عضو هیات علمی مرکز تحقیقات كشاورزی و منابع طبيعی آذربایجان شرقی گفت: تشدید عملیات زراعی، چرای مفرط و... خصوصیات مربوط به چسبندگی ذرات خاک را تخریب كرده و آنرا در مقابل باد آسیب‌پذیر می‌كند.

احمد بایبوردی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز ضمن بیان این مطلب افزود: فرسایش بادی نیز در اثر عدم اعمال مدیریت معقول روی منابع خاک افزایش خواد یافت.

وی تصریح کرد: تخریب سطح خاک بوسیله نیروی باد، حمل ذرات فرسایش یافته بوسیله باد به نقاط دورتر و انباشت یا ترسیب ذرات در نقاطی که سرعت باد کاهش می‌يابد.

بایبوردی ادامه داد: آسیب وارده به آهستگی سبب کاهش ذرات ریز خاک شده و به تدریج فراوانی ذرات شنی را که فاقد چسبندگی است و خود نیز در مقابل باد بسیار آسیب پذیر هستند، فراهم می‌سازد.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات كشاورزی و منابع طبيعی آذربایجان شرقی یادآور شد: حمل ذرات توسط باد به عواملي مانند اندازه ذرت خاک، سرعت باد و عرض با مسافتی كه در معرض باد قرار دارد بستگی دارد.

وی اظهار داشت: استقرار پوشش گیاهی که ارزان ترین و موثرترین روش برای جلوگیری از فرسایش بادی است که عامل پوشیدن سطح زمین به وسیله گیاهی طبیعی بوده و مهم ترین نقش آن کاهش سرعت باد است.

بایبوردی تاکید کرد: به طور كلی فرسايش بادی به گستردگی و شدت فرسايش آبی نيست.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.