عضو هیئت علمی دانشگاه تهران عصر امروز در دانشکده فنی دانشگاه تهران با موضوع "صدای خیابان انقلاب" برای دانشجویان سخنرانی کرد.

خلاف واقع گویی در فرهنگ سیاسی ما حد و مرز ندارد
به گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های باشگاه خبرنگاران؛ سعید زیباکلام در مراسم "صدای خیابان انقلاب" که به همت بسیج دانشجویی دانشکده فنی دانشگاه تهران در تالار شهید چمران برگزار شد، ضمن تبریک به مناسبت ایام الله دهه فجر گفت: من در این برنامه می‌خواهم مولفه‌های سیاست خارجی دولت راستگویان را معرفی و درباره آن‌ها سخن بگویم.  
 
وی تصریح کرد: گره خوردن معیشت با چرخ هسته‌ای کشور، خلاف واقع گویی و مخفی کاری و ابهام زدایی، حملات شدید و خفقان آور به برخی منتقدان و مبنای دیپلماسی غربی و آمریکایی و مقایسه آن با دیپلماسی ایران، مولفه‌های سیاست خارجی دولت راستگویان را تشکیل می‌دهد.  
 
زیباکلام اظهار داشت: پس از روی کارآمدن دولت جدید، مذاکرات از سر گرفته شد و بار‌ها در این مذاکرات راجع به توقف روند تحریم‌ها و آمادگی فروپاشی سازمان تحریم صحبت شده و مطالب دیگری هم راجع به اثبات رهنمون هسته‌ای وجود داشته است.
 
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه ظریف در‌‌ همان روز انعقاد توافقنامه سخنانی را بیان کرده است، افزود: ظریف گفت که تحریم نفتی ایران متوقف و درآمدهای نفتی ایران آزاد خواهد شد، همچنین ایشان در سخنرانی خود در دانشگاه تهران اشاره کرد که براساس توافق نامه ژنو تحریم‌های چندجانبه و دوجانبه از بین خواهد رفت.  
 
وی در ادامه به برخی از گفته‌های مقامات مسئول پیرامون بحث هسته‌ای اشاره و بیان داشت: وزیر امور خارجه در صحبت‌های خود گفته است؛ چرخ معیشت به چرخ هسته‌ای گره خورده و برای اینکه درست بچرخد، ما باید به سمت مذاکرات هسته‌ای رهنمون شده و نیزپذیرش حق غنی سازی توسط آمریکا و هیئت‌های مربوطه صورت گرفته است.  
 
زیباکلام اضافه کرد: برطبق این گفته‌ها آنچه که ما حالا در دامن خود داریم، توافقنامه ژنو است. جان کری تاکید می‌کند که نظام تحریم‌های محوری را که اوباما و سایر دوستانشان اعمال کرده‌اند در این ۶ ماه به قوت خود باقی نگه داشته‌اند.  
 
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به اهداف آمریکا و اتحادیه اروپا در اعمال تحریم‌ها، گفت: آن‌ها معتقدند که ظرف ۶ ماه این تحریم‌ها منجر می‌شود که ایران بیش از ۲۵ میلیارد دلار از دست بدهد و این یعنی ۴ میلیارد دلار در هر ماه. جان کری در نشست خود در ژنو گفت؛ من بر این باورم که به واقع اسرائیل ایمن‌تر خواهد بود مشروط بر اینکه تحریم‌ها برداشته نشود و گشایش تحریمی بسیار کمی وجود دارد و حتی اگر تحریم‌ها کاسته شود، بازهم نظام تحریم در جای خود باقی می‌ماند.  
 
وی ادامه داد: کری در ویدئو کنفرانس خود نیز اشاره کرد که تحریم‌های ما براساس بانکی و نقدی است و این نوع تحریم‌ها پابرجا خواهند ماند.  
 
زیباکلام با اشاره به سخنان دیوید کوهن گفت: دیوید در جلسه شهادت که در کمیته مجلس سنا برگزار شد، ضمن توضیحات مفصل خود گفت ما و شرکای بین المللی‌مان به فشار تحریم‌های فزاینده ادامه خواهیم داد، تحریم‌هایی که ابدا متاثر از توافقنامه نیستند و شامل تحریم مالی، نفتی و بانکی می‌شود.  
 
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: کوهن در‌‌ همان جلسه از تمرکز بر اجزای اضافی تحریم‌های آمریکایی صحبت می‌کند، برای نمونه او گفته است که حتی یک فقره تحریم براثر انرژی ایران را عوض نخواهد کرد، همچنین وندی شرمن نیز در گزارشی مکتوب به کمیته بانکداری مجلس سنا گفت: افزایش تحریم‌ها ظرفی ۶ ماهه از طریق اجرای مداوم تحریم‌ها ادامه خواهد یافت.  
 
وی با بیان اینکه اگر‌شناختی از شخصیت‌های دولت محترم، مقامات آمریکایی و قدرت رسانه‌های آن‌ها و نهادهایی مانند کنگره نداشته باشیم، ممکن است قدری بر سر دوراهی قرار بگیریم، ادامه داد: رجوع به متن اصلی توافقنامه ژنو بسیار مهم است، یک راه این است که به توافقنامه ژنو اصلی مراجعه، البته نه آن توافقنامه ترجمه شده مخدوش از طرف وزارت امور خارجه کشورمان که منتشر شده، بلکه به متن اصلی آن رجوع و با بررسی آن‌ها به خیلی از مسائل پی می‌بریم.  
 
زیباکلام با بیان اینکه تحریم‌ها دارای ۵ رکن است، آن 5 رکن را اینگونه برشمرد و گفت: 1-فروش نفت، ۲-بازگشت درآمدهای نفتی، ۳-تحریم‌های شورای امنیت، ۴-تحریم‌های آمریکا، ۵-تحریم‌های اتحادیه اروپا، و ما اگر کل توافقنامه ژنو را اگر چندبار جستجو کنیم، راجع به نفت تنها یک جمله نوشته و تلاش‌های بیشتر آمریکا و اتحادیه اروپا برای کاهش فروش نفت است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در ادامه تصریح کرد: بازگشت اموال مفقود شده ایران در حدود بالای ۱۳۵ میلیارد دلار است که آذر ۹۲ حدود ۱۰۰ میلیارد بود، در توافقنامه لغت بازگشت استفاده نشده، بلکه به جای آن از قادر و توانمندسازی استفاده کرده‌اند که بیانیه‌های رسمی از توافق ژنو توسط کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا منتشر شده، نشانگر این است که استفاده از این لغت توانمندسازی تصادفی نبوده است.  
 
وی با طرح این پرسش که چطور ممکن است در یک قرارداد بین المللی مقدار مشخص توافق نوشته نشده باشد، اضافه کرد: چطور ممکن است این قرارداد بین المللی که کشمکش‌ها و تحریم‌های زیادی داشته باشد، مقدار توافق شده مشخص نباشد؟ آیا امکان دارد این مقدار بر سر میز چای و قهوه توافق شده باشد، البته بعد‌ها مشخص شد که این مقدار توافقی را کاخ سفید در بیانیه‌های خود تعیین کرده و معلوم شد‌‌ همان ۴. ۲ میلیارد است.  
 
زیباکلام در ادامه تصریح کرد: رکن‌های دیگر این بوده‌اند که هیچ تحریم جدید مرتبط با هسته‌ای توسط شورای امنیت، اتحادیه اروپا و آمریکا اعمال نمی‌شود که هرسه این بند‌ها لغت جدید و مرتبط با هسته‌ای را دارند.  
 
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران به تشریح این سه رکن پرداخت و اضافه کرد: تحریم جدید اعمال نمی‌شود یعنی اینکه تحریم‌های گذشته سرجای خود محکم و فقط تحریم جدید اعمال نخواهد شد و تمامی تحریم‌ها از گذشته تاکنون که به اوج خود رسیده است، با قوت در جای خود باقیست و لغت مرتبط با هسته‌ای این معنی را می‌دهد که باقی تحریم‌ها از بین نخواهد رفت و می‌تواند تحریم‌های جدید مرتبط با برنامه موشکی و حمایت از تروریست‌ها را اعمال کند.  
 
وی به نقض حقوق بشر در تمامی کشورهای جهان اشاره کرد و گفت: من مطلقا قائل نیستم که در کشور ما نقض حقوق بشر صورت نمی‌گیرد اما کجای دنیا وجود دارد که حقوق بشر نقض نشود، فرانسه، آمریکا، اروپا و جهان نیز ناقض حقوق بشر هستند، ولی در ایران این مشکل داخلی است و ما نیاز به قیم نداریم.  
 
زیباکلام در ادامه تصریح کرد: ۵ روز بعد از توافق ژنو ۱۶ شرکت کشتیرانی و شرکت ساخت رآکتورهای هسته‌ای تحریم شد، ۲۱ آذر ۴ شرکت خارجی و ۵نهاد ایرانی تحریم شدند و ۴ بهمن نیز جریمه ۱۵۰ میلیون دلاری برای ایران صادر شد و همینطور این مسائل ادامه داشت و به عدد ۱۱ رسید. ۱۱ فقره تا شهریورماه ۹۳ تحریم‌های جدید اعمال شده است.  
 
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران به سخنان رئیس جمهور اشاره کرد و اظهار داشت: اینکه اعلام شده است همه تحریم‌ها قدم به قدم با ادامه مذاکرات برداشته می‌شود این حرف کجای توافقنامه ژنو نوشته شده است، ۱۵ ماه است که توافق ژنو صورت گرفته و طبق گفته رئیس جمهور باید تحریم‌ها قدم به قدم برداشته می‌شد، ولی خبری نشد.  
 
وی با بیان اینکه خلاف واقع گویی در فرهنگ سیاسی ما حد و مرز ندارد، ادامه داد: رئیس جمهور در گزارش صد روزه خود گفت دیگر هیچ تحریم جدیدی اعمال نخواهد شد، ولی ما شاهد آن بودیم که تحریم‌های جدید وضع شده و حتی ایشان در سخنرانی خود در جمع مردم اهواز در ۲۴ دی گفته که توافق ژنو یعنی شکستن سد تحریم، حال آنکه ما خلاف آن را دیده‌ایم.  
 
زیباکلام با اشاره به نامه معروف سوم آذر روحانی به رهبر معظم اظهار داشت: در این نامه که بالا‌ترین مقام اجرایی سیاسی حکومت در خصوص توافق ژنو به رهبری می‌گوید؛ حقانیت ملی ایران را در صحنه بین المللی اثبات کرده‌اید، چه می‌بینید، شما چه فکری می‌کنید؟ کنگره آمریکا و سنا این نامه را نمی‌خوانند؟ و نمی‌دانند در توافق چه اتفاقی افتاده است؟ آن‌ها بر کلمه کلمه این نامه کار می‌کنند.  
 
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران افزود: در اولین نمازجمعه بعد از سوم آذر گفتم که توافق ژنو یک قراردادهای محرمانه دیگری نیز دارد و بازهم همین را می‌گویم.  
 
وی با بیان اینکه رقم ۲۰ میلیون دلاری برای بدهی سازمان ملل داریم که در توافقنامه دیگری وجود دارد و این نشان می‌دهد که قراردادهای غیرقابل انتشار موجود است، گفت: چرا این قرارداد‌ها را منتشر نمی‌کنید؟ اگر ملت ایران این ارقام را ببینند، اوقاتشان تلخ می‌شود.  
 
زیباکلام با بیان اینکه حملات شدید به منتقدان از سوی روحانی برازنده یک رئیس جمهوری که یک روحانی است، اضافه کرد: حال اگر یکی از منتقدان و بیسوادان باشند که دکترا دارند و بر فرض بزدل سیاسی، نادان و تازه به دوران رسیده باشد، اما در ‌‌نهایت این عامل جهنمی موجود حرفهایی دارد که تحریم‌ها افزوده شده و حرف من نیز خلاف این امر نیست.  
 
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران افزود: جان کری در پاسخ به یکی از خبرنگاران گفته است که هیچ یک از بندهای توافقنامه مبنی بر اعتماد نیست و ما از ابتدا گفتیم می‌خواهیم راستی آزمایی کنیم و هیچ فریبی در کار نیست.

وی با تاکید بر اینکه بازرسی‌های روزانه و سرزده از تاسیسات هسته‌ای شرم آور و عزت ایرانی را زیرسوال می‌برد، تصریح کرد: اوباما نیز تاکید کرد که این توافقنامه نمی‌تواند مبتنی بر اعتماد باشد، بنابراین در صورتی که ظریف گفته محدودیت‌هایی که اوباما برای لغو تحریم‌ها می‌گوید را رد می‌کنیم و از آن‌ها نمی‌خواهیم اقدام غیر ممکنی انجام دهند و اگر قولی می‌دهند برسر آن بمانند، حرفشان را می‌پذیریم.  
 
زیباکلام اظهار داشت: از تیم مذاکره کننده می‌خواهیم که فقط جایی در توافقنامه ژنو را نشان دهند که ساز و کاری برای راستی آزمایی آمریکا و چک کردن تعهدات آن‌ها داریم.  
 
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران تصریح کرد: رجال دولت به دانشجویان و دانشگاهیان و رسانه‌ها دروغ نگویند که اعتمادسازی شده است، بلکه سند نشان دهیم، البته تعطیلی تاسیسات هسته‌ای بالا‌ترین شاهد این داستان است.  
 
وی افزود: مشکل آن‌ها برنامه هسته‌ای نیست، چه این دولت برقرار باشد و چه نباشد، غربی‌ها می‌خواهند انقلاب را به سمت انحلال در نظام استکباری ببرند.  
 
زیباکلام با بیان اینکه آمریکایی‌ها خیلی دروغ می‌گویند اما من مطمئنم در اینجا راست می‌گویند، اظهار داشت: آنان راست می‌گویند که برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کرده‌اند و در بخش‌های کلیدی به عقب برگردانده‌اند.  
 
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به پیاده روی جان کری و ظریف گفت: من می‌توانم بگویم که این انقلاب حساب دارد. عضو کمیسیون روابط خارجی مجلس بریتانیا گفته که ایران حاصل میان ساختن و توانمندی ساختن سلاح را دارد و همچنین جان کری گفته آنقدر تحریم‌ها را زیاد کنید و بر ایران فشار آورده تا اینکه یا فروپاشی رخ دهد و یا اینکه تسلیم شود.  
 
وی گفت: همچنین اوباما به جان کری گفته است، تمام متخصصان گروه ۱+۵ به ما می‌گویند این اتفاق هرگز نمی‌افتد و ایرانیان تسلیم نخواهند شد.  
 
زیباکلام در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا در دولت احمدی‌نژاد راجع به سیاست خارجی نقدی صورت نگرفت و شما در آن موقع کجا بودید، گفت: من ناظر سیاست خارجی دولت نهم و دهم و دولت‌های قبلی دیگر بودم، اما در دولت احمدی‌نژاد جای نقدی نبود، من چکار کنم که رئیس جمهور مملکت به روستایی در مرز اسرائیل می‌رود و می‌گوید من به اعتماد و عزم شما یاری می‌دهم تا سرزمینتان را آباد کنید، اما امروز کار به جایی رسیده که دولتمردان ما می‌گویند تحریم‌ها برداشته شده و غرب می‌گوید تحریم‌ها از بین نخواهد رفت.  
 
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران اضافه کرد: بروید بخوانید که از استقلال ما در دولت فعلی چه چیزی باقی مانده، حال من این دولت را تضعیف می‌کنم یا توافقنامه؟  
 
وی با بیان اینکه در ۸ سال دولت احمدی‌نژاد حتی مدیر مدرسه هم نشدم، گفت: نمی‌گویم هر اقدامی از جمله انتخاب وزرا در دوره احمدی‌نژاد را تائید می‌کنم اما در کل در بحث سیاست خارجی عزتی را برای ما بجا گذاشته، چرا باید اعتراض می‌کردم.  
 
زیباکلام افزود: انواع صحبت‌های غربی‌ها را می‌خوانم و می‌بینم احمدی نژادی که برخی از ما بد‌ترین توهین‌ها را به او کرده‌ایم، چه عزتی قائل است.  
 
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در خصوص حمایت رهبر معظم از تیم مذاکره کننده تصریح کرد: حمایت رهبری از تیم مذاکره کننده اینگونه نیست که تمام جزئیات را قبول دارند بلکه ایشان گفته‌اند که از دولت حمایت اما باید قبل و بعد صحبت‌های رهبری را نیز بگویندکه ایشان گفته است که کار اجرایی کاری دشوار است و من از همه مسئولان داخلی، خارجی سابق و حال حمایت می‌کنم.  
 
وی بیان داشت: رهبری فرمودند وظیفه ماست که به مسئولان و تیم مذاکره کننده کمک کنیم اما این حرف ایشان به معنی پذیرفتن توافق ژنو نیست و نباید برای حضرت آقا وظیفه‌ای تعیین کنیم، چرا که ایشان شناخت خودشان را دارند و این درست نیست که این دروغ را بگوییم که رهبری تمام جزئیات را تائید می‌کند.  
 
زیباکلام عنوان کرد: احترام دولت واجب است اما انتقاد هم جای خود را دارد و اگر اشکالی می‌بینید انتقاد خود را مطرح کرده اما تخریبی صورت نمی‌گیرد.  
 
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در پایان با بیان اینکه راجع به کل مذاکرات نهم و دهم که لاریجانی و جلیلی رئیس مذاکرات بودند بررسی کردم اما چیزی که قابل انتقاد باشد را نیافتم، خاطرنشان کرد: در خصوص عملکرد تیم مذاکره کننده فعلی اگر توافق ژنو و تهدیدهای ۴ و ۷ ماهه را در نظر نگیریم، عدم حمایت از حزب الله و توقف فعالیت‌های موشکی که در توافقنامه ذکر شده، نشانه‌های ضعف و بدرفتاری تیم مذاکره کننده فعلی است که چیزی جز خفت و خاری در جهان اسلام برایمان ارمغانی نداشته است.  
 
انتهای پیام/
برچسب ها: وزیر ، امور ، خارجه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار