سخنگوی سازمان نظام پزشکی گفت : پس از انقلاب بر اثر رشد و پیشرفت دانشگاههای علوم پزشکی و درکنار آن استفاده مناسبی که از امکانات نیروی انسانی صورت گرفت پزشکی در دو بعد کمی و کیفی پیشرفت چشمگیری داشت.

دکتر رضا لاری پور سخنگوی سازمان نظام پزشکی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با اشاره به اینکه در تاریخ پرفراز و نشیب سیاسی ایران یکی از قسمتهایی که همواره قابل اتکا و اعتماد بوده؛ جامعه پزشکی است؛ اظهار داشت: قبل از انقلاب اسلامی مشکلات بهداشتی فراوانی داشتیم و نبود امکانات از جمله جاده آسفالت شده و آب شرب تصفیه شده موجب شد تا از نظر شاخص‌های ارزیابی میزان موفقیت نظام سلامت همانند شاخص امید به زندگی و میزان مرگ و میر مادران و نوزادان محدود باشیم.

وی افزود: پس از انقلاب اسلامی با تلاشهایی که مرحوم دکتر پیله رودی برای تشکیل خانه‌های بهداشت انجام داد تقریبا در هر مرکزی در خانه‌های بهداشت بهیار داریم و همچنان این سیستم بهداشتی و درمانی در حال گسترش است.

وی با بیان اینکه بخش بهداشت و درمان دو بخش تفکیک ناپذیر سلامت هستند؛ ادامه داد: از قدیم الایام در وزارت بهداشت دو بخش ایجاد شده که یکی معاونت درمان به منظور تامین و ارتقای سطح سلامت جسمی، روانی و اجتماعی جامعه است و قسمت دیگر بخش بهداشت است که کارش پیشگیری از بیماریها و به عبارت بهتر آگاهی بخشی و ارتقای سطح سلامت جامعه است.

مشاور رئیس کل سازمان نظام پزشکی در امور جوانان با اشاره به اینکه اگر در سالهای  57 و 58 شاخص امید به زندگی را 58 سال در نظر بگیریم؛ امروز شاخص امید به زندگی 72 سال است؛اظهار داشت: مهمترین علل افزایش امید به زندگی در سالهای اخیر کاهش مرگ و میر کودکان زیر 5 سال، افزایش سطح دسترسی مردم به خدمات بهداشتی و درمانی، افزایش سطح سواد و ایجاد تسهیلات در مناطق روستایی است.

به گفته لاری پور در سالهای پس از انقلاب با وجود نیروهای زبده در  40 دانشکده علوم پزشکی و تربیت نیروی انسانی ماهر که تقریبا نیاز کشور را در بعد نیروی انسانی پزشکی تامین کرده است، به شاخصهای بسیار خوبی دسترسی پیدا کرده ایم.

وی مهمترین معضل جامعه را در سالهای پس از انقلاب تحریم کشورهای غربی عنوان کرد و گفت: کشورهای غربی ظلمی جبران ناپذیررا نسبت به آموزش، تامین تجهیزات پزشکی و تامین دارو در حق ما روا  داشته اند.

وی خاطرنشان ساخت: امروزه مهمترین اتفاقی که در کشور رخ داده این است که به جرات میتوان گفت هیچ عمل جراحی دشواری نیست که در کشور انجام نشود و بیماران مجبور باشند به خاطر انجام آن عمل به خارج از کشور بروند چرا که این ابداعات در خود کشور صورت گرفته یا نیروی انسانی متخصص آموزش دیده و بازگشته اند بنابراین در سالهای پس از انقلاب یکی از مترقی ترین حرف کشور پزشکی است که مطابق با علم روز پیش می رود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.