یک شرکت غیردولتی آمریکایی که در بازجویی و شکنجه مظنونان در زندان ابوغریب بغداد مشارکت داشته است تحت پیگرد قضایی قرار می‌گیرد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه، یک قاضی فدرال در آمریکا امکان پیگرد قضایی یک شرکت غیردولتی آمریکایی را که در بازجویی و شکنجه مظنونان در زندان ابوغریب بغداد مشارکت داشته است، مطرح کرد. 

پس از اینکه ۱۱ نظامی ارتش آمریکا به جرم دست داشتن در شکنجه زندانیان ابوغریب به مجازات حبس محکوم شدند، ۴ شهروند عراقی که خود را قربانی بازجویی‌های شدید و شکنجه‌های زندانبانان آمریکایی در ابوغریب می‌دانند، از دادگاه الکساندریا در ایالت ویرجینا در شرق آمریکا خواسته‌اند، پرونده‌ای بر ضد شرکت سی‌ای سی آی CACI تهیه کند. 

این چهار شهروند عراقی به خاطر بدرفتاریهایی که در سال ۲۰۰۳ در زندان ابوغریب تحت کنترل ارتش آمریکا متحمل شده‌اند، از دادگاه درخواست غرامت کرده‌اند. آن‌ها در شکوائیه خود تاکید کرده‌اند که نظامیان و زندانبانان آمریکایی که آن‌ها را در ابوغریب شکنجه کرده‌اند، در آن زمان در واقع تحت فرامین بازجویان غیردولتی عمل کرده‌اند. باهر عظمی، وکیل مدافع این چهار عراقی در دادگاه الکساندریا تاکید کرد: «ما شواهد زیادی در اختیار داریم که نشان می‌دهد کارکنان سی‌ای سی آی در زمان بازجویی‌های خشونت بار و اعمال شکنجه بر ضد زندانیان، سربازان و زندانبانان را کنترل می‌کردند». 

 «باهر عظمی» که مدیر حقوقی «مرکز حقوق قانون اساسی» است، خاطر نشان ساخت: «این مسئله که در زمان وقوع این اقدامات زشت و غیرانسانی در زندان ابوغریب بر ضد زندانیان اتفاق می‌افتاد هیچ فرماندهی نظامی در کار نبوده، امری کاملا بدیهی است و یقین داریم که اجازه یا دستور هیچ یک از این کار‌ها را فرماندهان نظامی صادر نکرده‌اند». 
در سال ۲۰۱۴ یک دادگاه استیناف در ایالت ویرجینیا مجوز پیگردهای قضایی بر ضد مسئولان سی‌ای سی آی را صادر کرد اما این شرکت غیردولتی که ارتش آمریکا برای انجام بازجویی از زندانیان استخدام کرده بود، بر ابعاد سیاسی پرونده تاکید می‌کند. 

 «جان اوکانر»، وکیل مدافع شرکت سی‌ای سی آی تصریح کرد: «آمریکا در خصوص بدرفتاری با مظنونان آشکارا تغییر عقیده داده است. شرایط پیوسته در حال تغییر است و آنچه که در آن سال‌ها در زندان ابوغریب اتفاق افتاد، با ذهنیتی کاملا متفاوت صورت گرفت. علاوه بر این مسئولان ارتش آمریکا کنترل کاملی بر روند بازجویی از مظنونان ابوغریب داشتند و روشهای بازجویی که به کار گرفته می‌شد، در آن زمان مجاز بود ضمن اینکه برای هر بازجویی هم طرح مشخصی وجود نداشت». وی افزود اطلاعی ندارد که آیا کارکنان سی‌ای سی آی در بازجویی از ۴ شاکی عراقی دخیل بوده‌اند یا خیر. 

چهار عراقی زندانی سابق ابوغریب می‌گویند نظامیان و زندانبانان آمریکایی برای بازجویی و اعتراف گرفتن از آن‌ها شکنجه‌های زیادی را به آن‌ها تحمیل کرده‌اند. بنا به اعلام «مرکز حقوق قانون اساسی» استفاده از شوک برقی، خشونت‌های جنسی، محرومیت از خواب، اکسیژن یا آب یا حتی لخت شدن اجباری از مهم‌ترین شکنجه‌هایی است مظنونان عراقی در زندان ابوغریب تحمل کرده‌اند. 
چهار زندانی سابق ابوغریب به موجب قانون فدرال موسوم به Alien Tort Statute بر ضد شرکت غیردولتی سی‌ای سی آی شکایت کرده‌اند. این قانون به خارجی‌هایی که قربانی نقض حقوق بین المللی شده‌اند، اجازه می‌دهد برای احقاق حقوق خود به دادگاههای آمریکا متوسل شوند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار