رئیس‌جمهور آمریکا به نخست‌وزیر انگلیس درباره پیامدهای کاهش هزینه‌های نظامی این کشور بر قدرت ناتو هشدار داد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نوشته شماره امروز روزنامه دیلی تلگراف در اینترنت: باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا به دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس گفته است این کشور باید به تعهدات خود نسبت به ناتو در خصوص میزان هزینه های نظامی عمل کند و در غیراینصورت به الگوی زیانباری برای متحدانش اروپایی اش تبدیل خواهد شد و هیچیک از آن کشورها به تعهدشان عمل نخواهند کرد.

اوباما در هشداری صریح شخصا به کامرون گفته است که بودجه دفاعی انگلیس را کاهش ندهد و هرگونه کوتاهی در اختصاص دو درصد تولید ناخالص این کشور به هزینه های دفاعی موجب تضعیف اتحاد نظامی ناتو خواهد شد.

رئیس جمهور آمریکا این درخواست مستقیم را در ملاقاتهای خصوصی اش با کامرون طی سفر ماه گذشته وی به واشنگتن مطرح کرد.

مداخله اوباما در این مسئله نگرانی آمریکا را درباره عمل نکردن متحد نظامی عمده‌اش به سقف تعیین شده برای هزینه های نظامی ناتو و مواجه شدن نیروهای مسلح انگلیس با کاهش بیش از پیش هزینه ها پس از انتخابات آینده برجسته می‌سازد.

مقامات نظامی نگرانند که وزارت دارایی انگلیس در تلاش برای جبران معضل کسر بودجه این کشور سالانه یک میلیارد پوند دیگر از هزینه های دفاعی این کشور بکاهد.

منابع دیپلماتیک می‌گویند، سفیر انگلیس در واشنگتن اکنون با اعمال فشار شدید برای متعهد ماندن دولت متبوعش به سطح تعیین شده برای هزینه های نظامی مواجه است.

انگلیس یکی از فقط چهار عضو ناتو است که هم اکنون به سطح تعیین شده برای هزینه های نظامی پایبند است و کامرون سال گذشته در اجلاس ناتو در ولز بر ضرورت صرف هزینه های نظامی بیشتر تاکید کرد.

اما وی متعد نشده است که انگلیس پس از سال آینده به این تعهد پایبند بماند و پیش بینی می شود هزینه های دفاعی آن تا سال دو هزار و بیست، حتی بدون کاهش بیش از پیش بودجه آن، بجای دو درصد تولید ناخالصی به یک و هفت دهم درصد تنزل یابد. بودجه وزارت دفاع انگلیس اکنون در زمره آسیب پذیرترین بودجه های ادارات دولتی در برابر طرحهای وزارت دارایی است.

یک مقام رسمی آمریکا اعمال فشار واشنگتن در سطوح بالا را تایید کرد. درخواست‌های هر دو جناح مجلس عوام برای حفظ سطح هزینه های دفاعی رو به افزایش است. اوایل این هفته دو وزیر دفاع سابق کم اهمیت انگاشتن خطرات امنیتی و بی ثباتی جهانی را که انگلیس هم اکنون پیش رو دارد، یک خطای اصولی و غیرقابل بخشش توصیف کردند.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار