حائری گفت: وزارت نفت در خصوص صادرات برق هیچ هماهنگی با وزارت نیرو انجام نداده است و این بحث کاملا به وزارت نیرو مربوط می‌شود.

وزارت نفت هیچ هماهنگی برای صادرات برق با وزارت نیرو انجام نداده/ صادرات برق به عهده وزارت نیرو استبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، همایون حائری مدیرعامل شرکت توانیر در نشست خبری امروزش در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران مبنی بر اینکه وزارت نفت قصد صادرات برق را دارد آیا با هماهنگی این وزارت خانه انجام شده گفت: برق مسئله‌ای تخصصی است و تولید، صادرات و هر فعالیتی که در زمینه برق انجام گیرد باید با هماهنگی وزارت نیرو باشد.

وی در ادامه افزود: وزارت نیرو وظیفه تولید، انتقال ، توزیع برق را دارد و علاوه بر آنچه که گفته شده امنیت شبکه از جهت تأمین برق نیز تحت نظارت این وزارتخانه است.

مدیرعامل شرکت توانیر تصریح کرد: هر اقدامی که در زمینه برق چه صادارت و چه در واردات صورت گیرد باید از فرمول‌های فنی، اقتصادی و زیست محیطی این وزارت خانه تبعیت کند.

حائری در پاسخ به این سوال که آیا وزارت نفت در زمینه صادرات برق هماهنگی‌های لازم با این وزارتخانه انجام داده گفت: وزارت نفت هیچ هماهنگی در این خصوص انجام نداده است و وظیفه این امر طبق آنچه که تعریف شده است به عهده این وزارتخانه است.

** سالانه ظرفیت نیروگاه‌های بادی و خورشیدی دو برابر می‌شود

حائری در ادامه تصریح کرد: به منظور توازن سازی فعالیت‌های صنعت برق در سال 93 اعتباری بالغ بر 2 هزار و 700 میلیارد تومان در نظر گرفته شد.

وی ادامه داد: دیدگاه وزارت نیرو بر توسعه انرژی‌های نو است به طوری که در بودجه سال 92 و 93 نیز به این امر تأکید شده است.

مدیرعامل شرکت توانیر با بیان اینکه امسال 400 مگاوات ظرفیت نصب شده نیروگا‌ه‌های خورشیدی و بادی در کشور است افزود: سالانه این مقدار باید رشد دو برابری را به دنبال داشته باشد به طوری که برای سال آینده این میزان ظرفیت باید به 800 مگاوات برسد.

حائری تصریح کرد: اولویت کارمان باید توسعه نیروگاه‌های خورشیدی باشد چرا که اگر زودتر سراغ استفاده از انرژی خورشیدی می‌رفتیم در حال حاضر وضعیت بهتری داشتیم.

وی در ادامه از ایجاد مزرعه خورشیدی به ظرفیت 50 مگاوات در مجموع خبر داد و گفت: در حال حاضر در کرج مزرعه خورشیدی با ظرفیت یک مگاوات و همچنین در سیستان و کرمان نیز مزارع خورشیدی دیگری با ظرفیت‌های متفاوت در حال احداث است.

حائری همچنین از حضور سرمایه‌گذاران خارجی در بحث انرژی های نو نیز خبر داد و گفت: آلمان، کره و ژاپن از جمله کشورهایی هستند که در این زمینه قراردادهایی را در مرحله نهایی شدن دارند.

وی اظهار داشت: در حال حاضر 900 مگاوات ظرفیت ایجاد نیروگاه‌های بادی و خورشیدی از طریق بیع متقابل با سرمایه گذاران داخلی قرارداد بسته شده و قراردادهایی که با سرمایه‌گذاران خارجی بسته شده بین 4 تا 5 مگاوات برای هرقرارداد بوده است.
 
** صرفه جویی 7.3 میلیارد لیتری سوخت با کاهش تلفات


حائری در ادامه به میثاق‌نامه‌ای که در صنعت برق بسته شد گفت: طبق این میثاق نامه ظرف یکسال تلفات شبکه برق به زیر 10 درصد خواهد رسید.

وی اظهار داشت: در حال حاضر تلفات شبکه برق عددی بالاتر از 15 درصد است که با رساندن آن به زیر 10 درصد  نزدیک به 7.3 میلیارد لیتر سوخت صرفه جویی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت توانیر از رشد استفاده از سوخت گاز در نیروگاه‌ها نیز خبر داد و گفت: در مقایسه به سال گذشته 34 درصد سوخت گاز بیشتری به نیروگاه‌ها اختصاص داده شده است.
 
** افزایش قیمت برق با تصمیم هیأت دولت

حائری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه قمیت برق در سال آینده افزایش پیدا می‌کند یا خیر؟ گفت: قیمت برق را دولت مشخص می‌کند و وزارت نیرو نیز تابع تصمیم دولت است.
 
** کمبود 2 هزار مگاواتی برق برای تابستان

مدیرعامل شرکت توانیر در ادامه از تبدیل نیروگاه‌های گازی به سیکل ترکیبی سخن گفت و افزود: در حال حاضر 20 هزار مگاوات واحد گازی داریم که حدود 16 هزار مگاوات آن قابلیت تبدیل به سیکل ترکیبی را دارند که با تبدیل آنها به سیکل ترکیبی 7 هزار مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار می‌شود.

وی در ادامه به پیک تابستان سال آینده اشاره کرد و گفت: با توجه به آنکه میزان بارش‌ها در کشور چندان چشمگیر نبوده سعی داریم که از نیروگاه‌های آبی کمتر استفاد کنیم و بیشتر برق مور د نیاز را از طریق نیروگاه‌های حرارتی تأمین کنیم.

حائری ادامه داد: در سال ‌آینده هزار و 400 مگاوات رشد پیک خواهیم داشت و با در نظر گرفتن نیروگاه‌های که وارد مدار خواهد شد و همچنین سهم 2 هزار مگاواتی کاهش تلفات نزدیک به 2 هزار مگاوات کمبود ظرفیت داریم که باید از طریق مدیریت تقاضا و مصرف بهینه باید پوشش داده شود.

وی در پایان میزان برق بدون درآمد را 3 الی 4 درصد عنوان کرد.
 
انتهای پیام/


برچسب ها: نیرو ، نفت ، صادرات ، برق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار