خوزستان سرزمين ديگري است ؛ دنيايي متفاوت همراه با ويژگيها و تنوعات خاص، سرزمين نجابتهاي برهنه با آفتابي داغ و سوزان كه گرمابخش حيات، منشاء صفا، صميميت و خونگرمي جنوب و جنوبي هاست.

مرکز استان خوزستان، شهر اهواز است و از شهرهای مهم آن می توان آبادان، اندیمشک، ایذه، باغ ملک، بندر ماهشهر، بهبهان، دزفول، رامهرمز، سوسنگرد، شادگان، شوش، شوشتر، مسجد سلیمان نام برد.

استان خوزستان با قرار گرفتن در جنوب  غرب کشور و جلگه ای بودن دارای شرایط متفاوتی ، از لحاظ اقلیمی بوده به طوری که  در این منطقه شاهد مناطق کوهستانی، دشتی و وجود رودخانه های  بسیاری هستیم آب و هوای گوناگون پوشش گیاهی مختلفی را در استان بوجود آورده است. لذا با وجود تنوع اقلیمی و آب و هوایی همچنین وجود اقوام و فرهنگ های گوناگون و برخورداری از فرهنگی غنی و ارزشمنده ، زمینه ی برخورداری محصولات فرآوری شده خوراکی شامل: محصولات لبنی ، انواع تنقلات ،نان محلی ، حلوا و شیرینی های سنتی و مصولات غیر خوراکی شامل: انواع صنایع دستی بومی که میتواند به عنوان سوغات محلی خاص و ارزشمند استان خوزستان به شمار آیند.

تنوع و پوشش گیاهی
به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان ؛کارشناس اداره کل میراث فرهنگی گفت: تنوع پوشش گیاهی در نقاط مختلف استان باعث شده است تا این اقلیم انواع گیاهان وحشی را در دل خود برویاند. در این خصوص بسیاری از بسیاری از گیاهان به صورت فصلی و تازه با کاربردهای غذایی و درمانی به تنهایی یا به شکل فرآوری شده مورد استفاده قرار می گیرند.

منصوره رضوی بیان داشت : استان خوزستان از لحاظ اقتصادی و صنعتی اهمیت ویژه ای دارد و یکی از قطب‌های مهم تولیدی کشور محسوب می شود. این استان به لحاظ دارا بودن ذخایر نفت و گاز، برخورداری از آب فراوان و خاک مناسب، وجود شبکه ارتباطی هوایی، زمینی و دریایی و دسترسی به آبهای آزاد، از اهمیت جهانگردی و سرمایه گذاری بالایی برخوردار است.

صنایع دستی
کارشناس اداره کل میراث فرهنگی افزود : در شوشتر ( ملافه و در دزفول لنگ بافته می شود. جاجیم بافی در شادگان رایج است . و اما سایر صنایع دستی استان خوزستان عبارتند : قالیبافی، قلابدوزی، جاجیم و گلیم، حصیر و بوریا، چوقا بافی و گبه بافی بافته می شود.

محصولات باغی و کوهی ،کشاورزی و دامی و انواع کلوچه های خوردنی خوزستان


رضوی خاطرنشان کرد: میوه های وحشی مانند: بلوط، بادام کوهی یا بادام شور، بَنَک یا (پسته وحشی) کُنار(میوه ی درخت سدر) محصولات فرآوری شده ای که به روش سنتی تهیه می شوند چون: کُلگ (آرد بلوط) و آرد کنار و.....
محصولات باغی
انواع مرکبات مانند: لیمو ،پرتقال،لیمو ترش،نارنج،لیمو سنگی، آلو زرد و قرمز،نارنگی دزفول،توت فرنگی،هندوانه ،و طالبی و.....

محصولات باغی فراوری شده مانند: انواع قارچ تولیدی ، انواع خرما ، رطب ، دیری، ترشی نار دونه ،رب انار، انجیر خشک، شیره ی خرما، ترشی های محلی و.....

محصولات کشاورزی : کنجد، اَردِه ، حلوا اَردِه ، حلوا شکری ، شیره ارده ، حلوا کنجدی و.........

انواع کلوچه های محلی : کلوچه شکری ، کلوچه خرمایی ، انواع نان های محلی و....
انواع غذاهای خوش آب رنگ مثل : قلیه ماهی، ماهی صبور، امگشت که یک نوع غذای محلی عربی است ، آش شله قلمکار
و.....

انواع ماهی های خوشمزه و نمکی جنوب مانند: ماهی صبور، حلوا سفیدو سیاه، هامور یا(سفید)،ماهی بیاه، میگوی جنوب،قباد،میش،سکن،سرز،شوریده ،راشگو،کفشک ،ماهی زبان و....

محصولات دامی: محصولات متنوع لبنی از قبیل : روغن خوش(روغن حیوانی)، کره حیوانی، ادویه هفت رنگ،کشک، قره قوروت، ماست، دوغ،پنیر و سرشیر محلی......

این مقام مسئول ادامه داد: در فصول دیگر این محصولات به صورت خشک شده در مراکز فروش جهت استفاده های بومی و به عنوان سوغات به مردم عرضه می‌گردد.
گیاهانی چون: تیله(پنیرک) ،کنگر،کاسنی،(کرفس کوهی)،تره کوهی، پونه وحشی، گل بابونه،گل ختمی،گل گاوزبان،جَفت بلوط و....

خرما سوغات ناب خوزستان
وی در آخر از خرمای جنوب گفت: خُرما گیاهی تک‌لپه‌ای و گرمسیری جزو تیره نخل‌ها است که میوه‌اش خوراکی و دارای هسته‌ای سخت و پوست نازک و طعم شیرین که به شکل خوشه‌ای بزرگ از شاخه آویزان می‌گردد و برگهای آن بزرگ است. ارتفاع نخل به ۱۰ تا ۲۰ متر یا بیشتر می‌رسد.خرما دارای ۲۵ درصد ساکاروز، ۵۰درصد گلوکز، و مواد آلبومینوئیدی، پکتین و آب می‌باشد. به‌علاوه دارای ویتامین‌های  مختلف مانند ویتامین A،B،C،E و مقداری املاح معدنی می‌باشد.

مصرف سرانه خرما در ایران ۷ کیلوگرم است که میانگینی از مصرف سرانه ۲۵ کیلوگرمی استان‌های جنوبی و ۱ کیلوگرمی سایر استان‌ها می‌باشد. در ایران به طور سالانه، ۱ میلیون تن خرما تولید می‌شود که عمده مصرف داخلی آن در ماه رمضان صورت می‌گیرد. از میان محصول خرمای هر سال ایران، ۱۰ درصد برای صادرات به کشورهای دیگر اختصاص می‌یابد، ۵۰ درصد به مصرف داخلی می‌رسد و ۴۰ درصد هم در مراحل مختلف برداشت محصول، ضایع‌شده و از بین می‌روند.

انتهای پیام/ش
برچسب ها: خوزستان ، سوغاتی ، گرما ، زیبایی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.