یک کار‌شناس سیاست خارجی با بیان اینکه شرط برقراری توازن در توافق نهایی تنها به رفع تحریم‌ها ختم نمی‌شود، گفت: آن‌ها باید دارایی‌های بلوکه شده ایران را هم آزاد کنند.

حتی اگر تمام تحریم‌ها هم برداشته شود، این توافق فاقد توازن است"حسن هانی‌زاده" در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، با بیان اینکه موضوع هسته‌ای ایران به لحاظ فنی پیچیدگی‌هایی از نظر کشورهای ۱+۵ دارد، گفت: در حال حاضر اغلب کشورهای ۱+۵ بجز آمریکا اتفاق نظر دارند که ایران همه نوع همکاری را با ۱+۵ و آژانس بین‌المللی هسته‌ای انجام داده است و توپ الان در زمین کشورهای ۱+۵ است.  
 
این کار‌شناس سیاست خارجی با بیان اینکه سیاست خارجی آمریکا تابعی از سیاست‌های لابی صهیونیستی است، تصریح کرد: آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند تا نقطه نظرات رژیم صهیونیستی و همچنین کشورهای منطقه را اعمال کنند و به همین دلیل در حوزه فناوری و فنی، آمریکایی‌ها سعی می‌کنند سقف چانه زنی خود را افزایش دهند و امتیازات بیشتری را از ایران بگیرند، تا این حد که ایران از غنی سازی ۲۰ درصدی به غنی سازی ۳. ۵ درصدی عقب نشینی کرده است.
 
وی با تاکید بر اینکه این بالا‌ترین امتیازی بوده که ایران داده، اظهارداشت: حالا نوبت کشورهای ۱+۵ است تا از طریق برقراری توازن در امتیازات، تحریم‌ها را بردارند، زیرا در غیر این صورت ایران سیاست‌های خود را در حوزه مذاکرات هسته‌ای تغییر خواهد داد.  
 
این کار‌شناس سیاست خارجی تاکید کرد: در این توافق توازنی وجود ندارد و مشکل اینجاست که آمریکایی‌ها فهم درستی از ایران و فعالیت‌های هسته‌ای آن ندارند و به همین دلیل سعی می‌کنند که از طریق اعمال فشار و اعمال تحریم‌های بیشتر ایران را وادار به تسلیم کنند.  
 
هانی‌زاده با تاکید بر اینکه ایران افکار عمومی را قانع کرده که همه مسیرهای اعتمادسازی را طی کرده اظهارداشت: در حال حاضر آمریکا و سایر کشورهای عضو ۱+۵ باید حسن نیت خود را نشان دهند و در یک فرآیند زمانی مشخص تحریم‌ها را بردارند، در غیر این صورت ایران به‌‌ همان نقطه اول بازخواهد گشت.  
 
وی خاطرنشان کرد: آن‌ها باید دارایی‌های بلوکه شده ایران را هم آزاد کنند که تا دهم تیرماه همه طرف‌ها به یک توافق جامع دست پیدا کنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار