هر شب با قرآن/ یک دردِ بی‌درمان!

بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی گزیده به تفسیر نور، پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران؛

سوره 14. ابراهیم آیه 10
قَالَتْ رُسُلُهُمْ أَفِی اللَّهِ شَک فَاطِرِ السَّمَوَ تِ وَالْأَرْضِ یدْعُوکمْ لِیغْفِرَ لَکم مِّن ذُنُوبِکمْ وَیؤَخِّرَکمْ إِلَی أَجَلٍ مُّسَمّی قَالُواْ إِنْ أَنتُمْ إِلَّا بَشَرٌ مِّثْلُنَا تُرِیدُونَ أَن تَصُدُّونَا عَمَّا کانَ یعْبُدُ ءَابَآؤُنَا فَأْتُونَا بِسُلْطَنٍ مُّبِینٍ
پیامبرانشان (در جواب) گفتند: آیا درباره خدا، آفریدگار آسمان‌ها و زمین، شکی هست؟! (آیا هستی با این عظمت نیاز به خالق ندارد؟) او که شما را (به راه حق) دعوت می‌کند تا از گناهانتان بگذرد، و تا موعد معین شما رامهلت دهد. (کفّار) گفتند: شما جز انسانی همچون خود ما نیستید، (و امتیازی بر ما ندارید) شما می‌خواهید ما را از آنچه نیاکان ما می‌پرستیدند باز دارید، (اگر غیر از این است) پس برای ما برهان و معجزه‌ای روشن (آنگونه که ما می‌خواهیم) بیاورید.


در آیهٔ قبل کفّار به انبیا گفتند: «تدعوننا» شما ما را به راه خدا می‌خوانید. ولی در این آیه پیامبران به آنان گفتند: «یدعوکم» خدا شما را می‌خواند. یعنی دعوت ما از جانب خود و به سوی خود نیست، بلکه از سوی خدا و به سوی خداست.
به گفتهٔ زمخشری و مراغی؛ وعده‌های قرآن نسبت به مؤمنین بخشش تمام گناهان است. «یغفر لکم ذنوبکم» ولی نسبت به دیگران، بخشش بعضی از گناهان است. «یغفر لکم من ذنوبکم»

چند پیام
1- اعتقاد به خدا، فطری و بدیهی است و سزاوار شک نیست. «افی اللَّه شک»
2- در کنار عقل و فطرت، محبّت و دعوت لازم است. «أفی اللَّه شک... یدعوکم لیغفر لکم»
3- دین انسان را به پاکی از آلودگی‌ها دعوت می‌کند. «یدعوکم لیغفر... ذنوبکم»

4- خداوند طالب غفران و آمرزش گناهان انسان است. «یدعوکم لیغفر لکم»
5- توبه و اطاعت از خداوند باعث تاخیر اجل انسان می‌شود. «یدعوکم... یوخرکم الی اجل مسمّی»
6- خداوند از روی مهر، به هدایت دعوت می‌کند و از روی لطف، تا پایان عمر مهلت انتخاب می‌دهد. «یدعوکم - یؤخرکم الی اجل مسمّی»
7- عمر هر انسانی، از پیش اندازه‌گیری و تعیین شده است. «الی اجل مسمّی»
8- تعصّبات قومی و نژادی، مانع پذیرفتن حق است. «یعبد آباؤنا»
9- خانواده در عقاید و باورهای انسان، نقش مهمی دارد. «یعبد آباؤنا»
10- عناد و گردنکشی در برابر حق، درد بی‌درمان است. تمام انبیا با معجزه به سراغ مردم می‌رفتند، ولی لجاجت برخی مردم سبب می‌شد که همواره معجزهٔ تازه‌ای که طبق هوس آن‌ها باشد از پیامبران درخواست کنند. «فأتونا بسلطان مبین»

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار