در گزارش زیر خلاصه ای از دستاوردهای جمهوری اسلامی طی دوره 36 ساله خود از دید رسانه‌های عربی ارائه گردیده است

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از "المنار"؛ یازده فوریه سال 1979رویداد تاریخی موازین استراتژیک منطقه ای و بین المللی را دگرگون ساخت؛ یک رویداد سیاسی واقعی که با حرکت هایی دیگری که در آن زمان وجود داشت بسیار تفاوت داشت.

انقلابی که در یک برهه زمانی بسیار حساس روی داد؛ به گونه ای که منطقه در سایه نزاع عربی-صهیونیستی مرحله ای پیچیده را پشت سر می گذاشت که بواسطه خروج مصر از حلقه نزاع از طریق امضای توافقننامه کمپ دیوید حاصل شده بود.

اما در عرصه بین المللی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) در دوره ای روی داد که جهان شاهد منجلاب درگیری میان آمریکا و اتحادیه جماهیر شوروی که به دنبال اندیشه های کمونیستی و لیبرال-سرمایه داری کشورهای جهان را به صورت عمودی به شمال و جنوب(شرق و غرب) تقسیم کرد  و در این هنگام جریان سومی از لابه لای این تاریک اندیشی ها ظهور کرد که به رهبری امام خمینی (ره) شعار "نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی " را سر داد.

اکنون و پس از 36 سال صبر، تحریم و کار سخت جمهوری اسلامی ایران از سطح کشورهای عقب افتاده به مصاف و رویارویی با کشورهای توسعه یافته از طریق دستاوردهای هسته‌ای و فضائی بی‌نظیر خود انتقال یافته و با تمام توان در مقابل دشمنان خود به عنوان یک قدرت منطقه‌ای بزرگ ایستادگی کرده است؛ علاوه براین حضور فعال و اثرگذار این کشور در مبارزه با تروریسم به ویژه در سوریه و عراق و نیز حمایت همه جانبه از محورهای مقاومت به ویژه لبنان و فلسطین، با پرش از موانع طائفه‌گری و و اختلافات مذهبی نقش خود در منطقه و جهان را پررنگ تر نموده است.

در چارچوب ارزیابی دستاوردهای این انقلاب در در طول این36 سال باید به برخی معیارها توجه داشت: 
- اهداف انقلاب اسلامی.
- شرایط پیش از پیروزی انقلاب اسلامی.
- امکانات ذاتی کشور.
- فشارها و توطئه‌های دشمنان این انقلاب در دو سطح داخلی و خارجی.

این امکان وجود دارد که دستاوردهای انقلاب اسلامی را در دو مرحله زمانی متفاوت و به دو شکل متفاوت بررسی کرد.

به عنوان مثال، سقوط رژیم فاسد شاهنشاهی و جانشینی نظام جمهوری اسلامی در جای آن و به دنبال ان دست یابی به استقلال سیاسی که از برجسته ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی در چارچوبی کلی به حساب می رود که در واقع اساس باقی دستاوردها و به مثابه پایه های محکم انتقال ایران از یک مرحله به مرحله دیگر می باشد.

در اینجا می توانیم به برخی از دستاوردهای انقلاب اسلامی در زمینه های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و نظامی اشاره نمود:

دستاوردهای فرهنگی و اجتماعی:
  انقلاب اسلامی فضای مناسبی را جهت رشد ارزش های اخلاقی و انسانی و بازگشت به خود از طریق امحاء مظاهر فساد در جامعه از قبیل خانه های فحشاء و مشروب فروشی ها، فراهم کرد و از طریق مبارزه با بی سوادی که تا حد زیادی اهداف خود را محقق ساخت؛ سطح افکار عمومی و دانش معنوی مردم را ارتقا بخشید و همچنین روحیه وحدت، برادری و ادب دینی را توسعه داد.

دولت ایران پس از انقلاب تعداد روزنامه‌ها، مجلات و ماهنامه ها را افزایش داد و ید طولایی در اسلامی سازی قوانین شهروندی، مالی، اقتصادی، اداری، نظامی و سیاسی داشته است.
این دولت بر تحکیم اصل هماهنگی میان پایبندی، تخصص، تدین و فرهنگ، از طریق همکاری میان حوزه و دانشگاه و نیز مراکز علمی-پژوهشی  تاکید نمود.

جمهوری اسلامی مجلات و روزنامه های مختلف برای بانوان و تاسیس انجمن های اختصاصی برای آنان را گسترش داد و از انقلاب به بعد زنان حضور فعالی در زمینه های ورزشی و سیاسی داشته اند و زن ایرانی به عنوان یک زن نمونه به جهان معرفی کرده است.

دستاوردهای سیاسی:
شاید از مهم ترین دستاوردهای سیاسی انقلاب اسلامی در ایران، نابودی رژیم ظالم ستمشاهی و رفع سایه ظلم و ستم از ملت ایران  از طریق اتکا بر درآمدهای نفتی، ارتش و دستگاه های امنیتی بوده است؛ به گونه ای که شاه با حمایت بیگانگان سعی داشت رژیم خود را قدرتمند جلوه دهد؛ اما اراده و معیشت الهی  چیزی جز اراده شاه بود و ملت بی سلاح ایران را در اسقاط رژیم مستبد ستمشاهی موفق و پیروز گرداند.

جمهوری اسلامی ایران در تبلور تشکل های سیاسی فراوان با مواضع شفاف جهت تحقق و تقویت استقلال سیاسی در کشور و قطع ایادی بیگانه از آن موفق بوده است.

پایه های نظام جمهوری اسلامی در ایران تقویت شد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی اراده ملت در ایجاد نظام اسلامی تحقق یافت و لفظ جمهوری نوع حکومت را مشخص می سازد و لفظ اسلامی نشان از ماهیت حکومت جدید در ایران دارد و طی یک رفراندم ترکیبی از عبارت جمهوری و اسلامی بر کشور ایران اطلاق گردید.

از دیدگاه امام خمینی نظام جمهوری اسلامی با نظام حکومت اسلامی و نظریه ولایت فقیه انسجام و مطابقت دارد و در این حکومت مردم خود سرنوشت خود را از طریق آزادی های سیاسی و انجام انتخابات های آزاد تعیین می کنند.

این حکومت جدید رشته های ارتباط میان دین و سیاست را تقویت بخشید و الگوی درخشانی از یک حکومت دینی را به نمایش گذاشت.

به گونه ای که نظام کمونیستی در جهان اندیشه دین گریزی را ترویج می نمود، و نظام سرمایه داری اندیشه جدایی دین از سیاست را اشاعه می داد؛ در این زمان بود که انقلاب اسلامی ظهور کرد تا ثابت کند دین هیچ ضدیت با منافع ملت ها ندارد و بلکه محرکی برای آن به شمار می رود.

انقلاب اسلامی چنگال شرق و غرب را شکست و عوامل متعددی در پیروزی انقلاب اعم از روحیه فداکاری، ایثار، عدم کرنش در مابل ظلم و استبداد سهیم بوده اند و این انقلاب حیات سیاسی اسلام در جهان را تقویت بخشید برای ملت های جهان سوم عزتمندی به بار آورد.
آری انقلاب اسلامی با خود آزادی از قیود استبداد و ظلم را به ارمغان آورد و نوید بخش زندگی عزتمندانه بوده است.

سیاست خارجی جمهوری اسلامی در ایران براساس عدم پذیرش سلطه گری جهانی و حفظ استقلال کشور در همه زمینه ها و نیز ایجاد پل های ارتباطی با کشورهای دوست در جهان از طریق صدور پیام انقلاب و حمایت از جنبش های آزادی بخش در جهان متکی بوده است.

دستاوردهای اقتصادی:     
جمهوری اسلامی ایران در عرصه اقتصادی دستاوردهای چشمگیری داشته است که از جمله آن می توان بر حفظ ثروتهای زیرزمینی خود مانند نفت و مانع شدن از غارت ان توسط بیگانگان و نیز جلوگیری از اسراف و ریخت و پاش، سوء استفاده از بیت المال، توجه به روستاها و انجام اقدامات جهادگرانه، تحکیم زیرساخت ها جهت رشد و توسعه و تربیت نیروهای متخصص در زمینه های مختلف، توسعه راه های تولید نیرو و ساخت سدهای متعدد، گسترش راه های مواصلاتی، بندرگاه ها، اشاعه مراکز آموزشی در سطوح مختلف جهت رسیدن به خودکفایی در صنعت های نظامی، پزشکی، و اجتماعی مانند صنعت خودرو، تکنولوژی نانو،هوافضا و دیگر زمینه های اقتصادی اشاره کرد.

اکنون توسعه اقتصادی در ایران علی رغم وجود برخی موانع و مشکلات مانند تحریم های اقتصادی و جنگ تحمیلی هشت ساله روند روبه جلویی داشته است.

دستاوردهای نظامی:
گفتنی است که دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران تنها در بعد فرهنگی، اجتماعی، و سیاسی محدود نبوده و بلکه بعد نظامی را نیز شامل می گردد؛ به گونه ای که ایران شاهد توسعه بی نظیری در عرصه مدرن سازی تسلیحات خود داشته و بلکه علی رغم تحریم های شدید از این دوره تجاوز کرده و با تلاش های داخلی پیشرفت های چشمگیری در صنایع موشکی، ماهواره ها، ناوهای جنگی، جنگنده های متعددف رادارها ، پدافند هوایی و...محقق ساخته است.

اکنون جمهوری اسلانمی در ایران با ایمان به اصول و اهداف انقلاب خود خود را جهت کوبیدن ابرقدرت ها در جنگ ستارگان آماده می کند؛ بهترین شاهد براین مدعی ارسال ماهواره های متعدد با انواع و ماموریت های مختلف به فضا طی برنامه ای مدون می باشد.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار