فارن پالسی در گزارشی باعنوان "پس از انتقادات بسيار،اوباما از قتل سه مسلمان در آمريکا سخن می گويد"نوشت:در پي تصميم FBI به منظور انجام تحقيقاتی درباره تيراندازی مهلک به سوی سه دانشجوی مسلمان در شهر چپل‌هيل، سرانجام اوباما رئيس‌جمهور آمريکا روزجمعه دربيانيه‌ای از تبعيض مذهبی در اين کشور انتقاد کرد.

فارن پالیسی :پس از انتقادات بسيار،اوباما از قتل سه مسلمان در آمريکا سخن گفتبه گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ رئیس جمهور آمریکا گفت: هیچ ‌کسی در آمریکا نباید به خاطر آن‌ چه هست، به خاطر ظاهرش و آن‌ چه که می ‌پرستد، هدف قرار بگیرد. او همچنین گفت: اف بی آی برای مشخص شدن این موضوع که آیا قوانین فدرال در این ارتباط نقض شده است یا خیر، گام هایی برداشته است.

این اظهارات پس از آن مطرح شد که رهبران مسلمان در سراسر آمریکا کشته شدن سه دانشجوی مسلمان را در روز دهم ماه فوریه در کارولینای شمالی محکوم کردند و دولت باراک اوباما به سبب واکنش نشان ندادن به این حادثه به شدت هدف انتقادات قرار گرفته است.

این در حالی است که انریکه پنا نیتو رئیس جمهور مکزیک و همچنین رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه روز پنجشنبه اعلام کردند سکوت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا ، جو بایدن معاون اوباما و جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در نوع خود قابل توجه  است.

اردوغان با محکوم کردن اقدام کرگ استیفن هیکس 46 ساله که به سبب انجام این قتل ها بازداشت شده است، اعلام کرد:« اگر در زمان مواجهه با چنین رویدادهایی سکوت اختیار کنید و اظهار نظر نکنید، جهان نیز در قبال شما سکوت اختیار خواهد کرد. او همچنین گفت: از آقای اوباما این سوال را می پرسم که آقای رئیس جمهور چه می کنید؟

هیکس به قتل دیا باراکات 23 ساله و دانشجوی رشته دندانپزشکی در دانشگاه کارولینای شمالی ، همسرش، یوسور محمد ابو صالحه 21 ساله و خواهرش رازان محمد ابو صالح 19 ساله دانشجوی دانشگاه دولتی کارولینای شمالی متهم شده است. 

پلیس محلی می گوید این تیراندازی به سبب مناقشه بر سر پارک کردن خودروها در پارکینگ رخ داده است. اف بی آی در تلاش برای تعیین این موضوع است که آیا هیکس این سه نفر را به سبب مسلمان بودنشان کشته است که به سبب تعصب مذهبی علیه مسلمانان رخ داده است یا خیر. هیکس خود را فردی ملحد می داند که در صفحه فیس بوک خود به بیان دیدگاه های ضد مذهبی اش پرداخته است.

دکتر محمد ابو صالحه - پدر دو خواهری که به قتل رسیده اند - در روز 11 ماه فوریه اعلام کرد: این یک دعوا بر سر محل پارک کردن خودرو نبود. این یک قتل از روی تنفر بود. این مرد پیشتر نیز چند بار با دخترم و همسرش درگیر شده بود . او با اسلحه با آنها سخن گفته بود. آنها با او مشکل داشتند اما نمی دانستند اوضاع تا اینجا پیش خواهد رفت.
 
قتل این سه دانشجوی مسلمان سبب بروز احساسات در میان دانشجویان در دانشگاه کارولینای شمالی شد و هزاران نفر در مراسم تشییع آنها حضور یافتند.  غم و اندوه بر سر کشته شدن این سه مسلمان سراسر آمریکا را فرا گرفت. مراسم یادبود زیادی در آمریکا برگزار شد . در صفحه فیس بوک والدین قربانیان آمده است قرار است مراسم یادبود دیگری در مسجد الاقصی در بیت المقدس برگزار شود .
 
رئیس جمهور آمریکا در سخنان خود اعلام کرد حضور گسترده مردم در مراسم سوگواری این افراد به کشور ما یادآوری می کند همه ما از یک خانواده آمریکایی هستیم. رئیس جمهور آمریکا این کشتار را بیرحمانه و ظالمانه توصیف کرد.
 
این کشتار غم انگیز سبب بروز بحث هایی بر سر واکنش دستگاه های مجری قانون و  همچنین رسانه ها در آمریکا در قبال عاملان چنین اقداماتی شد. افراد زیادی از سراسر جهان در پایگاه های اینترنتی ادعا کردند اگر عامل این قتل ها فردی مسلمان می بود و قربانیان سفید پوست می بودند، ‌این اقدام تروریستی محسوب می شد.
یک شهروند پاکستانی در سفحه توئیتر خود اعلام کرد:چرا کشتار مسلمانان اقدامی تروریستی محسوب نمی شود؟ آنها هم انسان هستند.

امید صافی مدیر مرکز مطالعات اسلامی در دانشگاه دوک این قتل ها را با کشته شدن امت تیل Emmett Till مقایسه کرد ، جنایتی که سبب تقویت جنبش حقوق مدنی آفریقایی-آمریکایی در دهه 1950 شد.

صافی اعلام کرد: از برخی جهات، این جنایت شرم آور و شنیع نتیجه 15 سال ارائه تفسیری نادرست از اسلام و مسلمانان در رسانه های آمریکایی است. او همچنین اعلام کرد:انسان ندانستن مسلمانان و ارتباط دادن اسلام با بدترین خشونت ها از یک سو و این واقعیت غم انگیز که آمریکا کشوری است که 300 میلیون اسلحه برای 300 میلیون نفر در آن قرار دارد را می توان عامل چنین اقداماتی دانست.
رئیس جمهور آمریکا همچنین گفت:یوسور در یک نواری که تابستان گذشته ضبط شد اعلام کرد بزرگ شدن در آمریکا یک نعمت محسوب می شود. مهم نیست اهل کجا باشید. افراد بسیار متفاوتی از مکان های بسیار مختلفی با پیشینه ها و مذاهب مختلف در آمریکا زندگی می کنند اما در اینجا همه ما یکی هستیم.
 
این در حالی است که شمار زیادی از آمریکایی ها در نتیجه قتل یا خشونت های خانوادگی یا در اقدامات خشونت آمیز تصادفی کشته شده اند. اما هیچ یک از این قتل ها سبب واکنش شمار زیادی از افراد در آمریکا و سراسر جهان نشده بود.

یک کاربر آمریکایی در توئیتر اعلام کرد:فکر می کنم باید آمریکا را به سبب واکنش به این قتل ها ستود.

یک کابر دیگر نیز اعلام کرد : این حادثه ای فاجعه آمیز و وحشتناک بود که به سبب تنفر مذهبی انجام شده بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار