سحر قریشی گفت: امیدوارم امسال سیمرغ نوبتی نباشد و کسانی که واقعا استحقاق آن را دارند به آن برسند.

به گزارش خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران؛ زمانی که سریال «دلنوازان» از شبکه‌ی سه سیما به روی آنتن می‌رفت همه منتظر درخشش یک بازیگر زن جوان در سینما و تلویزیون بودند. یلدای دلنوازان در سینما خیلی زود جایگاه خودش را پیدا کرد و 24 فیلمی که او در آنها ایفای نقش کرده است گواه این موضوع است. در سی و سومین دوره جشنواره‌ی فجر نیز قریشی با دو فیلم «شیفت شب» نیکی کریمی و «این سیب هم برای تو» سیروس الوند (خارج از بخش مسابقه) حضور دارد؛ به همین بهانه وارد گفتگویی با او شدیم که در ادامه آن را از نظر می گذرانید:
 
*نمی دانم کارت‌های جشنواره را به چه کسانی داده اند

خانم قریشی شما با دو فیلم "شیفت شب" و "این سیب هم برای تو" در سی و سومین دوره جشنواره فیلم فجر حضور دارید. این دوره را چگونه می بینید؟


من سعی کردم در این دوره کم کار باشم اما دو فیلمی که داشتم دو کار متفاوت بودند و از همکاری در آنها بسیار خوشحالم. نکته‌ی جالب این است که من بسیاری از حاضران این دوره را نمی شناسم. نمی دانم کارت های این دوره به چه کسانی داده شده است و معیارشان برای راه دادن افراد چیست. خود من هم اگر بلیط نداشتم نمی توانستم به کاخ جشنواره بیایم. وقتی برای دیدن دو فیلمم آمدم شاهد بودم که افراد غریبه با کارت وارد می شدند اما بازیگران به دلیل نداشتن کارت پشت در می ماندند، از نظر نظم و ترتیب سی و سومین دوره جشنواره فجر مشکلات زیادی داشت اما در کل فیلم ها خوب بودند.

به نظرتان جشنواره نسبت به سال گذشته چه تغییراتی داشته است؟

در این دوره کارهای خوب زیاد بود و فکر می کنم از نظر کیفی نسبت به دوره های قبل پیشرفت خوبی داشته ایم.
 
حضور جوانان در این دوره را چگونه ارزیابی می کنید؟

خیلی خوشحالم که اجازه‌ی ورود به چهره های جدید داده شد، کارگردانان جوان توانایی ها و قابلیت های زیادی دارند که باید عرصه‌ی شکوفایی آنها را فراهم کنیم؛ البته چهره های زیادی هم از جشنواره جا ماندند که از آنها می خواهم ناراحت نباشند و با تلاش بیشتر برای سال های آینده تلاش کنند، کارگردانانی که فیلم هایشان  به این  دوره راه نیافت به سراغ اکران فیلمشان در کشور های دیگر نروند زیرا اگر در کشور خودمان به فیلمش بها ندهند ازرشمند دانستن آن در کشور بیگانه فایده ای ندارد، امیدوارم روند جشنواره هر سال بهتر و بهتر شود.

* فیلم "شیفت شب" بخش هایی از یک زندگی واقعی را به تصویر می کشد

با توجه به اینکه شعار جشنواره‌ی امسال امید است شما امید را در فیلم ها چگونه می بینید؟


زندگی انسان ها به امید و آرزو برقرار است اما واقعیت چیز دیگری است که من این را در فیلم شیفت شب دیدم.

در مورد شخصیت نوشین کمی توضیح دهید.
 

نوشین به هر حال خواهر ناهید بود و این دو در یک خانواده بزرگ شده بودند ولی معیار او و ناهید برای زندگی و انتخاب همسر متفاوت بود نوشین می خواست راحت زندگی کند اما ناهید به دنبال فرهیخته زیستن بود، در حالت کلی نوشین یک دختر راحت طلب امروزی به حساب می آید.
 
*بیشتر فیلمنامه‌های کنونی کپی از یکدیگر است

آرزویتان برای سال جدید سینمایی چیست؟


امیدوارم کارها بهتر و کپی‌برداری ها کمتر شود، بیشتر فیلمنامه‌هایی که می خوانم شبیه هم است و تنها در نام شخصیت ها باهم تفاوت دارند امیدوارم حاشیه‌های سینما کمتر شود و همه پیشرفت کنیم.

به آنچه در بازیگری می‌خواستید رسیده‌اید؟

هنر انتها و حد و مرز ندارد اما امیدوارم روزی این اتفاق بیفتد، من دوست دارم همیشه و تا آخر عمر در راه بازیگری قدم بگذارم و به اوج آن برسم.

سیمرغ را به کدام یک از 22 فیلم حاضر در سودای سیمرغ می دهید؟

هنوز جشنواره تمام نشده و من اجازه‌ی این کار را به خود نمی دهم. فقط امیدوارم امسال سیمرغ نوبتی نباشد و کسانی که واقعا استحقاق آن را دارند به آن برسند اگر توجه کنید بازیگری که سیمرغ می گیرد کم کار می شود نه اینکه خودش بخواهد بلکه به اتهام رابطه داشتن کسی به سراغ او نمی روند، امیدوارم دیگر از این دست اتفاقات در سینما نیفتد.

به نظر شما سیمرغ می تواند مسیر بازیگری کسی را تغییر دهد؟

بله، همان طور که در سوال قبل گفتم سبب کم کار شدن افراد می شود، گاهی اوقات هم تشویق بازیگر موفقیت‌های پیاپی برای وی رقم می زند چون گارد روی این قضیه است که سیمرغ را به نوبت به افراد می دهند مسیرش تغییر می کند اما از مسوولان می خواهم بر حسب روابط و تعداد کارها به افراد سیمرغ ندهند و توانایی ها را در نظر بگیرند، اما به نظر من سیمرغ یک تندیس است که فرد آن را کنار خانه اش می گذارد و باید به عنوان یک برگ برنده به آن نگاه کنند.
 
* موفقیتم را مدیون تلویزیون هستم

چرا سحر قریشی در تلویزیون کم کار شده است؟

مسیر حرفه ای افراد را خدا تعیین می کند، بارها گفته ام که موفقیتم را مدیون تلویزیون هستم و حاضرم با آن همکاری کنم اما تلویزیون راغب به این موضوع نیست. من در سینما کار خود را ادامه می دهم و راضی هستم امیدوارم با کمک خدا به تلویزیون برگردم و دور ماندنم از آن دلیل خاصی ندارد.
 
حرف پایانی...

از تمام کسانی که تا به اینجا کمکم کردند تشکر می کنم و امیدوارم همه شاد و موفق باشند.


گفتگو از سحر قناعتی/

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار