نائب رئیس کمیسیون تلفیق با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری 19 بهمن ماه به بررسی کلیات بودجه 94 در کمیسیون تلفیق پرداخت.

وجود ملاحظات سیاسی علت دوسقفی شدن بودجه 94/ تقدیم بودجه 94 به صحن علنی مجلس در هفته آینده/کاهش قیمت نفت تا 40 دلار نیز به بودجه 94 آسیب نخواهد زدبه گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران نائب رئیس کمیسیون تلفیق با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری  19 بهمن ماه به بررسی کلیات بودجه 94 در کمیسیون تلفیق پرداخت.

احمدرضا دستغیب نایب رئیس کمیسیون تلفیق با حضور در گفتگوی ویژه خبری ضمن تبریک دهه فجر و گرامیداشت یاد و خاطره رهبر کبیر انقلاب اسلامی اظهار داشت: امسال کمیسیون تلفیق با سال گذشته بسیار متفاوت بود که مجموعاً 45 نفر در این کمیسیون حضور داشتند.
 
وی ادامه داد: یکی از مشکلات امسال که در کمیسیون بودجه  وجود داشت،افزایش نمایندگان کمیسیون تخصصی بود که پیش بینی می شد دیدگاه کلی در این زمینه به وجود نیاید اما دیدیم که این اتفاق نیفتاد و کار به خوبی پیش رفت دلیل آن شرایط خاص کشور و توجه به موقعیت ها بود که می توان در این زمینه به کاهش قیمت نفت اشاره کرد
 
دستغیب تصریح کرد: بنابراین سعی کردیم با توجه به محدودیت های تامین منابع مالی با دقت بیشتری بودجه را تنظیم کنیم ؛همچنین مسئله دیگر که می توان به آن اشاره کرد ؛مقارن شدن این کمیسیون با طرح تنظیم مقررات از سوی دولت بود که سعی کردیم با آن تطبیق پیدا کنیم.
 
نایب رئیس کمیسیون تلفیق افزود: مورد دیگری که می توان به آن اشاره کرد تصمیم گیری در رابطه با هماهنگی کمیسیون بود؛چرا که دیدیم این کمیسیون ترکیبی بود از کمیسیون های مختلف در نتیجه نیاز داشت که در آن هماهنگی های لازم صورت گیرد.

وی اضافه کرد: گفتنی است قانونی تحت عنوان این که هیچ گونه پیشنهاد شخصی و منطقه ای در بودجه امسال نباید وجود داشته باشد در آیین نامه شورای مجلس تصویب شد همچنین شفاف سازی در جداول بودجه یکی دیگر از مواردی بود که در کمیسیون تلفیق امسال مطرح شد.
 
دستغیب گفت: ما در کمیسیون تلفیق در مرحله اول مطابق با سال های گذشته آیین نامه ایی را به تصویب رساندیم و امیدواریم هفته آینده ضمن این که بودجه تقدیم صحن علنی مجلس می شود جداول آن نیز به صورت شفاف در اختیار همه نمایندگان محترم قرار می گیرد.
 
نایب رئیس کمیسیون تلفیق ادامه داد: امسال در صحن علنی ما شاهد حضور کارشناسان و سایر نمایندگان بودیم.
وی در خصوص تحقق هزینه ها در بودجه امسال تصریح کرد: در بخش هزینه ها سعی کردیم هزینه جدیدی به دولت اضافه نشود.

دستغیب در خصوص جهت گیری کلی بودجه 94 به سمت اقتصاد مقاومتی گفت: در بودجه 94 زمانی که برای بررسی درآمدها صرف شد 3 برابر زمانی بود که برای هزینه ها گذاشته شد.

 وجود ملاحظات سیاسی علت دوسقفی شدن بودجه 94

نایب رئیس کمیسیون تلفیق با بیان این که دو سقفی شدن بودجه 94 در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی بود اضافه کرد: امسال با ملاحظه عدم قطعیت درآمدهای نفتی و ملاحظات اقتصاد سیاسی مانند موضوع مذاکرات بودجه عمومی دو سقفه شد و قدری ضربه پذیری و نگرانی در مورد تحقق درآمدها در بودجه سال آتی را کاهش داد.

وی با بیان این که در بودجه 93 سهم منابع حاصل از نفت 8/36 درصد بود اظهار داشت: این سهم در بودجه سال 94 به 7/31 تقلیل یافته است و در پیشنهاد کمیسیون تلفیق ما این عدد را به 25 درصد کاهش دادیم.

دستغیب در خصوص حفظ اعتبارات عمرانی اظهار داشت: روند بودجه سال 94 به گونه ای نیست که اعتبارات عمرانی که سبب افزایش تولیدات است کاهش یابد.

مدیریت درآمدهای مالیاتی مصداق اجرای اقتصاد مقاومتی در بودجه 94

نایب رئیس کمیسیون تلفیق مصداق دیگر عملی شدن اقتصاد مقاومتی در بودجه 94 را مدیریت درآمدهای مالیاتی عنوان کرد و ادامه داد: کاهش وابستگی به نفت نیز در این بودجه از اهمیت زیادی برخوردار است با توجه به آن که قیمت نفت این روزها در سطح بین الملل نیز کاهش یافته است.

وی افزود: گزارش دولت حکایت از آن داشت که درآمدهای نفتی محقق خواهد شد همزمان با این گزارش وزیر اقتصاد و دارایی عدد دیگری اعلام کرد و این به معنی آن است که این نگرانی در بدنه دولت نیز وجود داشت.

دستغیب ادامه داد: مبنای استفاده از درآمدهای نفتی به این شرط است قیمت نفت ضرب در نرخ ارز ، ضرب در میزان تولید ، ضربدر 365 روز سال و با کسر 14 و نیم درصد صنعت نفت و سهم صندوق توسعه ملی که باید سالانه 20 درصد باشد این فرمول بیانگر محقق شدن درآمدهای نفتی است.

نایب رئیس کمیسیون تلفیق اضافه کرد: ما در مجلس امسال پیشنهاد دولت را برای قرار دادن 20 درصد سهم صندوق توسعه ملی پذیرفتیم چون شرایط خاصی بر کشور حاکم بود.

 وی ادامه داد: کمیسیون تلفیق امسال تصمیم گرفت به قیمت ارز ورود پیدا نکند خود مردم به این موضوع اشاره می کنند که ما باید از اتکا درآمدهای نفتی فاصله بگیریم

کاهش قیمت نفت تا 40 دلار نیز به بودجه 94 آسیب نخواهد زد


دستغیب اضافه کرد: محاسباتی که برای تحقق درآمدهیا نفتی انجام شده مشخص کرد حتی اگر قیمت نفت تا 40 دلار کاهش یابد بودجه آسیبی پیدا نخواهد کرد و یکی از دلایلی که کمیسیون تلفیق به این روش عمل کرد یعنی مبنا را نسبت به سال قبل متفاوت در نظر گرفت این بود که ما نمی خواستیم از طریق سیاست مالی که بودجه است وارد حوزه هایی مثل تعیین نرخ ارز یا قیمت نفت شویم که حوزه های تصمیم گیری بودجه نیست.

نایب رئیس کمیسیون تلفیق با تاکید بر این که در صورت تحقق درآمدهای نفتی به بیش از 40 دلار این مبلغ زیرساخت های عمرانی خواهد شد،اظهارداشت: بر این اساس یکی از شاخص های مهم اقتصاد مقاومتی یعنی آینده نگری نیز رعایت شده است.

وی ادامه داد: ما برای تحقق درآمدهای نفتی مبلغ 53 هزار و 700 میلیارد را در نظر گرفته ایم و اعتقاد داریم هیچ نگرانی برای تحقق این عدد وجود ندارد و همه هزینه ها نیز به وسیله این قیمت گذاری انجام خواهد شد.

دستغیب درخصوص اقدام دیگری که در حوزه نفت صورت گرفته است اظهار داشت: اجازه انتشار 5 هزارمیلیارد اوراق مشارکت از جمله این اقدامات است ما به وزارت نفت اجازه دادیم در میادین مشترک به انتشار اوراق قرضه بپردازد زیرا با کاهش قیمت نفت سهم صنعت نفت نیز کاهش خواهد یافت.

درآمدهای مالیاتی در کشور تقریباً 40 درصد است

 نایب رئیس کمیسیون تلفیق با اشاره به تخصیص 3 ردیف افزایش مالیات اشخاص حقوقی غیردولتی گفت: درآمدهای مالیاتی در کشور تقریباً 40 درصد است

وی با اشاره به این که حداقل 40 درصد از اقتصاد کشور معاف از مالیات هستند،ادامه داد: اعداد و ارقام مختلفی پیرامون فرار مالیاتی وجود دارد که  چتر و پوشش مالیات قرار نمی گیرند.

دستغیب با بیان این که از کارمندان دولت به سرعت مالیات دریافت می شود،خاطرنشان کرد: بخش قابل توجهی از  قرار گرفتن چتر مالیات فرار می کنند.

نایب رئیس کمیسیون تلفیق با اشاره به این که کسانی که درآمدهای بالایی دارند باید از آن ها مالیات گرفته شود گفت: شرکت های داخلی و نمایندگی ها متاسفانه به انواع مختلف از دادن مالیات فرار می کنند.

وی با اشاره به این که سه واحد در کشور کالا وارد می شود که در" برچسب شبنم" و استانداردهای لازم را دریافت می کنند افزود: از سوی دیگر 7 واحد نیز قاچاق می شود.

دستغیب بااشاره به افزایش هایی که در کمیسیون و در دولت در ارتباط با مالیات صورت گرفته است،اظهار داشت: سازمان مالیات باید تلاش جدی تری در این رابطه داشته باشد.

نایب رئیس کمیسیون تلفیق با اشاره به تلاش های دولت و کمیسیون تلفیق در این باره افزود: قرار نیست بر مودیان شناخته شده فشار بیشتری وارد کنیم.

برای سال 94 مالیات بر حقوق و دستمزد 3 سقفی می شود

وی با بیان اینکه افزایش مالیات ها متوجه گروه های جدید است،خاطرنشان کرد: نرخ مالیات درحقوق کارکنان قبلاً تک نرخی بود این در حالی است که در بودجه سال 94 مالیات بر حقوق و دستمزد سه سقفی کرده ایم.

 درآمد بیشتر مالیات بیشتر

دستغیب با اشاره به این که کسانی که یک میلیون و 150 هزار تومان دریافتی دارند تا 7 برابر یعنی 10 درصد مالیات به آن ها تعلق می گیرد ادامه داد:درآمد هر چقدر بیشتر باشد مالیات هم بیشتر می شود.

نایب رئیس کمیسیون تلفیق با بیان این که این موضوع به عدالت نزدیک است،افزود: درآمدهای مالیاتی می تواند افزایش یابد.

وی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون هدفمندی یارانه ها اظهارداشت: تبصره 21 قانون هدفمندی یارانه ها یکی از مسائل مورد علاقه اقتصاد دانان به حساب می آید.

 سقف یارانه نقدی از 42 هزار میلیارد به 37 هزار میلیارد کاهش یافت

دستغیب ادامه داد: با موافقت معاونت مدیریت و برنامه ریزی سقف یارانه نقدی به جای 42 هزار میلیارد به 37 هزار میلیارد تومان کاهش یافت.
نایب رئیس کمیسیون تلفیق با اشاره به این که مصارف 47 هزار میلیارد در کاهش یارانه نقدی است،افزود: یارانه نقدی 37 هزار میلیارد تومان و یارانه بهداشت 4 هزار و 800 میلیارد تومان است.

وی با اشاره به این که قرار نیست یارانه بخش های دیگر جامعه کاهش یابد خاطرنشان کرد:براساس تدبیر صورت گرفته جامعه هدف پیرامون هدفمندی یارانه تغییر نخواهد کرد.

یارانه خانوارهای با درآمد بالا حذف خواهد شد

دستغیب با اشاره به این که خانوارهای با درآمد بالا از دریافت یارانه نقدی معاف می شوند افزود: دولت مکلف خواهد شد تا یارانه خانوارهایی که درآمد بالایی را دارند را کاهش دهد.

نایب رئیس کمیسیون تلفیق با اشاره به این که ضوابطی را برای خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد ، بازنشستگان کشوری و لشگری و تامین اجتماعی درنظر گرفته شده است خاطر نشان کرد: پیشنهاداتی به دولت در این رابطه داده شده به طوری که به دولت این اجازه داده شده است تا به جای پرداخت نقدی به خانوارها اوراق مشارکت  با سررسید سه ساله داده شود.

وی با اشاره به این که این اختیار به خانوارها داده شد تا سرمایه گذاری و یا این که نقدی دریافت کنند.

دستغیب با اشاره به این که هیچ نگرانی درمورد تداوم دریافت یارانه وجود ندارد،افزود:خانوارهای پردرآمد و ثروتمند از دریافت یارانه نقدی معاف خواهند شد.

نایب رئیس کمیسیون تلفیق با اشاره به این که شناسایی افراد ثروتمند کار دشواری نیست گفت: سال آینده بخش قابل توجهی از جامعه یارانه دریافت خواهند کرد.

وی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون میزان جریمه سربازان غایب چقدر است،افزود: تدابیری در لایحه دولت جهت افرادی که 10 سال از سربازی غایب بوده اند درنظر گرفته شده است به طوری که این مسئله در کمسیون به 8 سال کاهش یافته است.

دستغیب با اشاره به این که کسانی که از سربازی غیبت کرده اند،برای آن محدودیت هایی در نظر گرفته شده بود خاطر نشان کرد: این عده از فرصت هایی که می توانستند داشته باشند عقب مانده اند.

نایب رئیس کمیسیون تلفیق با بیان این که باید نگرانی آن ها را حل کرد،اظهار داشت: بسیاری از موضوعات مربوط به مسائل مالی این عده توسط نزدیکانشان انجام می شد.

سربازان غایب مشمول جریمه می شوند

وی با اشاره به این که به دولت اجازه داده شده است تا از آن ها جریمه گرفته شود ادامه داد: درآمدی که برای این کار در نظر گرفته شده در لایحه هزار میلیارد بود این در حالی است که در کمیسیون تلفیق به 3 هزار میلیارد رسیده است.

دستغیب با اشاره به این که پیش بینی می شود مشمولین این قضیه تعداد بسیار زیادی باشند افزود: نسبت به خدمات سربازان و نیروهای مسلح این مسئله به کار خواهد گرفت.

سربازان غایب از انتساب در سمت های مدیریتی و عضویت در شوراهای شهر و روستا حتی پس از دریافت کارت محروم هستند

نایب رئیس کمیسیون تلفیق با اشاره به این که این عده در طول 10 سال گذشته  متوجه محرومیت هایی شده بودند این عده از انتساب به سمت های مدیریتی و عضویت در شوراهای شهر و روستا حتی پس از دریافت کارت محروم خواهند بود

وی با اشاره به این که اعداد و رقم هایی برای جریمه آن ها بر اساس مدرک تحصیلی از زیر دیپلم تا پزشک در نظر گرفته شده است خاطر نشان کرد: در صورت تصویب این مسئله در مجلس جداول آن در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

دستغیب با اشاره به این که برای افراد متعهل و کسانی که صاحب فرزند هستند از سوی کمیسیون تلفیق تخفیفاتی در نظر گرفته شده است بیان کرد: از همکاران خوبم در کمیسیون تلفیق به دلیل تلاش های شبانه روزی شان قدردانی می کنم.

 از محل درآمدهای جدید مطالبات اقشار مختلف جامعه تامین می شود

 نایب رئیس کمیسیون تلفیق با اشاره به این که به اقشار مختلف جامعه نوید می دهم که مطالبات آن ها مورد رصد قرارخواهد گرفت گفت: از محل درآمدهای جدید بخشی از مطالبات و نیازهای اقشار مختلف جامعه تامین خواهد شد.

برای دیدن فیلم و تصاویر اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار