نماینده دفتر هم اندیشی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه تهران گفت: اگر قصور و کوتاهی در تنظیم توافق‌نامه از بعد حقوقی و فنی داشته باشیم می‌تواند محدودیت‌های سیاسی و دیپلماسی جبران‌ناپذیری برای کشور به دنبال داشته باشد.

"کیومرث یزدان‌پناه" در گفتگو با خبرنگار احزاب و تشکل‌های باشگاه خبرنگاران، درباره اینکه بیانات مقام معظم رهبری در جمع نیروهای هوایی ارتش جمهوری اسلامی باب جدیدی را در مسیر مذاکرات فشرده و سخت هسته‌ای کشور با گروه 1+5 باز کرد، اظهارداشت: در حال حاضر مذاکره کنندگان کشورمان در مراحل سخت تصمیم‌گیری هستند و فشارهای روانی و غیرمتعارف طرف مذاکره کننده به سرکردگی آمریکا شرایط بن‌بستی را برای تداوم مذاکرات ایجاد کرده است.  
 
یزدان‌پناه با تعریف توافق در عرف بین‌الملل ادامه داد: در عرف بین‌المللی برای دستیابی به یک توافق باید سازوکارهای متعددی را مدنظر قرار داد چون توافق یک امر حقوقی است که صرفا با دستاوردهای سیاسی به نتیجه نخواهد رسید مذاکرات ایران و 1+5 که در دولت جدید انرژی زیادی از کشور گرفته است تبیین کننده واقعیت فوق است.
 
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران با توجه به فلسفه وجودی خود و همچنین توقعی که ملت از حاکمیت دارد نمی‌تواند خود را یک عنصر وابسته در مقابل زورگویی‌های غرب قرار دهد.  
 
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران تصریح کرد: با روند مذاکرات تا این لحظه باید برخی واقعیت‌ها را پیش‌رو قرارداد از جمله ماهیت حقوقی وقتی توافق‌نامه؛ در بحث سیاسی تمام مفاد قراردادهای بین‌المللی تفسیربردار است و پیرو شرایط مکانی و زمانی هرکدام از طرفین می‌توانند متناسب با شأن منافع سیاسی و ملی خود بهره‌برداری‌هایی از این توافق‌نامه داشته باشند.  
 
وی با اشاره به پیام مقام معظم رهبری در بحث توافق خوب تصریح کرد: بخش مهمی از پیام مقام معظم رهبری ناظر به این موضوع بود که بعد سیاسی "تفسیربردار" است و ممکن است جمهوری اسلامی از این ناحیه در آینده متضرر شود کما اینکه تجربه نیز همین موضوع را نشان داده است.  
 
یزدان‌پناه پیام بعدی رهبر معظم انقلاب در راستای تحقق توافق خوب را بحث حقوقی و فنی توافقنامه عنوان کرد وگفت: توجه بنیادین به مباحث حقوقی و فنی توافق‌نامه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است زیرا هر واژه‌ای در این روند می‌تواند پیام حقوقی خاصی داشته باشد و تبعات خوبی برای کشور نداشته باشد براین اساس هرچه بار حقوقی توافق‌نامه محکم‌تر باشد جلوی ضررهای فنی را خواهد گرفت.  
 
وی ادامه داد: در حال حاضر اختلاف اساسی ایران با طرف مذاکره کننده بر سر چند محور مشخص است از جمله میزان غنی‌سازی، نحوه و زمان رفع تحریم‌ها و مهلت توافق نهایی همه جانبه؛ که در هر کدام از سه موضع کلیدی مذکور اگر قصور و کوتاهی در تنظیم توافق‌نامه از بعد حقوقی و فنی داشته باشیم می‌تواند محدودیت‌های سیاسی و دیپلماسی جبران‌ناپذیری برای کشور به دنبال داشته باشد.  
 
نماینده دفتر هم اندیشی نهاد نمایندگی رهبری پیام سوم بیانات آیت‌الله خامنه‌ای را توافق بر جزئیات عنوان کرد و گفت:  توافق بر جزئیات مسئله مهمی است که نباید از چشم دور شود معمولا توافق‌نامه‌های سیاسی کلی هستند اگر در مذاکرات اولیه روی جزئیات توافق نشود در آینده توافق بر جزئیات غیرممکن می‌شود.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران درپایان خاطر‌نشان کرد: کشور با توجه به منویات مقام معظم رهبری هیچگاه تسلیم زیاده‌خواهی طرف غربی نخواهد شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار