگاه دفاعی، بسیاری از مقامات ارشد، از مشاهده آسیبی که نتانیاهو به رابطه اسرائیل و دولت آمریکا وارد می‌کند، بسیار ناراحت و آشفته هستند و مقامات ارشد وزارت امور خارجه اسرائیل نیز از اقدامات و تصمیم‌گیری‌های اخیر نتانیاهو دچار بهت و حیرت شده‌اند.

*** وزارت امور خارجه آمریکا معتقد است که تا رسیدن به توافق نهایی با ایران، فاصله زیادی وجود دارد
در تماس‌های محرمانه چند هفته گذشته، بین مقامات ارشد اسرائیل و آمریکا، آمریکایی‌ها بارها و بارها خاطرنشان کرده‌اند که «توافق با ایران هنوز نهایی نشده است و هنوز شکاف‌های بزرگی بین دو کشور وجود دارد. در حال حاضر هیچ دلیل مبرمی برای آمدن به واشنگتن وجود ندارد.»
با این وجود، سازما‌نهای اطلاعاتی اسرائیل به مراتب بدبین‌تر هستند. عوامل اطلاعاتی نیروهای دفاعی اسرائیل هشدار دادند که به احتمال زیاد، تنها در چند هفته آینده، 1+5 به یک توافق بد با ایران دست خواهد یافت. این در حالی است که موساد تردید بیشتری دارد. آن‌ها نیز نگران هستند. در مقابل، وزارت امور خارجه آمریکا معتقد است که تا رسیدن به توافق نهایی با ایران، فاصله زیادی وجود دارد.

*** این مسئله به جدایی کامل کاخ سفید و دفتر نتانیاهو منجر خواهد شد
با این حال، تمام این افراد در مورد رابطه رژیم صهیونیستی با آمریکا به شدت نگران هستند. این اتفاق به جدایی کامل کاخ سفید و دفتر نتانیاهو منجر خواهد شد. در طول دو سال باقیمانده از ریاست‌جمهوری اوباما، اسرائیل بهای سنگینی را برای این موضوع پرداخت خواهد کرد.
در مقابل، آمریکایی‌ها تمام این‌ها را آشکارا تماشا می‌کنند و نمی‌توانند چیزی را که می‌بینند باور کنند. از حالا به بعد، آن‌ها سعی می‌کنند تا «محور بین «آدلسون»، «درمر» و «بونر»  را بشکنند» اسرائیل نشانه‌هایی  را از سوی کاخ سفید دریافت کرده است، مبنی بر اینکه اگر بخواهد نماینده دیپلماتیک آن هرگونه دسترسی به کاخ سفید داشته باشد، باید سفیر کنونی خود را تغییر دهد.

*** خصومت و دشمنی بین نتانیاهو و اوباما، می‌تواند به جنگی تمام عیار تبدیل شود
اما به اعتقاد «بن کسبیت»، نتانیاهو حتی بدون موافقت صریح و روشن استاد واقعی خود «آدلسون»، به تغییر «درمر» حتی فکر هم نمی‌کند. او چاره‌ای ندارد جز اینکه از مشاور امنیت ملی خود «یوسی کوهن»، نایب رئیس سازمان جاسوسی موساد و یا از «اسحاق مولکو»، وکیل شخصی خود استفاده کند. برخلاف گذشته، حتی این دو نفر نیز در کاخ سفید به سختی مورد استقابل قرا می‌گیرند؛ اما وقتی هیچ گزینه دیگری وجود ندارد، نتانیاهو ناچار مجبور است که از آنها استفاده ‌کند.
اما با تمام این حرف‌ها، رابطه امنیتی میان اسرائیل و آمریکا، هنوز محکم است. اما وقتی نوبت به روابط شخصی می‌رسد، روابط بین رهبران و همکاری دیپلماتیک، چندان امیدوارکننده به نظر نمی‌رسد.
اگر نتانیاهو در انتخابات اسرائیل پیروز شود، که در حال حاضر احتمال وقوع این امر بسیار بالا است، خصومت و دشمنی بین وی و اوباما، می‌تواند به جنگی تمام عیار تبدیل شود.



انتهای پیام./.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار