افتتاح ناوچه جماران با حضور رهبر انقلاب ، گشایش سفارت فلسطین در تهران، درگذشت حجت‌الاسلام کافی خطیب مشهور، تولد کوپرنیک پدر نجوم جدید ، و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 30 بهمن 1393 خورشیدی برابر با 29 ربیع الثانی 1436 هجری و 19 فوریه 2015 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:

گشایش سفارت فلسطین در محل سابق سفارت اسراییل در تهران، پس از پیروزی انقلاب (1357 ش)
روز ۳۰ بهمن ۱۳۵۷ به فاصله یک هفته پس از پیروزی انقلاب اسلامی در مراسمی با حضور یاسرعرفات رهبر سازمان آزادیبخش فلسطین، سفارت فلسطین در تهران در محل سابق سفارت اسراییل گشایش یافت..

درگذشت خطیب شهیر، حجت‌الاسلام و المسلمین "حسن کافی" (1379 ش)
حجت‌الاسلام و المسلمین حاج شیخ حسن کافی خراسانی، در سال 1307 ش (1347 ق) به دنیا آمد. وی در جریان ملی شدن صنعت نفت و مبارزات ضد استعماری مردم ایران، به نمایندگی از آیت‌اللَّه سید ابوالقاسم کاشانی، به افشای حقایق و روشنگری مردم اشتغال داشت. او در سال‌های 1340 ش به بعد، در مشهد بر سخنرانی‌های روشنگرانه خود افزود و چون به دلیل فشار ساواک، امکان حضور در مشهد را نداشت به تهران مهاجرت کرد و به کار تالیف و تبلیغ و امامت جماعت یکی از مساجد شهر پرداخت. وی در این راستا، چندین بار دستگیر شد و به زندان رفت و شکنجه‌های ساواک را در راه آرمان اسلامی خویش تحمل نمود. ایشان پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به دلیل پشتیبانی دائمی از نظام اسلامی، مورد کینه منافقین کوردل قرار گرفت و توسط آنان ترور شد که از این سوءقصد جان سالم به در برد و مجروح گردید. از این خطیب مبارز آثاری نیز بر جای مانده که تعالیم‌امام حسن (ع) مجتبی، تعالیم امام هفتم در دعا و حدیث، امام رضا (ع) اسوه صراط مستقیم و تعالیم پیامبر اکرم حضرت محمد (ص) از آن جمله‌اند. آن عالم خدمتگزار سرانجام در سی‌ام بهمن 1379 ش برابر با بسیت و چهارم ذی‌قعده 1421 ق در هفتاد و دو سالگی درگذشت و به لقای معبود رسید.

سقوط هواپیمای نظامی ایران در حوالی کرمان و شهادت 276 نفر از نیروهای سپاه پاسداران (1381 ش)
سقوط هواپیمای نظامی در کرمان با ۲۷۶ کشته بزرگترین سانحه هوایی جهان بین سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۴ میلادی بوده‌است.

اعدام متهمان آتش زدن سینما تاج (1352 ش)
عبادالله خدارحمی، بهمن منشط، حجت الله عبدی، ماشاء الله سیف، ولی الله و روح الله سیف در دادگاه نظامی به اتهام آتش زدن سینما تاج و اتومبیل های نظامی اصلاحات ارضی و ژاندارمری محکوم به اعدام شدند.

تولد "محمد بن احمد ذهبی" محدث و مورخ (673 ق)
شمس الدین، محمدبن احمد ذهبی محدث و مورخ مشهور، علاقهٔ زیادی به گردآوری حدیث داشت و برای تکمیل این علم، سفرهای بسیار کرد. او در این سفرها از بسیاری از بزرگان و علما حدیث شنید و آن‌ها را ضبط نمود. ذهبی وقایع تاریخ اسلام و مشاهیر این دوران را از زمان ظهور آیین اسلام تا سال 704 ق دنبال کرده و اخبار و وقایع محدثین آن دوره را نیز به رشتهٔ تحریر درآورده است. وی این مجموعه را تحت عنوان تاریخ اسلام به صورت کتابی تنظیم کرده است. آثار ذهبی بسیار مورد استفادهٔ اهل علم قرار گرفت و در اکثر مواقع، دانش‌پژوهان برای شنیدن احادیث به محضرش می‌شتافتند. الکاشف، طبقات القُرّاء، المُعجم الکبیر و المعجم الصغیر از آثار اوست. ذهبی در سال 748 ق در 75 سالگی در دمشق وفات یافت.

وفات "محمد بن عبداللَّه بن بهلول" معروف به شیبانی از مشاهیر حدیث (1387 ق)
محمد بن عبداللَّه بن محمد بن عبیداللَّه بن بهلول، معروف به شیبانی، کوفی الاصل، از مشاهیر محدثان امامیه می‌باشد که برای استماع حدیث، مسافرت‌ها کرده و تألیفاتی دارد. او در ابتدا به نقل احادیث معتبر همت می‌گماشت ولی در ادامه از روایت احادیث غریب نیز خودداری نکرد و باعث شد که دیگران نقل روایت‌های او را معتبر نشمارند.

تولد "نیکلا کوپرنیک" منجم و ریاضی‌دان معروف لهستانی (1473 م)
نیکلا کوپرنیک در 19 فوریه سال 1473 م در شهر تورِن لهستان به دنیا آمد. کوپرنیک در طی سال‌های بعد و پس از انجام مطالعات نجومی، اعلام کرد که با حرکت چرخشی زمین طی 24 ساعت به دور خود موافق است. او با این عمل، مطلبی را که از قرن‌های گذشته مطرح شده بود زنده کرد و باز همان مخالفت‌ها و مشکلات به وجود آمد. ولی کوپرنیک برای این که به زندگی آرام خود ضربه‌ای وارد نشود، چهل سال تمام از انتشار افکار و عقاید خود صرف نظر کرد. در نهایت در اواخر عمر، کتاب بزرگ خود به نام درباره اجسام آسمانی را چاپ و منتشر کرد. این کتاب که عقاید بطلیموس و ستاره شناسان پیشین را رد می‌کرد، انقلابی در جهان دانش پدید آورد. وی هم‌چنین در کتاب خود تصویر کاملی از گیتی را نشان می‌دهد که خورشید در مرکز و زمین مانند سیاره‌ای به دور آن در گردش است. به دلیل همین محاسبات علمی و نجومی است که کوپرنیک را پدر نجوم جدید به شمار می‌آورند؛ چرا که برای نخستین بارْ به گردش زمین پی برد و بررسی‌های پرارزشی را در این زمینه انجام داد. البته چندین قرن قبل از وی، ابوریحان بیرونی دانشمند مسلمان و منجم ایرانی، ضمن کشف این مسئله، در آثار خود نیز به آن اشاره نموده بود. هم‌چنین کشف این که زمین در هر 24 ساعت یک‌بار به دور خود می‌چرخد توسط ابوریحان صورت گرفته است. نیکلا کوپرنیک سرانجام در 24 مه 1543 م در هفتاد سالگی درگذشت.

تولد"آندره برتون" شاعر و ادیب برجسته فرانسوی (1896 م)
آندره برتون (به فرانسوی: André Breton) (زادهٔ ۱۸۹۶ - درگذشتهٔ ۱۹۶۶) شاعر، نویسنده، پیشگام و نظریه پرداز فراواقع‌گرا (سوررئالیست) فرانسوی بود.

رحلت فقیه بزرگ و عالم مجاهد آیت اللَّه "میرسیدعلی آیت نجف آبادی" (1321 ش)
آیت‌اللَّه میرسید علی آیت نجف‌آبادی در سال 1247 ش (1287 ق) در اصفهان به دنیا آمد. ایشان به فریضه امر به معروف و نهی از منکر اهمیت خاصی می‌داد و با حاکمان مستبد محلی و خوانین زورگو مبارزه می‌کرد. در آن ایام که در اثر حضور متفقین در ایران، قحطی و گرانی بیداد می‌کرد، ایشان و عالم دیگر اصفهان، میرسید حسن چهارسوقی، ابتکاری به خرج داده و مشترکاً طی اعلامیه‌ای از مردم مسلمان و بازاریان متمکن خواستند در نقاط مختلف شهر، انجمن‌های خیریه تشکیل داده و از بینوایان، بیکاران و گرسنگان، حمایتِ برنامه‌ریزی شده کنند. این برنامه در بین مردم بسیار مؤثر واقع شد. در کنار فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی، حلقه درس آیت اللَّه نجف‌آبادی، محفل فضلا و فرهیختگان بود و شاگردان نامداری در آن پرورش یافتند که حضرات آیات ابوالقاسم رفیعی مهرآبادی، شیخ احمد فیاض، حیدرعلی صلواتی، سید روح‌اللَّه خاتمی، سید علی علامه فانی و سید مرتضی پسندیده از آن جمله‌اند. آیت اللَّه میرسید علی آیت نجف آبادی سرانجام در 30 بهمن 1321 ش برابر سیزدهم صفر 1362 ق در 74 سالگی در اصفهان وفات یافت و پس از تشییعی باشکوه، در قبرستان تخت فولاد مدفون گشت.

درگذشت آندره ژید، نویسندهٔ فرانسوی (1951 م)
"آندره ژید" در سال 1869 در پاریس به دنیا آمد. بیست و دو سالگی آغاز فعالیت های ادبی اوست. دوستی با "استفان مالارمه" باعث روی آوردن به مکتب "سمبولیسم" و پدید آوردن آثاری مثل"یادداشت های روزانهٔ آندره والتر"،"شعر های آندره والتر"،"رسالهٔ نرگس"و "سفر اورین" شد. اما پس از مدتی از این مکتب روی گرداند و به تجزیه و تحلیل و تامل در پیچیدگی های زندگی درونی انسان پرداخت. سفر ژید به آفریقا باعث تغییرات بسیاری در روح و جسم او شد و پس از آن ژید از تجربیاتی نوشت که از او انسانی تازه ساخته بود. آثاری هم چون "مائده های زمینی"،"ضد اخلاق"،"در تنگ"و "دخمه های واتیکان" زاییدهٔ همین انقلاب روحی اند. او در سال 1947 جایزهٔ ادبی نوبل را دریافت کرد و در سال 1951 چشم از جهان فرو بست. "مائده های زمینی" کتابی است تماماً در ستایش شادی، شوق به زندگی و غنیمت شمردن لحظات آن. ژید در این کتاب هم چون عرفای ایرانی خداوند را در همه موجودات هستی متجلی می بیند و آزدانه و برخلاف قید و بند های مذهب رسمی عشق به هستی را مترادف عشق به خداوند می داند. شاید همین همذات پنداری با عرفان ایرانی-اسلامی باعث شد تا کتابش را باقسمتی از آیهٔ 22 سورهٔ بقره (فاخرج به من الثمرات رزقاً لکم) و مصراعی از حافظ (بخت خواب آلود ما بیدار خواهد شد مگر) آغاز کند. او، خود، کتابش را "ستایشی از وارستگی" می نامد.

افتتاح ناوچه جماران با حضور رهبر انقلاب (1388 ش)
رهبر معظم انقلاب اسلامی در تاریخ سی‌ام بهمن‌ماه سال ۱۳۸۸ هجری شمسی با سفر به بندرعباس، ناوشکن جماران را افتتاح کردند. ناوشکن جماران؛ مجهز به موشک‌های ضد کشتی، سطح به هوا و نیز انواع اژدر و توپ‌های دریایی از جمله فجر ۲۷ به‌عنوان مدرن‌ترین توپ دریایی جهان است. ناوشکن جماران، ۹۴ متر طول و قریب ۱۵۰۰ تن وزن دارد و یک رادار پیشرفته نیز برای انجام هرچه بهتر مأموریت‌ها روی آن نصب شده است. این ناوشکن می‌تواند با سرعت ۳۰ گره دریایی حرکت کرده و ۱۲۰ تا ۱۴۰ پرسنل و خدمه نیز در آن فعالیت خواهند کرد. ناوشکن جماران دارای سامانه‌های پردازش راداری، رادارهای تاکتیکی سطحی، زیرسطحی و هوایی، قدرت بالای کنترل آتش و مجهز به انواع سامانه‌های اژدرافکن و توپ‌های دریایی پیشرفته است و می‌تواند علاوه بر حمل بالگرد و کمک به سوخت‌رسانی بالگردها، در مقابل تهاجم‌های هسته‌ای و میکروبی نیز مقاومت کند. به آب انداختن این ناوشکن در رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی بازتاب گسترده‌ای داشت. روزنامه فرامنطقه‌ای «الشرق‌الاوسط» با اعلام این خبر تأکید کرد که این ناوشکن اولین ناوشکن ایرانی است که می‌تواند موشک‌های دوربرد شلیک کند.


برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار