صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی؛

امسال ۶ اثر تاریخی آذربایجان‌غربی به ثبت آثار ملی رسید

مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان‌غربی گفت: امسال ۶ اثر تاریخی آذربایجان‌غربی به فهرست آثار ملی افزوده شد و آثار ثبت شده ملی آذربایجان‌غربی به ۱ هزار و ۴۷۲ مورد رسید.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران،، جلیل جباری در جمع خبرنگاران آذربایجان‌غربی به عملکرد 9 ماهه اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی اشاره و اظهار داشت: بیشترین مسافران وارد شده از گمرکات آذربایجان‌غربی در 9 ماه گذشته به ترتیب از مرز بازرگان، پیرانشهر، سرو، رازی و پلدشت بوده که در مجموع 1 میلیون و 200 هزار و 882 مسافر خارجی و ایرانی از این مرزها تردد داشتند.

وی گردشگران تردد کننده ایرانی را 789 هزار و 741 نفر و گردشگران تردد کننده خارجی را نیز 411 هزار و 141 نفر خواند و افزود: بیشترین مسافران از کشورهای کردستان عراق، عراق، آذربایجان و ترکیه بوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی به آمار بازدیدکنندگان از مراکز تفریحی و گردشگری استان اشاره و تصریح کرد: 1 میلیون و 453 هزار و 131 نفر از جاذبه‌های گردشگری استان بازدید و 300 هزار و 273 مسافر نیز در مراکز اقامتی استان اسکان یافته‌اند.

جباری بیشترین بازدیدها را از تخت سلیمان و قره کلیسا، بازار تاریخی ارومیه، مسجد جامع، سه گنبد و باغچه جوق عنوان کرد.

وی با بیان اینکه در چند سال اخیر به موضوع ثبت آثار ملی توجه چندانی نشده بود گفت: امسال 6 اثر تاریخی آذربایجان‌غربی به فهرست آثار ملی افزوده شد و آثار ثبت شده ملی آذربایجان‌غربی به 1 هزار و 472 مورد رسید که عبارتند از مسجد قره‌آغاج ارومیه، قلعه دم‌دم ارومیه، ساختمان هلال احمر تکاب، کتیبه اوراتویی، تپه اسلام آباد میاندوآب و کلیسای حضرت مریم ریحان‌آباد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه زندان سلیمان نیز برای ثبت در آثار ملی در حال آماده‌سازی است افزود: از اعتبارات ابلاغ شده 2 میلیارد تومان برای ساماندهی بنای تاریخی باغچه جوق، مسجد جامع ارومیه، تپه حسنلو، حمام بیک جوان، تخت سلیمان و کلیساهای استان اختصاص یافته است.

جباری بیان کرد: تا کنون 15 پرونده از آذربایجان‌غربی به ثبت ملی رسیده که در صدد هستیم سنت چاقو‌سازی، منبت روی چوب، آیین علم‌داری و بمباران شیمیایی را نیز به ثبت برسانیم.

وی گفت: با تشکیل تیم نجات‌بخشی بازار ارومیه از بازار تبریز بازدید شد و برای رفع انسداد فاضلاب سنتی در بازار ارومیه که دچار مشکل شده با کمک شهرداری ارومیه تمهیداتی اندیشیده شد.

انتهای پیام/م

منبع: تسنیم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.