مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در امور بانوان و خانواده گفت: با نگاهی به روند اشتغال از ابتدای سال 1388 تا سال 92 متوجه می شویم که شکاف جنسیتی اشتغال طی این دوره 5 ساله روند صعودی داشته است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، وحیده نگین مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در امور بانوان و خانواده در مراسم انعقاد تفاهم‌نامه همکاری بین وزارت کار و معاونت امور زنان و خانواده که امروز شنبه در مجموعه تلاش برگزار شد با اشاره به نگاه ویژه دولت به زنان اظهار کرد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دور جدید فعالیت خود در دولت تدبیر و امید نگاه ویژه ای به زنان و استفاده بهینه از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های آنان در حوزه های زیربط دارد.

وی در ادامه افزود: ما در وزارت تعاون معتقدیم که اگر از توانمندی های زنان به نحو مناسب و متناسب استفاده شود منبع تعیین کننده‌ای در امر توسعه پایدار و مقاوم سازی اقتصاد ملی خواهند بود.

نگین گفت: توسعه اقتصادی در کنار سایر ابعادش نقش بسیار تعیین کننده‌ای در تحقق توسعه پایدار دارد و مشارکت زنان به عنوان نیمی از جمعیت فعال جامعه محرکی قدرتمند برای توسعه اقتصادی و مقام سازی کشور محسوب می‌شود اما مشارکت اقتصادی و اجتماعی زنان همانطور که از توسعه فرهنگی و اجتماعی جوامع تاثیر می‌پذیرد می‌تواند تاثیر به مراتب بیشتری از توسعه فرهنگی اجتماعی و اقتصادی و دارای اثرات بین النسلی  در جوامع باشد.

مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در امور بانوان و خانواده ادامه داد: با نگاهی به روند اشتغال از سال 88 تا 92 در می‌یابیم که سهم شاغلان مرد روند صعودی داشته در حالی که سهم شاغلان زن روند نزولی داشته است.

وی با اشاره به اینکه از این رو  با پدیده مردانه شدن اشتغال و زنانه شدن بیکاری مواجه هستیم گفت: شکاف جنسیتی اشتغال طی این دوره 5 ساله روند صعودی داشته است و می‌توان گفت جذب مردان در بازار کار نسبت به زنان بیشتر است.

نگین تصریح کرد: علی رغم سهم اندک زن از اشتغال کشور سهم آنان در تعدادی از گروه‌های عمده فعالیت به لحاظ ماهیتی و شرایط اجتماعی و خانوادگی از جمله آموزش و سلامت به سهم شاغلین مرد نزدیکتر شده است.

وی یکی از مهمترین اقدامات برای توانمند سازی زنان را توجه به پوشش مخاطرات بیماری، از کار افتادگی، سالمندی و بیکاری آنان و یا به عبارتی ارائه خدمات تامین اجتماعی خاص شرایط آنان دانست و گفت: اولویت دادن به تامین اجتماعی غلبه بر فقر شدید و کاهش نابرابری‌های اجتماعی که خود ریشه اصلی آسیب‌های اجتماعی است بر می‌گردد.

وی در پایان با اشاره به گام‌های وزارتخانه در حوزه اشتغال، توانمند‌سازی  و تامین اجتماعی زنان گفت: توانمند سازی زنان از طریق آموزش‌های مهارتی، آموزشهای پایه‌ای و تخصصی در کارگاه های مجهز، توانمند‌سازی زنان روستایی از طریق ایجاد مراکز سیار شهری و روستایی برای دسترسی آسان کارجویان روستایی، آموزش مهارتهای پیشرفته برای زنان فارغ التحصیلان و مدیران بنگاه های اقتصادی و صنعتی، آموزش مهارت‌های زندگی به منظور توانمندسازی زنان کارگر از جمله گام‌های این وزارتخانه در حوزه‌های ذکر شده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار