هاشمیان اصل در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد:

قواعد اقتصادی هر کشور براساس نیاز مردمش تعریف ‌می‌شود/جای خالی نخبگان و دانشگاهیان در تعریف قابلیت‌های اقتصادی کشور

عضو کمیته علمی محورهای راهبردی کنگره ملی اقتصاد مقاومتی گفت: وقتی جای دانشگاه‌ها و نخبگان ما در تعریف قابلیت‌های اقتصادی کشور خالی‌است، بازاریان و تولیدکنندگان ما همان الگو‌ها و تئوری‌های اقتصاد غربی را مورد استفاده قرار می‌دهند که در جامعه ما چندان کاربرد ندارد.

"سید مسعود هاشمیان اصل" در گفتگو با خبرنگار احزاب وتشکلهای باشگاه خبرنگاران، اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را پتانسیلی برای درآمدزایی در کشور عنوان کرد و گفت: کشور ما در حوزه انرژی این توانایی را دارد که به شیوه‌های گوناگون ظرفیت تولید را افزایش دهد به این ترتیب با متنوع سازی بازارهای فروش قادر خواهیم بود از درآمدهای بیشتری برخوردار شویم.

عضو کمیته علمی محورهای راهبردی کنگره ملی اقتصاد مقاومتی با اشاره به اینکه باید تمام پایه‌های تولید برمبنای اصول و قواعد اقتصادی‌‌ همان جامعه باشد، اظهار داشت: ممکن است پایه‌های تولید یکی بوده، اما الگو‌ها به طور قطع متفاوت باشد.

وی افزود: توجه داشته باشید که اقتصاددانانی که این تئوری‌ها را بنا نهاده‌اند آن را بر اساس قابلیت‌های کشور خود تعریف و تدوین کرده‌ و به نقد گذاشته‌اند؛ موضوعی که جای آن در دانشگاه‌های کشور خالی است.

هاشمیان‌اصل ادامه داد: وقتی جای دانشگاه‌ها و نخبگان ما در تعریف قابلیت‌های اقتصادی کشور خالی‌است، بازاریان و تولیدکنندگان ما همان الگو‌ها و تئوری‌های اقتصاد غربی را مورد استفاده قرار می‌دهند که در جامعه ما چندان کاربرد ندارد و یا نقش موثری پیدا نخواهد کرد.

وی با اشاره به الزامات راهبردی نهادی، زیرساختی در اجرای اقتصاد مقاومتی گفت: این موارد در سخنان مقام معظم رهبری به روشنی آمده و ما باید در چهارچوب این راهبرد‌ها و الزاماتی که ایشان فرموده‌اند شرایط اجرا را فراهم کنیم.

عضو کمیته علمی محورهای راهبردی کنگره ملی اقتصاد مقاومتی اضافه کرد: یکی از این شرایط این است که چگونه منابعی را که در اختیار داریم از حالت بالقوه به بالفعل تبدیل کنیم. این امر در حوزه‌های مختلف متفاوت است به عبارتی در این زمینه باید به چهارچوب‌های نظری توجه داشت.

وی به نقش مهم مجریان در عملیاتی شدن چنین ایده‌هایی اشاره کرد و گفت: نقش این اشخاص را نباید نادیده گرفت، افرادی که مسئولیت اجرای روش‌ها و سیاست‌ها را بر عهده دارند باید اعتقاد راسخ به این نکات داشته باشند.

عضو کمیته علمی محورهای راهبردی کنگره ملی اقتصاد مقاومتی با بیان اینکه قادریم اقتصاد مقاومتی را در رابطه با آسیب‌های وارده از شرایط بیرون مدیریت کنیم، بدون اینکه ارتباط خود را با حوزه‌های بین‌المللی قطع کنیم، گفت: بر این اساس پیاده‌سازی چنین شیوه‌هایی به افرادی نیاز دارد که به تفکر اقتصاد مقاومتی مجهز بوده و قصد جهاد در حوزه اقتصادی داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه مدیران جهادی باید اعتقاد به چهارچوب‌های جدید و شکستن فضا‌ها داشته باشند، گفت: برای اجرایی شدن چنین اقداماتی زیرساخت‌های قانونی نیز باید فراهم باشد به طور نمونه نمی‌شود که ما وارد جنگ اقتصادی شویم ولی با مقررات زمان صلح عمل کنیم.

هاشمیان اصل در پاسخ به این پرسش که بهره‌گیری موثر از ظرفیت‌های صنعت نفت، گاز و انرژی کشور در مواجه با تکانه‌های جهانی چگونه باید باشد؟، اظهار داشت: در این حوزه روش‌های مختلفی برای تعامل با دنیا داریم. این امر نیاز دارد تا حدودی نگاه‌مان را از تمرکز و توجه فقط به توسعه میادین خود جدا کرده و به عوامل دیگری که می‌تواند در حوزه انرژی به ما کمک کند نیز توجه داشته باشیم.

عضو کمیته علمی محورهای راهبردی کنگره ملی اقتصاد مقاومتی بیان داشت: به طور نمونه هر سرزمینی پتانسیل جغرافیایی خاص خود را دارد که نشأت گرفته از شرایط و همسایگان خود است. همسایگانی که تعداد زیادی از آن‌ها نفت و گاز دارند، بنابراین باید به این نکته فکر کرد که اگر ما بتوانیم به کانون مبادلات این کشور‌ها تبدیل شویم آیا به اندازه استفاده از منابع داخلی خود می‌توانیم در زمینه نفت و گاز درآمد زایی برای کشور ایجاد کنیم.

وی تأکید کرد: چنین اقدامی وظیفه ملی است و باید همه افراد در جامعه دست به دست هم بدهند و از ظرفیت‌های موجود استفاده کنند.

هاشمیان اصل با بیان اینکه توانایی تولید سرزمین ما آنچه امروزه شاهد آن هستیم نیست، تصریح کرد: زمانی که ما در تعامل با همسایگان و از طریق آن‌ها با دنیا در ارتباط باشیم، هر شوکی که قرار باشد ما را تکان دهد ابتدا دیگران را تکان خواهد داد به این ترتیب چنین شیوه‌ای می‌تواند نوعی ایمن سازی در برابر تکانه‌های اقتصادی ایجاد کند.

وی با تأکید بر اینکه به هر حال شوک‌ها و تکانه‌ها در اثر تغییر و تحول اقتصاد جهان و تعاملات بین المللی به طور قطع به وجود می‌آید، گفت: شوک ناشی از سوء استفاده از بازارهای سرمایه در امریکا حتی کشورهای اروپایی را دچار تزلزل می‌کند.

عضو کمیته علمی محورهای راهبردی کنگره ملی اقتصاد مقاومتی با بیان اینکه چگونگی تعاملات در حوزه‌های مختلف با دیگر کشور‌ها و نیز انتخاب محور مبادلات دارای اهمیت زیادی است؛ خاطر نشان کرد: در این زمینه ما باید مدیران و مجریانی داشته باشیم که به طور کامل بر شیوه‌های تعامل با سایر کشور‌ها تسلط داشته و مدیریت منابع را بدون کمترین زیان، شناخته و همچنین فعالیت‌های خود را بر آن متمرکز کنند.

 انتهای پیام/
برچسب ها: راتنی ، قختث ، بلادنبل ، منلتمس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.