رئیس انجمن صنفی صنعت تایر خبر داد

فعالیت 150 واردکننده بی نام و نشان در بازار تایر ایران

رئیس انجمن صنفی صنعت تایر اعلام کرد: در حال حاضر بیش از 150 واردکننده بی نام و نشان در بازار تایر کشور فعالیت می کنند و هیچگونه نظارتی بر عملکرد آنها صورت نمی گیرد.

به گزارش اقتصادي باشگاه خبرنگاران ، عباس عباسی ابیانه در جمع خبرنگاران ضمن بیان این مطلب افزود: هجمه واردات تایرهای چینی در سالهای اخیر گسترده تر شده و با توجه به اینکه عمده واردکنندگان تعهدی در قبال کیفیت اقلام وارداتی و مشکلات پیش روی مصرف کنندگان ندارند باید وزارت صنعت، معدن و تجارت تدابیری اتخاذ کند تا تمام آنها شناسنامه دار شوند.

وی با بیان اینکه واردکنندگان تایر باید ارزیابی و گزینش شوند، افزود: اتفاقی که به تازگی در زمینه واردات خودرو توسط نمایندگان رسمی خودروسازان خارجی رخ داد یک گام مهم در راستای ساماندهی بازار و رعایت حقوق مصرف کنندگان به شمار می رود و باید همین رویه را در قبال واردکنندگان تایر نیز اعمال کرد.

وی گفت: در صورتی که برندهای خوشنام و معتبر خارجی با اخذ مجوز از سازمان ملی استاندارد و دریافت تاییدیه های کیفی وارد شوند بازار تایر کشور رقابتی تر خواهد شد و این در حالی است که هم اکنون نیازی به اخذ این مجوزها نیست.

عباسی خاطر نشان کرد: در حال حاضر این روند در تمام کشورهای عربی حوزه خلیج فارس نیز رعایت می شود و تنها برندهایی که از یک موسسه استاندارد با مرکزیت عربستان مجوز دریافت می کنند مجوز عرضه تایر در بازار این کشورها را خواهند داشت.

رئیس انجمن صنفی صنعت تایر با بیان اینکه طی سالهای گذشته بیشترین حجم واردات مربوط به تایر های باری بود، افزود: متاسفانه در سال جاری واردات تایرهای سواری نیز سرعت گرفته، به طوری که هم اکنون بیش از 50 درصد از تایرهای سواری و 70درصد از تایرهای باری وارداتی از مبدا چین روانه بازار ایران می شود.

مدیرعامل گروه صنعتی بارز گفت: با توجه به عرضه گسترده تایرهای چینی در سال جاری آن هم با قیمت های غیر رقابتی، اکثر تایرسازان ایرانی با معضل انباشت گسترده های تولیدی در انبارها مواجه شده اند و با توجه به اینکه از ابتدای امسال نسبت به شکل گیری این پدیده خطرناک هشدار داده بودیم هیچ توجهی به این موضوع نشد.

عباسی با بیان اینکه بسیاری از کشورها برای مقابله با دامپینگ گسترده تایرهای چینی تعرفه های ویژه وضع کرده اند، افزود: باید در ایران نیز شرایطی فراهم شود تا برای تایرهایی که حالت دامپینگ دارند علاوه بر وضع تعرفه ویژه استانداردهای سختگیرانه تری نیز در نظر گرفته شود.

رئیس انجمن صنفی صنعت تایر تصریح کرد: میانگین وضع تعرفه برای تایرهای وارداتی در ایران طی سالهای اخیر 12درصد بوده و این در حالی است که کشورهایی مانند آمریکا 35 درصد و ترکیه نیز تا 60 درصد برای این منظور تعرفه تعیین کرده اند تا از ورود صدمات سنگین به تولیدکنندگان داخلی کشورهای خود جلوگیری کنند.

وی با بیان اینکه تعرفه های تعیین شده برای تایرهای وارداتی به ایران منطقی به نظر نمی رسد، افزود: در حال حاضر این تعرفه ها از هشت و 15 درصد به 20 درصد افزایش یافته و این در حالی است که برای ایجاد حداقل فضای رقابتی این تعرفه ها باید تا سطح 35 درصد افزایش یابد.

وی گفت: چنانچه دولت نمی خواهد برای واردات تایر از یک کشور خاص تعرفه جداگانه ای در نظر بگیرد، دستکم انتظار تولیدکنندگان داخلی این است که کل تعرفه ها افزایش یابد، زیرا 90 درصد واردات تایر فقط از یک کشور صورت می گیرد.

عباسی اظهار داشت: یکی از بزرگترین مشکلات تایرهای وارداتی این است که در صورت وجود نقص و اشکال فنی در تایر هیچکس پاسخگوی مشتریان نیست و این در حالی است که گروه صنعتی بارز با دارا بودن 120 مرکز ارائه خدمات پس از فروش در سراسر کشور خدمات گسترده ای را به مشتریان خود ارائه می کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر گروه صنعتی بارز با تولید پنج میلیون حلقه تایر 35 درصد از سهم بازار را در اختیار دارد، افزود: با اجرای طرح های توسعه این شرکت مجموع تولید به 10 میلیون حلقه در سال خواهد رسید و در چشم انداز این برنامه ها به بزرگترین تولیدکننده تایر در خاورمیانه تبدیل خواهیم شد.

علی اکبر مشرفی قائم مقام گروه صنعتی بارز نیز در این نشست  با اشاره به تحول تکنولوژیکی صنعت تایر کشور طی سالهای گذشته گفت: در شرایط فعلی با وجود تمام فشارها توانسته ایم بخش عمده ای از دانش فنی این صنعت را بومی سازی کنیم و بدون نیاز به شرکت های خارجی برنامه تولید محصولات جدید در کشور را محقق کنیم.

وی افزود: با تکیه بر همین دانش بومی، بهره گیری از نیروی انسانی کارآمد داخلی، ایجاد مرکز تحقیق و توسعه و همچنین ایجاد میدان تست تایر و خودرو توانسته ایم برای اولین بار در کشور تولید تایرهای مخصوص خودروهای SUV  را در کشور محقق کنیم.

وی همچنین با اشاره به تولید تایر های سبز در کشور افزود: در حال حاضر بیش از 60 نفر متخصص داخلی در مرکز تحقیق و توسعه این مجموعه فعالیت می کنند و در آینده نزدیک با هدف توسعه خودکفایی در صنعت تایر این تعداد به یکصد نفر افزایش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه در دوران تحریم و عدم ارائه تکنولوژی روز دنیا با صنعت تایر ایران گام های بلندی را در راستای خودکفایی برداشته ایم، افزود: در حال حاضر شرایط به گونه ای است اقتصاد مقاومتی به معنای واقعی در این مجموعه متبلور شده و نیازی به خرید تکنولوژی از دیگر کشورها نداشته و از توان تولید تایرهای اختصاصی با نام تجاری بارز برخوردار شده ایم.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۱ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵
با سلام
وقتی بنده 10 روز از شهرستان برای خرید تایر به دنبال واردکننده قانونی هستم و از اتاق بازرگانی تا وزارت صنعت و معدن دنبال وارد کننده هستم و اطلاعات نمی دهند باید از کجا تهیه کنم؟
آخرین اخبار