امروز در تاریخ؛

از شهادت مسؤول خانه فرهنگ ایران در پاکستان تا شهادت رهبر مسلمانان سیاه‌پوست امریکا

شهادت مسؤول خانه فرهنگ ایران در پاکستان ، روز بین‌المللی زبان مادری ، شهادت "مالکوم ایکس" رهبر مسلمانان سیاه‌پوست امریکا ، درگذشت کاشف انسولین و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 2 اسفند 1393 خورشیدی برابر با 2 جمادی الاول 1436 هجری و 21 فوریه 2015 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:

شهادت "سیدمحمدعلی رحیمی" مسؤول خانه فرهنگ ایران در پاکستان (1375 ش)
پس از آن‌که در آذرماه 1369 صادق گنجی مسؤول خانه فرهنگ ایران در لاهور پاکستان به دست گروهک تروریستی سپاه صحابه پاکستان به شهادت رسید، سیدمحمدعلی رحیمی از اوایل سال 1374، به این سمت منصوب و مشغول فعالیت شد. وی قبل از مأموریت خود در پاکستان، به مدت ده سال در دهلی نو به فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی اشتغال داشت.
از شهادت مسؤول خانه فرهنگ ایران در پاکستان تا شهادت رهبر مسلمانان سیاه‌پوست امریکا
تا اینکه در این روز، آدم کشان عضو گروه صحابه با حمله به سید محمدعلی رحیمی، وی را به شهادت رساندند، در پی شهادت مسؤول خانه فرهنگ ایران در لاهور، دولت ایران ضمن اعتراض به دولت پاکستان، خواستار مجازات عاملان این جنایت شد. پیکر شهید رحیمی پس از تشییعی مردمی، در بهشت زهرای تهران مدفون گردید.

رحلت فقیه و محقق بزرگ آیت اللَّه "ملاحبیب اللَّه کاشانی" (1300 ش)
میرزا حبیب‌اللَّه شریف کاشانی در حدود سال 1225 ش (1262 ق) در کاشان به دنیا آمد. در 19 سالگی جهت حضور در درس شیخ مرتضی انصاری راهی عراق شد، اما ورود او به کربلا با رحلت آن استاد یگانه همزمان گردید. پس از چند سال توقف در عتبات، به کاشان بازگشت و به تالیف، تدوین و تکمیل تحقیقات خود پرداخت. او از اغلب استادان خویش صاحب اجازه بود و در علوم روز تبحر داشت. میرزای کاشانی در کنار مرجعیت، به ارشاد و هدایت مردم مشغول بود. از ویژگی‌های برجسته میرزای کاشانی، تنوع تالیفات و فزونی آنهاست. آثار وی را تا سیصد جلد کتاب و رساله نوشته‌اند، که حدود 200 جلدِ آنها شناخته شده‌است. مُنْتَقِدُ المَنافِع فی شرحِ المُختَصَر النّافع به عنوان دایرةُالمعارف فقه شیعه، منظومةٌ فی‌الفقه و ده‌ها اثر دیگر از اوست. وی سرانجام در 2 اسفند 1300 ش (23 جمادی‌الثانی 1340 ق) در 78 سالگی رحلت نمود و در کاشان به خاک سپرده شد.

عملیات کوچک والفجر 6 در جنوب دهلران توسط سپاه (1362 ش)
عملیات والفجر 6 در دوم اسفند 1362 با رمز مقدس یا زهرا در منطقه عملیاتی چزّابه با هدف انهدام نیروهای دشمن و گمراه کردن آنها از عملیات آتی، انجام گرفت. قوای اسلام با عبور از رودخانه چیلات و دهلران، دو ارتفاع مهم مشرف به مناطق مسکونی عراق را آزاد کرده و بزرگراه العماره - بغداد را در تیررس خود گرفتند. در این‌حال، دشمن‌بعثی برای باز پس‌گیری مناطق از کف‌داده، اقدام به پاتک نمود که با چند ضد پاتک از سوی قوای‌اسلام مواجه‌گردید و در اقدام خود ناکام‌ماند. در این عملیات، دشمن با به‌جای گذاشتن صدها کشته‌وزخمی مجبور به عقب‌نشینی گردید. عملیات والفجر 6، در نهایت با شروع عملیات خیبر در 3 اسفند 1362، پایان پذیرفت.

درگذشت "مُجْدُالعُلی بوستان" محقق و روزنامه‌نگار ایرانی (1363 ش)
مَجدالعُلی بوستان در سال 1278 ش در مشهد به دنیا آمد و تحصیلات خود را در رشته‌های زبان و ادبیات فارسی، عربی و فرانسوی آغاز کرد. در 1303 به تهران رفت و در محضر آیت‌اللَّه میرزا مهدی آشتیانی و شیخ ضیاءالدین درّی اصفهانی به فراگیری علوم‌اسلامی پرداخت. وی مدتی به کار معلمی پرداخت و سپس در دادگستری مشغول شد و مستشار دیوان‌عالی‌کشور گردید. وی در موضوعات مختلف اجتماعی و ادبی در روزنامه‌های گوناگون مقاله می‌نوشت. بوستان، از 1307 ش در انجمن‌ادبی ایران و انجمن‌ادبی حکیم‌نظامی حضور یافت. مجدالعلی بوستان در خراسان از هواداران کلنل محمدتقی‌خان پسیان بود و زمانی که رییس دادگستری سمنان بود به‌سبب همکاری با تبعیدشدگان مخالف حکومت رضاشاه تحت تعقیب قرارگرفت و زندانی شد. دستور شرق، رساله خرافات و پندنامه منظوم از جمله آثار اوست. مجدالعُلی بوستان سرانجام در 2 اسفند 1263 ش در 85 سالگی درگذشت.

درگذشت "عبدالرحمن شرفکندی" ادیب و محقق کرد (1369 ش)
عبدالرحمن شَرَفکندی مشهور و متخلص به "هژار" در سال 1300 ش در روستای شَرَفْکند در نزدیکی مهاباد به دنیا آمد. پدر وی از علمای دوره خود بود و عبدالرحمن در خدمت پدر به تحصیل علوم دینی پرداخت. در 17 سالگی پدر خود را از دست داد و مجبور شد تا برای امرار معاش خانواده به کشاورزی روی آورد. وی بعدها وارد عرصه مطبوعات گردید و مقالات او در برخی جراید تهران نیز چاپ شد و در 24 سالگی به لقب شاعر ملی کرد مفتخر گردید. وی پس از تسلط قوای حکومت وقت بر منطقه مهاباد، آواره شد و سختی بسیار دید. بعدها به بغداد رفت و به عکاسی و روزنامه‌نگاری پرداخت. شرفکندی سفرهای متعددی به سوریه، لبنان، روسیه و عراق داشت و مبارزاتی با رژیم بعث عراق به انجام رساند. بعدها به ایران آمد و در کرج سکنی گزید و مرکز نشر فرهنگ و ادب کرد را تأسیس نمود. از عبدالرحمن شرفکندی آثار متعددی به جا مانده که ترجمه مجموعه قانون در طب ابوعلی (7 جلد)، پنج انگشت، یک مشت است، دیوان اشعار و فرهنگ فارسی به کردی، از آن جمله‌اند. سرانجام در 69 سالگی رحلت کرد و در مهاباد به خاک سپرده شد.

درگذشت آیت الله خوشوقت از علمای برجسته ایران (1391 ش)
آیت‌الله عزیزالله خوشوقت که از علمای حوزه علمیه تهران است، اوایل بهمن ماه به سرزمین وحی سفر کرده بود که پس از اقامت شش روز در مدینه منوره، چهاردهم بهمن ماه جهت انجام اعمال مناسک عمره مفرده به مکه مکرمه عازم شد که پس از انجام اعمال دچار عارضه تنفسی شد و در بیمارستان مکه بستری شد. آیت الله عزیزالله خوشوقت (زادهٔ ۱۳۰۵) مجتهد و استاد اخلاق، امام جماعت مسجد امام حسن مجتبی واقع در سه راه طالقانی (پیچ شمران) در تهران بود. او از بارزترین شاگردان اخلاق و عرفان علامه طباطبایی بود. وی در اوایل انقلاب از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی بود.

اعلامیه ای از سوی علی اصغر حاج سید جوادی خطاب به «آنجلا دیویس» ـ زن مبارز سیاه پوست امریکایی ـ منتشر شد. (1356 ش)
او در این اعلامیه به شهدای قم و تبریز که با چنگ و دندان از عدالت دفاع می کنند و در مقابل، ظالمان که چاره ای جز گشودن رگبار مسلسل بر روی این آزادمردان بی سلاح ندارند، اشاره کرد. همچنین درادامه افزود «تنها سیاهان امریکایی در چنگال سیاست پیشگان و تجارت پیشگان نیستند؛ بلکه میلیون ها سفید پوست نه فقط حقی بر خانه و خانواده و خیابان و کارخانه و مدرسه ندارند بلکه رعایایی هستند که با تمامی ثروت ها و درآمدها و امکانات مادی خویش یک جا به سوی گروه حاکمه خود مورد معامله قرار می گیرند..»

گروهی از افراد نیروهای مسلح در استفتائیه ای از امام، در مورد فتوای ایشان نسبت به سوگند ارتشیان هنگام اخذ درجه جهت حفظ تاج و تخت رژیم سلطنتی جویا شدند. (1356 ش)
امام در پاسخ چنین نوشتند: «قسم برای حفظ قدرت طاغوتی صحیح نیست و مخالفت با آن واجب است و کسانی که این نحو قسم خورده اند باید بر خلاف آن عمل کنند.»

درگذشت کسایی مروزی شاعر شهیر و نامدار ایرانی (391 ق)
ابوالحسن مجدالدین کسایی مَروَزی شاعر قرن چهارم هجری قمری در سال 341 هجری در مرو ولادت یافت و در دوران سلطنت سلطان محمود غزنوی، وی را مدح گفته است. پایان عمر این شاعر در ندامت از مدح سلاطین و اشتغال به شعر زاهدانه و پند و اندرز گذشت. از اشعار موجود او معلوم است که در ابداع مضامین و بیان معانی نو و توصیفات بدیع و تشبیهات لطیفِ طبیعی، مهارت بسیار و قدرت فراوانی داشت. کسایی مروزی در مدح اهل بیت، اشعاری سروده است و از این اشعار، شیعه بودن وی آشکار می‌گردد.

رحلت عالم زاهد شیخ علی اکبر نهاوندی (1369 ق)
علی‌اکبر بن ملا محمد حسین نهاوندی، در اصل از اهالی نهاوند بود، اما خود در مشهد به دنیا آمد. وی در تهران نزد حاج میرزا حسن آشتیانی و در نجف نزد حاج میرزا حبیب اللَّه رشتی و شریعت اصفهانی تلمذ کرد. نهاوندی در 1328 ق راهی مشهد مقدس گردید و ساکن آن دیار شد. البَیانُ الرَّفیع فی احوال خواجِه ربیع، گلزار اکبری و لاله زار از آثار اوست. سرانجام این عالم ربانی در نودسالگی دار فانی را وداع گفت و در مشهد مقدس به خاک سپرده شد.

روز بین‌المللی زبان مادری (2000 م)
روز ۲۱ فوریه از طرف یونسکو به عنوان روز جهانی زبان مادری نامگذاری شده‌است. نامگذاری این روز در کنفرانس عمومی یونسکو در سال ۱۹۹۹ به منظور کمک به تنوع زبانی و فرهنگی انجام شده‌است.
از روز بین‌المللی زبان مادری تا شهادت رهبر مسلمانان سیاه‌پوست امریکا
مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز به دلیل اهمیت زیاد آن، سال ۲۰۰۸ را سال جهانی زبان‌ها اعلام کرد. این روز در تقویم رسمی ایران حذف شده است.

همه‌پرسی مردم مصر و سوریه برای تشکیل "جمهوری متحده عرب" (1958 م)
پس از آن که مقامات مصر و سوریه در اول فوریه 1958 م قرارداد اتحاد دو کشور را امضا کردند، در 21 فوریه 1958 م، مردم مصر و سوریه نیز در جریان یک همه‌پرسی، به اتحاد دو کشور تحت عنوان جمهوری متحده عربی رأی مثبت دادند. آنها هم‌چنین، جمال عبدالناصر، رئیس جمهور وقت مصر را به عنوان اولین رئیس این جمهوری تازه تأسیس، انتخاب کردند. چندی بعد، در 8 مارس آن سال یمن نیز به جمهوری متحده عربی پیوست. تشکیل این جمهوری در راستای اتحاد کشورهای عربی، به ویژه در مقابل رژیم صهیونیستی بود. در جمهوری متحده عرب، دولت‌های جداگانه‌ای وجود داشتند که خط مشی آنها به خصوص در سیاست خارجی توسط یک شورای عالی، هماهنگ می‌شد. اما این اتحاد، بیش از سه سال دوام نیاورد و ریاست مصر بر جمهوری متحده عرب، باعث نارضایتی و خروج سوریه از این اتحاد و در نهایت، انحلال آن در 28 سپتامبر 1961 م گردید.

تولد "لویی سن سیمون" نویسنده فرانسوی (1675 م)
لویی سن سیمون در 21 فوریه 1675 م متولد گردید و کار نویسندگی را از 19 سالگی آغاز نمود. وی از این سال به نگارش خاطرات خود پرداخت و آنها را تا سال 1752 م ادامه داد. تا اینکه مجموعه خاطرات سن‌سیمون در 173 دفترچه فراهم آمد. وی در این زمینه اشاره می‌کند که خواندن تاریخ باعث شد تا میل نگارش وقایع و خاطرات روزانه در وی برانگیخته شود. وی در کنار نگارش روزانه خاطرات خود، بر مجموعه یادداشت‌های روزانه دانژو که گزارش روزانه‌ای است از حوادث دربار فرانسه، حاشیه نگاشت و در 229 جزوه خود مطالبی فراهم آورد. نگارش خاطرات برای سن سیمون وسیله‌ای است جهت ابراز نفرت تسکین‌ناپذیر و آمیخته به تحقیر و نیز ادعانامه پرجوش و خروشی است بر ضد رژیمی که خود را در آن تحت فشار می‌بیند. اگر چه سبک او استوار و منسجم است ولی قضاوت اوبه دلیل تاثیرپذیری از عقائد اشرافی رنگ می‌بازد. به همین دلیل اعتماد تاریخی به این خاطرات چندان ممکن نیست، گرچه اطلاعات آن عموماً درست است و برای مورخان سند گران‌بهایی است. در حقیقت حکومت لویی چهاردهم و دربار ورسای اگر تا عصر حاضر زنده مانده است مدیون پدیده‌ای به نام"سن سیمون" و نگارش او می‌باشند. لویی سن سیمون نویسنده فرانسوی سرانجام در 6 ژوئن 1755 در 80 سالگی درگذشت.

درگذشت "فردریک بنْتینْگ" پزشک و محقق انگلیسی (1941 م)
فردریک دانتینگ پزشک انگلیسی در سال 1873 م متولد شد. وی پس از پایان تحصیلاتش به عنوان یک محقق در امور پزشکی به مطالعه و تحقیق پرداخت و حدود نیم قرن به فعالیت‌های پزشکی و بهداشتی اشتغال داشت. دانتینگ یکی از بنیان‌گذاران و کاشفان بیوتیک‌ها و آنتی‌بیوتیک‌ها به شمار می‌رفت و به دلیل گستره تلاش‌های علمی‌اش از پادشاه انگلستان لقب اشرافی "سر" دریافت نمود. دکتر فردریک دانتینگ سرانجام در 21 فوریه 1941 م در 68 سالگی درگذشت.

آغاز عملیات 300 روزه "وُردَن" در جریان جنگ جهانی اول (1916 م)
در آغاز سال 1916 م، نیروهای آلمان به قصد تصرف پاریس، در 21 فوریه 1916 م به مهم‌ترین مانعی که در راه پیشروی آنها به سوی پاریس قرار داشت، یعنی شهر وُردَن و استحکامات نظامی اطراف آن، حمله‌ور شدند. در این میان هر چند یکی از قلعه‌های اطراف شهر به تصرف آلمان درآمد، ولی نیروهای مدافع وردن که با کمک قوای کمکی و تازه نفسْ تقویت شده بودند، پیشروی آلمانی‌ها را در همین مرحله متوقف ساختند و تا ماه مارس 1916 م پنج حمله بزرگ نیروهای آلمان برای پیشروی به طرف وردن با شکست مواجه گردید. در اول ژوئیه 1916 م، در حالی که آلمانی‌ها، حمله بزرگ و تازه‌ای را برای تصرف وردن تدارک می‌دیدند نیروهای انگلیس و فرانسه دست به تهاجم وسیعی در شمال غربی فرانسه زدند و پس از پنج ماه نبرد سنگین، یکی از خونین‌ترین و وسیع‌ترین عملیات‌های نظامی در طول جنگ جهانی اول رقم خورد. در این جنگ، علاوه بر به کار گرفتن وسیع نیروی هوایی، برای اولین بار از تانک استفاده شد ولی کاربرد تانک‌های انگلیسی که برای نخستین بار در پانزدهم سپتامبر وارد میدان شدند، به علت بارندگی‌های شدید و گل آلود بودن زمین، چندان درخشان نبود. این نبرد وحشتناک سرانجام پس از ده ماه درگیری خونین، با مرگ بیش از دو میلیون و دویست و شصت و پنج هزار نفر از نیروهای متخاصم در 18 دسامبر 1916 م به پایان رسید. تلفات عظیم این جنگ، علاوه بر وسعت عملیات نظامی و به کار گرفتن سلاح‌های جدید جنگی، ناشی از استفاده وسیع نیروهای متخاصم از گازهای سمی و سلاح‌های شیمیایی بود.

شهادت "مالکوم ایکس" رهبر مسلمانان سیاه‌پوست امریکا (1965 م)
مالک شباز، معروف به مالکوم ایکس، در 19 مه 1925 م به دنیا آمد. مالکوم ایکس در سنّ چهار سالگی شاهد حمله نژادپرستان سفیدپوست گروهک کوکلوس کلان به خانه پدرش و آتش کشیدن آن بود. از آن زمان، کینه سفیدپوستان در دلش نقش بست و موجب سرگردانی و انحراف اخلاقی وی گردید. مالک پس از مرگ پدرش و جنون مادرش، در دام تبهکاران مواد مخدّر و باندهای سرقت گرفتار آمد تا این‌که در حین دزدی دستگیر و به پنج سال زندان محکوم شد. او در زندان با مسلمانان سیاه‌پوست و عقاید و افکار "عالیجاه محمد"، رهبر مسلمانان سیاهپوست امریکا آشنا شد و از آن زمان به بعد، تحوّلی در وی به وجود آمد و ایمان و اسلام روحش را تطهیر نمود.
از روز بین‌المللی زبان مادری تا شهادت رهبر مسلمانان سیاه‌پوست امریکا
مالکوم، پس از رهایی از زندان و ملاقات با عالیجاه محمد، به عنوان سخنران اسلامی و امام جماعت جامع هفتم نیویورک انتخاب گردید.. وی موفّق به گرایش دادن ده‌ها هزار نفر از سیاهان امریکا به اسلام گردید و جنبش و نشاط خاصی در میان سیاهان به وجود آورد. عقاید انقلابی ایکس، آن چنان مورد خشم محافل نژادپرست امریکا واقع شد که نقشه ترور وی را طراحی کرده و سرانجام او را در 21 فوریه 1965 م در 40 سالگی در هنگام سخن‌رانی در یک گردهمایی به شهادت رساندند. ماجرای شهادت او مانند تمام ترورهای سیاسی امریکا در پرده‌ای از ابهام فرورفت. ولی قرائن فراوانی، حکایت از دخالت سازمان امنیت داخلی امریکا، اف.بی.آی و سازمان ضد جاسوسی آن کشور یعنی سیا در این امر دارد.

درگذشت "فردریک بانتینگ" پزشک کانادایی و کاشف انسولین (1941 م)
فردریک گرانت بانتینگ، در سال ۱۸۹۱ میلادی در کانادا متولد گردید. وی تحصیلات خود را در رشته پزشکی دانشگاه تورنتو ادامه داد تا این‌که در سال ۱۹۲۲ م موفق به اخذ دکترای طب شد. فردریک از سن ۲۹ سالگی تحت عنوان محقق در دانشگاه به کار پرداخت و به مدت ۲۰ سال تا سال ۱۹۴۱ م استاد دانشگاه تورنتو بود. بانتینگ مدتی نیز در کشورهای انگلستان و فرانسه، به تحقیق و مطالعه پرداخت. در ۲۷ ژوئیه ۱۹۲۲ م آزمایش‌ها و تلاش‌های وی به نتیجه رسید و به‌همراه دو تن از همکارانش موفق به جداسازی هورمون انسولین شد. این مسئله، انقلابی در درمان بیماری قند به‌وجود آورد و باعث شهرت این پزشک ۳۰ ساله گردید. پاسخ مثبت آزمایشات بانتینگ بر روی حیوانات، به استفاده از انسولین در بیماران قندی از سال ۱۹۲۳ م منجر گردید که به نجات جان میلیون‌ها انسان منتهی گردید. بانتینگ در همین سال به پاس این اکتشاف علمی برنده جایزه نوبل پزشکی شد. وی سرانجام در ۲۱ فوریه ۱۹۴۱ م در سن پنجاه سالگی درگذشت. • انسولین، هورمونی است که ذخیره و سوخت‌وساز مواد قندی بدن را تنظیم می‌نماید. کمبود این هورمون در بدن، موجب بروز بیماری دیابت می‌شود.


برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار