برای خریدهای اینترنتی خود مراقب باشید در دام هکرها و صفحه های فیشینگ آنها گیر نکنید. چگونه یک خرید مطمئن داشته باشیم و بهتر است از چه سایت های برای خرید خود استفاده کنیم. بهتر است برای خرید مطمئن به این ۶ مورد توجه خاص داشته باشید.

به گزارش دریچه فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران؛ بسیاری از ما خریدهای اینترنتی را برای یک بار هم که شده انجام داده ایم. برای خریدهای که اینترنتی انجام داده اید چه مقدار نکات ایمنی را انجام داده اید. بسیاری از جرایم اینترنتی به دلیل رعایت نکردن نکاتی است که یک کاربر باید در هنگام خرید به آنها توجه داشته باشد. بهتر است با هم نکاتی که جهت یک خرید اینترنتی و مطمئن لازم است را با هم مرور کنیم.

استفاده از آخرین نسخه مرورگر:
شرکت های ارائه دهنده مرورگرهای اینترنتی با هر بار به روز رسانی قابلیت های امنیتی بسیاری را به نسخه ی بروز شده اضافه می کنند و با به روز رسانی های که صورت می گیرد فضای امن تری نسب به نسخه ی قبلی خود خواهد داشت. پس لازم است برای داشتن یک خرید موفق، ابتدا از به روزترین نسخه از مرورگرها استفاده کنید که مرورگر فایرفاکس و گوگل کروم از امنیت بیشتر نسبت به سایر مرورگرها برخوردار هستند.

خرید از سایت های مطمئن:

چگونه یک سایت مطمئن را در دنیای مجازی جستجو کنیم تا بتوانیم یک خرید موفق را تجربه کنیم؟ مثلا سایت های فراوانی برای فروش کارت شارژ وجود دارد که همه آنها مورد تایید اپراتورها نیستند. به تصویری که در پایین مشاهده می کنید خوب توجه کنید. دو نکته مهم در این تصویر وجود دارد تا بتوانید سایت های مطمئن را شناسایی کنید. صفحه های بسیاری توسط هکرها طراحی و ساخته می شود که سرقت های خود را توسط آن انجام می دهند که این گونه صفحه ها فیشینگ نام دارد پس حواستان باشد گول چنین صفحه های را نخورید. برای دیدن تصویر در اندازه بزرگتر بر روی عکس کلیک کنید.

خریدی امن داشته باشید

سایتی که برای خرید شارژ انتخاب کرده اید باید شامل دو ویژگی باشد که در تصویر بالا نمایش داده شده است. ابتدا سایتی که برای خرید انتخاب کرده اید حتما بصورت //:https باشد و نکته دوم اینکه در کنار آدرس سایت باید نماد یک قفل وجود داشته باشد. کارشناسان وجود علامت قفل مانند در کنار صفحات آدرس ایترنتی را هم در تشخیص اعتبار سایت موثر می دانند. پس توجه داشته باشید در هنگام انتخاب سایت به این دو مورد توجه داشته باشید.

استفاده از صفحه کلید مجازی:

هنگامی که برای خرید وارد سایتی می شوید شما باید اطلاعات کارت خود را وارد کنید. نرم افزارهای بسیاری وجود دارد که کار آنها سرقت اطلاعات کاربر است یعنی با هر بار که یکی از دکمه های صفحه کلید خود می فشارید بصورت اتومات اطلاعات شما برای فرد هکر ارسال می شود که در چنین مواقعی که خرید اینترنتی انجام می دهید بهتر است از کلید مجازی سایت یا از کلید مجازی خود استفاده کنید. به تصویر زیر توجه فرماید اگر در سیستم شما یک نرم افزار جاسوسی نصب شده باشد که ممکن است اطلاعات شما را به سرقت ببرد با استفاده از کلید مجازی دیگر قادر به سرقت نیست زیرا اینگونه نرم افزارها فقط اطلاعات که شما با زدن صفحه کلید خود می زنید به مقصدی که برای آن تعیین شده است می فرستد.

خریدی امن داشته باشید

همان گونه که مشاهده می کنید در هنگام خریدهای اینترنتی حتما از صفحه کلید مجازی که در اختیارتان قرار دارد استفاده کنید. توصیه می شود به هیچ عنوان از صفحه کلید اصلی خود استفاده نکنید.

از هر کامپیوتری برای خرید الکترونیکی استفاده نکنید:
اگر به هر دلیلی برای چند ساعت یا چند روز به کامپیوتر خودتان دسترسی ندارید، از خرید کردن توسط کامپیوترهایی مانند کافی نت‌ها خودداری کنید؛ چرا که احتمال نصب بودن برنامه‌هایی که بتواند کلید واژه‌هاي شما یا رمز کارتتان را در خود ذخیره کنند وجود دارد. در این مواقع لذت خرید کردن از خود مغازه را بر خود حرام نکنید.


اطلاعات شخصی را در سایت‌ها ثبت نکنید:
اطلاعاتی از جمله رمز دوم کارت، CVV2 و تاریخ انقضا را نباید در هیچ سایتی ذخیره کنید. حتی اگر در حال وارد کردن این اطلاعات در سایت بانک خود هستید و مرورگر از شما درخواست می‌کند که این اطلاعات را در حافظه خود ذخیره سازد، بهتر این است که شما این کار را نکنید، چرا که طی مرور زمان نگهداری این اطلاعات در مرورگر دردسرساز خواهد شد.


بعد از هر خرید رمزهای امنیتی خود را تغییر دهید:
بعد از هر بار خرید بهتر است حساب بانکی خود را چک کنید و توصیه می شود بعد از هر خرید رمزهای اینترنتی خود را تغییر دهید. از رمزهای که قابل حدس زدن هستند خوداری کنید. از قرار دادن رمزهای شبیه 123456 و امثال آن جدا خوداری کنید.
بهترین روش برای به سرقت نرفتن اطلاعات بانکی شما این است هر چند وقت یک بار رمزهای عبورخود را تغییر دهید و از رمزهای قوی استفاده کنید. رمز عبورخود را هرگز روی کارت اعتباری یا جلد آن ننویسید بهترین روش حفظ کردن آن می باشد.




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار