"باراک اوباما"، رئیس‌جمهوری آمریکا در گفتگو با بازفید اعلام کرد؛ روسیه همکاری با آمریکا بر سر مسائلی مانند برنامه هسته‌ای ایران را ادامه دهد.

اوباما: روسیه همکاری با آمریکا بر سر مسائلی مانند برنامه هسته‌ای ایران را ادامه دهدبه گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از سایت بازفید؛ باراک اوباما در روز دهم فوریه سال 2007 میلادی، بیرون ساختمان ایالتی (کاپیتول) در شهر اسپرینگفیدِ ایالت ایلینوی ایستاد و نامزد شدن خود را برای ریاست جمهوری آمریکا اعلام کرد؛ او به نسل کنونی آمریکا وعده داد که «راه و روش واشنگتن» را تغییر دهد و آینده ای را با احتمالات بی شمار رقم بزند. آن زمان خبرنگاران از داخل ساختمانی در پشت جمعیت هواداران، سناتور اوباما را تماشا می‌کردند.

اوباما گفت: آنچه باعث شده است از حرکت بازایستیم، شکست خوردن حاکمیت و حقیر بودن سیاست هایمان است؛ اینکه مسائل جزئی و پیش پا افتاده چقدر ساده حواس ما را پرت می‌کند، اجتناب دیرینه ما از گرفتن تصمیم‌های دشوار و اینکه به جای بالا زدن آستین‌ها و ایجاد توافق عملی برای رسیدگی به مشکلات بزرگ، به دنبال گرفتن امتیازهای سیاسی بی‌ارزش هستیم.

با گذشت هشت سال و تا به امروز، رئیس جمهور اوباما با روحیه بالا و گاه تهاجمی از شش سال فعالیت خود در ریاست جمهوری دفاع کرده و گفته است چگونه تلاش او برای تغییر سیاست ها سبب شد که دوره ریاست جمهوری او دشوارتر، مدبرانه تر و گاه مأیوس کننده تر از آن چیزی باشد که جمعیت هوادارانش در «اسپرینگفیلد» انتظار داشتند. 

اوباما در زمان مصاحبه با پایگاه اینترنتی «بازفید»، آشکارا هم از ایجاد تغییر سیاست های کلان احساس رضایت داشت و هم محدودیت های دوره ریاست جمهوری خود را که اینک رو به پایان است، احساس می کرد. این مصاحبه، آخرین سری از گفتگوهای رئیس جمهور آمریکا با رسانه هایی است که هنگام نامزد شدن او برای نخستین دوره ریاست جمهوری‌اش، اصلاً وجود نداشتند یا اینکه بسیار ناشناخته بودند. این مصاحبه تازه ترین تلاش اوباما است تا از طریق گفتگوی حاشیه ای با رسانه های نوظهوری که هیچ مقام دولتی کاملاً قادر به کنترل آنها نیست، پیام و درخواست خود را به گوش رأی دهندگان جوان برساند. 

اوباما در این مصاحبه، یأس خود را از مسائلی مانند مهار ناپذیر بودن فقر در شهرها تا شخصیتِ ولادیمر پوتین رئیس جمهور روسیه ابراز کرد. با وجود این، اوباما هنگام دفاع از آنچه احتمالاً دو عنصر بزرگ از میراث وی در عرصه سیاست داخلی خواهد بود، شور و شوق زیادی داشت؛ این دو عنصر نیز «قانون خدمات درمانی مقرون به صرفه» بود که تصویب آن برای رئیس جمهور آمریکا، هزینه مالی زیاد و هزینه سیاسی زیادتر به همراه داشت؛ دومین عنصر نیز ایجاد مساوات قانونی واقعی برای زوج های همجنس گرای آمریکایی بود. اوباما در مصاحبه خود همچنین از رئیس شرکت فروشگاه زنجیره ای «استیپلز» آمریکا به علت خودداری از تأمین بیمه درمانی برای برخی کارکنان این شرکت انتقاد کرد؛ وی همچنین شرح داد که چگونه به شکل غیر مستقیم از ازدواج همجنس گرایان دفاع کرده است. اوباما گفت: آنچه بسیار به آن افتخار می کنم این است که شاهد تغییر سریع کشور بودم که خودم شاید نقش کوچکی در آن داشتم، اما وزارت دادگستری و دیگران در رسیدن به آنجایی که لازم است باشیم، قطعاً نقش داشته اند. اوباما گفت دادگاه عالی آمریکا حاضر نشد ازدواج همجنس گرایان در ایالات آلاباما را ممنوع کند و این نشان می دهد با توجه به اثر گذار بودن ما در ایالاتی که اکنون ازدواج همجنس گرایان را به رسمیت می شناسند، منطقی نیست که ما اکنون چنین نظام چندتکه (از هم گسیخته ای) داشته باشیم.

باراک اوباما در بخشی از این گفتگوی اختصاصی که شامل مسائل گسترده‌ای بود، از سیاست‌های خود از جمله برنامه بهداشتی دفاع کرد. وی همچنین به مناقشه اوکراین و روسیه پرداخت و از روسیه خواست فرایند دیپلماتیک را در این خصوص درپیش گیرد و به همکاری با آمریکا بر سر مسائلی مانند برنامه هسته‌ای ایران ادامه دهد. وی هشدار داد تضعیف اقتصاد روسیه تهدیدی برای هر دو طرف خواهد بود.

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا گفت از مرگ کیلا جین مولر گروگان آمریکایی که بیش از یکسال در دست گروه داعش بوده، عمیقا متاثر شده است. 

وی افزود ما به خانواده‌های گروگان‌ها اعلام می‌کنیم که آمریکا باج نمی‌دهد اما هر کاری که بتواند انجام می‌دهد. وی همچنین افزود مولر یکی از گروگان های آمریکایی بود که عملیات نجات وی در یک یورش در تابستان گذشته در سوریه ناکام ماند. 

اوباما گفت: واکنشش به تایید مرگ مولر امدادگر بیست و شش ساله اهل آریزونا که در سوریه ربوده شده بود، تاثر عمیق بوده است.




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۳ ۲۲ بهمن ۱۳۹۳
اوباما و بوش و ... هیچ فرقی با هم ندارند
در واقع خر همان خر است فقط پالانش عوض شده
بگو مرگ بر آمریکا
آخرین اخبار