سفیر سابق ایران در اردن گفت: دولت اردن تحت فشار قرار دارد، هم به لحاظ داخلی توسط خانواده و عشیره آن خلبان اعدام شده و هم به لحاظ وجهه بین‌المللی، بنابراین اردنی‌ها احساس می‌کنند که باید اقداماتی را برای بیرون آمدن از این فشارها صورت بدهند.

افزایش تعداد حملات هوایی اردن در خاک سوریه/"محمد ایرانی" در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، در رابطه با "موضع اردن در قبال اعدام خلبان این کشور توسط داعش" اظهار داشت: هر گونه واکنش اردنی‌ها در شرایط فعلی برمی‌گردد به چگونگی تعامل طرف مقابل، با توجه به سابقه‌ای که از نحوه عملکرد داعشی‌ها داریم این احتمال هست که آن‌ها اقداماتی را در داخل اردن انجام بدهند، منظور انجام برخی اقدامات عملیاتی است که به صورت متفرقه در بخش‌هایی از خاک اردن احتمالاً بخواهند انجام دهند.
 
سفیر سابق ایران در اردن افزود: در این صورت پاسخ و اقدام مقابله‌ای اردنی‌ها نیز شدیدتر خواهد شد، پاسخ آن‌ها در قالب افزایش میزان پروازهای هوایی و ضرباتی است که از طریق هوا به مواضع داعشی‌ها و عمدتاً‌ در سوریه به عمل خواهند آورد.
 
وی گفت: اما راجع به این که چرا به خاک سوریه حمله خواهند کرد، علت این است که در روزهای نخستی که ائتلاف بین‌المللی بوجود آمد، توافقی ضمنی میان نیروهای آمریکایی با نیروهای همراه با آن کشور در ائتلاف که به دو دسته غربی و عربی (عمدتاً عربستان، امارات و اردن بودند) تقسیم می‌شوند، شکل گرفت. مأموریتی که تعریف شده بود این بود که در کنار نیروهای امریکایی در ائتلاف، نیروهای غربی برای زدن ضربه به داعش در خاک عراق و نیروهای عربی در کنار امریکا برای ضربه وارد آوردن به داعش در سوریه در نظر گرفته شدند.
 
ایرانی اضافه کرد: بنابراین عمده حملاتی که توسط اردن و یا دیگر کشورهای عربی به همراه آمریکا در جریان ائتلاف بین‌المللی صورت می‌گیرد، قاعدتاً در خاک سوریه است. همان طور که می‌دانید سقوط خلبان اردنی نیز در سوریه بوده و پس از آن به اسارت درآمده.
 
سفیر سابق ایران در اردن افزود: دولت اردن تحت فشار قرار دارد، هم به لحاظ داخلی توسط خانواده و عشیره آن خلبان اعدام شده و هم به لحاظ وجهه بین‌المللی آن کشور در دنیا. اردنی‌ها احساس می‌کنند که باید اقداماتی را برای بیرون آمدن از این فشارها صورت بدهند.
 
وی گفت: گمان من بر این است که حملات هوایی که از چند روز پیش آغاز شده تشدید خواهد شد، یادمان نرود که به هر حال یک اتفاق عجیب افتاده، داعش تاکنون با هیچ نیروی عربی چنین برخوردی را نکرده بود و از طرف دیگر هم نیروهای کشورهای عربی در خاک یک کشور عربی دیگر نیروهای داعش را تحت فشار قرار داده‌اند که این نیز بسیار کم سابقه بوده است.
 
ایرانی اظهار داشت: احتمال ورود نیروهای زمینی اردن در این شرایط بسیار بعید است، فکر می‌کنم حداکثر این باشد که تعداد پرواز اردنی‌ها در خاک سوریه جهت حمله به مواضع داعشی‌ها بیشتر شود و واکنش آن‌ها از این طریق خواهد بود.
 
سفیر سابق ایران در اردن با اشاره به این که در برخی تحلیل‌ها گفته می‌شود آتش زدن خلبان اردنی بر اثر تبانی میان اردن و داعش صورت گرفته تا بخواهند به سوریه حمله کنند و این را در راستای براندازی بشار اسد می‌دانند، افزود: چنین تحلیلی را قبول ندارم، چرا که سقوط سوریه در اولویت امریکایی‌ها نیست و کشورهای عربی به شدت گرفتار این موضوع هستند که از وضعیت حضور قدرتمند داعش در منطقه خلاصی یابند و فضای مناسبی برای آن‌ها ایجاد شود.
 
وی تصریح کرد: بزرگ‌ترین دلیل نقض تحلیل فوق را این می‌دانم که مخالفان اسد هیچ برنامه‌ای برای آینده سوریه ندارند، آن‌ها به این جمع بندی رسیده‌اند که در صورت کنار رفتن اسد از قدرت این نیروهای افراطی همچون داعش و جبهة النصره هستند که دست برتر را دارند و این موضوع برای غربی‌ها و عرب‌ها تهدیدی مضاعف است، بنابراین ترجیح می‌دهند شرایط حداقل به صورت فعلی باقی بماند.
 
ایرانی در پایان خاطرنشان کرد: قطعاً خواست کشورهای عربی این بوده که اسد را از قدرت کنار بگذارند اما حضور داعش در منطقه شرایطی را فراهم کرده که آن‌ها بیشتر نگران امنیت داخلی خودشان هستند و در تلاشند تا مرزهایشان را به نوعی از خطر داعش مصون نگاه دارند.

انتهای پیام/
برچسب ها: اردن ، خلبان ، داعش ، سوریه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار