شورای رقابت اعلام کرد: اعطای امتیاز انحصاری واردات خودروهای خارجی به تعداد محدودی نمایندگی، برخلاف ماده 52 قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی و ممنوع است.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران، شورای رقابت در دویست و یازدهمین جلسه خود به بررسی موضوعاتی از جمله نهاد تنظیم کننده بخش راه آهن؛ ارائه اقدامات صورت گرفته در خصوص قانون اصلاح مواد (1)، (6) و (7) قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی؛ بررسی درجه تمرکز در صنایع مختلف HHI پرداخت. بررسی شاخص تمرکز در صنایع مختلف از روش هرفیندال – هریشمن (HHI)، توضیحات کارشناسان مرکز ملی رقابت در خصوص درجه تمرکز خودرو در کشور و بحث و بررسی آمار خودروهای وارداتی و شرکت های وارد کننده از جمله مصوبات 211 جلسه شورای رقابت بوده است.
 
همچنین در پایان این نشست اخبار منتشر شده در رسانه ها در رابطه با موضوع واردات خودرو توسط چند نمایندگی، مصوبه ˈاعطای امتیاز انحصاری واردات خودرو های خارجی به تعداد محدودی نمایندگی، بر خلاف ماده 52 قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی و ممنوع است و این امکان وجود دارد که فهرست خودروهایی را که امکان خدمات پشتیبانی آنها در داخل کشور وجود دارد، جهت اطلاع عموم اعلام گرددˈ با رأی کلیه اعضای حاضر در جلسه تصویب شد.

در این راستا رضا شیوا رئیس شورای رقابت گفته است: در حال حاضر تنها 7 شرکت واردکننده اصلی خودرو به کشور هستند و 70 درصد واردات خودرو تنها توسط دو شرکت انجام می‌شود که عمده واردات آنها محصولات کیا و هیوندایی است.
 
شیوا توضیح داد: طبق اعلام وزارت صنعت، حدود 35 شرکت واردکننده خودرو هستند در حالی که بازیگران اصلی بازار خودروهای خارجی تنها چند شرکت محدود هستند.
 
وی اظهار داشت: وزارت صنعت باید فهرست واردکنندگان خودرو و سهم هرکدام را اعلام کند و اینطور نباشد که شرکت‌هایی در واردات خودرو فعال باشند، اما سهم آنها ناچیز باشد.

رئیس شورای رقابت تأکید کرد: تعداد و سهم شرکت‌های واردکننده باید اعلام شود تا اگر اکثریت سهم در اختیار یک یا دو درصد واردکننده‌ها است (که البته الآن چنین شرایطی حاکم است) از ایجاد انحصار جلوگیری شود.
 
وی افزود: در حال حاضر این شرایط وجود دارد و بیشترین سهم واردات خودرو به دو شرکت اختصاص دارد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار