معاون بان کی مون : ایران و عربستان سعودی برای حل اختلافات باید با هم مذاکره کنند

یان الیاسون معاون دبیر کل سازمان ملل متحد خواستار مذاکره مستقیم ایران و عربستان شد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران  به نقل از بی.بی.سی؛  یان الیاسون معاون دبیر کل سازمان ملل متحد خواستار مذاکره مستقیم ایران و عربستان برای حل اختلافات شد.‎

معاون دبیر کل سازمان ملل متحد ، در گفت و گو با بی.بی.سی ، تاکید کرده است که ایران و عربستان سعودی برای حل اختلافات باید مذاکره مستفیم داشته باشند.
وی ایران و عربستان را دو کشور بزرگ و مهم غرب آسیا توصیف کرده است و خواستار رسیدگی به تحولات جاری در عراق و حل بحران در سوریه شده است.او در این مصاحبه در مورد اوکراین و جنگ داخلی در شرق این کشور ، گفت اولویت من در بخش امنیت بین الملل مبارزه با بازگشت جنگ سرد در جهان است.
وی خواستار خویشتنداری طرفین در مورد بحران اوکراین شد و گفت اوکراین بر تمام معادلات بین المللی تاثیر گذار است.وی گفت بعنوان مثال به دلیل بحران اوکراین ، تاکنون گفت و گوی مستقیمی بین روسای جمهور آمریکا و روسیه در مورد سوریه و یا عراق رخ نداده است. همه باید به دولت عراق کمک کنند تا با جامعه عراق ارتباط موفق داشته باشد.
وی خواستار جلوگیری از افزایش شکاف بین شیعه و سنی در عراق شد و گفت اختلاف این دو مذهب، بسیار در رسانه ها بزرگ نمایی می شود.معاون بان کی مون تاکید کرد در حال حاضر در عراق به دنبال اسکان و کمک به آوارگان جنگ است ، زیرا عراق یک میلیون و 800 هزار آواره پناه جو دارد. برای کمک به ساکنان تکریت و موصل که تحت کنترل داعش هستند ، هم کمک می کنیم. افرادی حضور دارند که البته الیاسون نام آن ها را به صراحت ذکر نکرد.

وی تاکید کرد برای حل مساله عراق باید بین ایران و عربستان سعودی مذاکره صورت گیرد. عدم وجود اختلاف بین ایران و عربستان فوق العاده مهم است.اختلاف طرفین بیشتر جنبه مذهبی دارد و باید به نقش و اهمیتی که این دو کشور می‌توانند ایفا کنند پی ببریم.
وی در مورد رویکر شورای امنیت به بحران سوریه نیز گفت ، کشورهای مشخصی باید ارسال سلاح را به سوریه متوقف کنند.شورای امنیت یکپارچه نیست و لازم است برای حل این بحران ، همه قدرتهای منطقه ای و فرا منطقه ای با یکدیگر مذاکره کنند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار