معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور گفت: اگر ما دست 4.5 میلیون دانشجوی‌ خود را باز گذاشته و فرهنگ‌سازی کنیم، در شرکت‌های خصوصی و پروژه‌ای و پژوهشی می‌توانیم به کشور خدمت کرده و اقتصاد کل کشور را تکان دهیم.

به گزارش خبرنگار دفاعی- امنیتی باشگاه خبرنگاران، سورنا ستاری رئیس بنیاد ملی نخبگان و معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در همایش تجلیل از حماسه‌سازان عملیات والفجر 8 که در ستاد قرارگاه فرماندهی پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) برگزار شد، درباره هشت سال جنگ تحمیلی و دفاع مقدس اظهار داشت: رژیم بعث عراق زمانی که میراژهای اف.1 در 27 اسفند 1360 وارد عملیات‌های هوایی علیه کشور ما کرد، دفاع هوایی ما آمادگی کامل برای مقابله با این هواپیماها را نداشت.
 
وی تصریح کرد: از مهر ماه سال 1360 تا عملیات بیت المقدس که اوج درگیری‌های هوایی بود، از همین رو در آن مقطع زمانی متوجه شدیم که با هواپیماهای اف.14 نمی‌توانیم آسمان ایران را در مقابله و مواجه با هواپیماهای دشمن بعثی امن نگه داریم.
 
رئیس بنیاد ملی نخبگان گفت: در آن مقطع زمانی رژیم بعث عراق یک سال کار کرده بود که بتواند هواپیماهای اف.14 ما را مورد اصابت قرار دهد و صدها مستشار در این موضوع به رژیم بعث عراق کمک کرده بودند که از آن موقع نیز ما دریافتیم که به جز اف.14 نیاز به سیستم‌های دفاعی دیگری داریم، از همین رو به سمت دفاع‌های زمین‌پایه رفتیم و در عملیات فتح‌المبین نخستین بار از موشک "هاگ" استفاده کردیم.

وی افزود: ما اکنون همچون معتادانی هستیم که با بوی نفت، کشور به حرکت در می‌آید و اگر بوی نفت نباشد کشور زمین می‌خورد، از همین رو نباید به نفت وابسته باشیم.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور افزود: در آن زمان اگر ما بهترین موشک‌های امروز را در اختیار داشتیم نمی‌توانستیم در مقابل هواپیماهای مدرن هدیه شده از سوی دنیا به دولت بعثی عراق برتری داشته باشیم، زیرا ما در آن مقطع نیاز به ریسک‌پذیری و نوآوری داشتیم که همان چیزی است که در کشور کمتر می‌بینیم زیرا امروز اقتصاد کشور هم به ریسک‌پذیری و نوآوری نیاز دارد به همین دلیل باید به جوانان کشور بیشتر بها داده شود.
 
ستاری تأکید کرد: باید بدانیم که ظرفیت‌ها و سرمایه های ما زیر زمین نیست و در مغز جوانان ما است و از همین رو اگر ما دست 4.5 میلیون دانشجوی‌مان را باز بگذاریم و فرهنگ‌سازی کنیم، در شرکت‌های خصوصی و پروژه‌ای و پژوهشی می‌توانیم به کشور خدمت کنیم، به همین ترتیب می‌توانیم اقتصاد کل کشور را تکان دهیم.
 
وی با بیان این که مهم‌ترین اقدام و قدم اول در دفاع هوایی کشف است، گفت‌: این موضوع بر کسی پوشیده نیست و صرفاً نمی‌توان با رادار این موضوع را انجام داد و باید بدانیم محدوده کار پدافند هوایی در این حوزه بسیار زیاد است.
 
رئیس بنیاد ملی نخبگان در ادامه به بیان خاطره‌ای از پدر بزرگوار و شهیدش پرداخت و تصریح کرد: پدرم زمانی تعریف می‌کرد که وقتی بر روی ناوی قرار داشت، ناو دار به پدرم گفت زمانی که ماهی از آب به بالا می‌پرد در حوزه شما است که این نشان از وسعت کار پدافند هوایی دارد.
 
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با اشاره به این که باید بدانیم اکنون تکنولوژی‌ها تغییر کرده و دیگر هواپیماها در بالای سر ما موشک نمی‌اندازند، اظهار داشت: باید اکنون با توجه به تکنولوژی روز دنیا پیش برویم و پژوهش را در کشور نهادینه کنیم.
 
ستاری تأکید کرد: مشکلات زیادی در حوزه دفاعی اعم از تنگدستی و بودجه کم وجود دارد که کار در این حوزه را سخت می‌کند اما اگر این نوآوری و ایده وجود داشته باشد این مشکلات حل شدنی است، زیرا ابزار جایزه است و با ایده‌ها می‌توان فرهنگ کار و روش زندگی را تغییر داد.

رئیس بنیاد ملی نخبگان گفت:‌ باید ثابت کنیم پژوهش درآمدزاست و از هر نوع سرمایه‌گذاری بالاتر است، از همین رو کشورهای دیگر نیز تنها به مغز و فکر خود تکیه کردند و توانستند پیشرفت کنند.
 
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با بیان این که محدودیت برای ما نوآوری می‌آورد بیان داشت: اگر ما بهترین موشک‌ها را در والفجر 8 داشتیم نمی‌توانستیم پیروز شویم زیرا آن نکته‌ای که به ما در پیروزی کمک کرد، نوآوری بود.
 
ستاری با اشاره به این که پدرم هر چه در فکرش بود، پیاده می‌کرد، گفت: از همین رو باید سیستم‌ها را درک کنیم تا بتوانیم تفکرات خود را پیاده و نوآوری داشته باشیم، از همین رو است که می‌توانیم پیشرفت داشته باشیم.
 
وی با بیان این که در 8 سال دفاع مقدس هر روز موشک و سیستم راداری جدید و حمایت فضایی گسترده هوایی و انواع اطلاعات از سوی کل دنیا برای تجهیز دشمن صورت می‌گرفت، اظهار داشت: ما با نوآوری‌هایمان توانستیم جلوی حملات را بگیریم، اکنون نیز می‌توانیم با نوآوری، پیشرفت کنیم.
 
رئیس بنیاد ملی نخبگان در پایان با اشاره به این کل شناخت طرف مقابل و کشف از مهم‌ترین اقدامات به شمار می‌آید، خاطرنشان کرد: با توجه به این شناخت می‌توانیم متوجه شویم استراتژی طرف مقابل چیست وامیداوریم بتوانیم در دوره جدید، اتفاقات جدی در حوزه اقتصادی رقم بزنیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار