دبیر اندیشکده جهاد اقتصادی با انتقاد از نحوه تدریس علم اقتصاد در دانشگاه‌های کشور گفت: در دانشگاه‌ها یک سری تئوریهای وارداتی تدریس می‌شود که خود کشورهای اقتصادی جهان هم به آن عمل نکرده‌اند و فقط ‌آن را برای کشورهایی مثل ایران نوشته‌اند تا تلقین کنند که شما باید ببینید که در چه کاری مزیت نسبی دارید و به سراغ همان کار بروید.

////////////"روح‌الله ایزدی‌خواه" دبیر اندیشکده جهاد اقتصادی در گفتگو با خبرنگار احزاب و تشکل‌های باشگاه خبرنگاران، با تاکید بر لزوم حمایت از تولید داخلی اظهارداشت: حمایت از تولیدکنندگان داخلی آنان را برای تولید محصولات مرغوب‌تر ترغیب کرده و تولید کالای مرغوب مردم را مجاب به استفاده از کالای داخلی می‌کند.

وی در توضیح طرح برخی شرکت‌های آمریکایی به عنوان برندهای جهانی، تصریح کرد: برخی شرکت‌ها در جهان با تولید محصولات مرغوب و مورد پذیرش خود را به عنوان استاندارد معرفی می‌کنند به این طریق رقبای دیگر را از صحنه خارج کرده و استانداردها را تعیین می‌کنند.  

دبیر اندیشکده جهاد اقتصادی با بیان اینکه این رویه شرکت‌ها و کارتل‌های بزرگ دنیا تعیین می‌کنند که چه شاخصی به عنوان استاندارد جهانی معرفی شود و به این شکل استاندارد و سطح توانمندی خودشان را به ما تحمیل می‌کنند، تاکید کرد: ما می‌توانیم این استانداردها را قبول نکنیم و بگوییم ما با توجه به شرایطی که داریم استانداردی پایین‌تر از سطح جهانی را تعیین خواهیم کرد تا از تولیدات داخلی حمایت کنیم، البته باید از طرفی سطح تولیدات داخلی را دائما ارتقا بدهیم تا بازار داخلی را در مورد مصرف کالای داخل اقناع و ترغیب کنیم. 

ایزدی‌خواه با بیان اینکه تولید داخلی باید به عنوان یک اصل مورد توجه قرار بگیرد، گفت: معتقدم استاندارد باید عاقلانه و در جهت تولیدات داخلی باشد و از طرفی هر لحظه می‌توانیم استاندارد‌های داخلی را سختگیرانه‌تر کنیم تا طول یک فرآیند یادگیری، کالاهای داخلی هم سطح بالاتری پیدا کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به ظرفیت‌های صنعت نفت و گاز چگونه می‌توانیم بهره‌گیری بهتری از این منابع داشته باشیم، گفت: طی بررسی‌هایی که در چند سال اخیر در دنیا انجام شده است، معمولا  کشورهایی که منابع خام دارند رشد کمتری نسبت به کشورهایی که از لحاظ داشتن منابع خام فقیر هستند، داشته‌اند. این افراد نام این نظریه را نفرین منابع گذاشته‌اند، یعنی کشورهایی که منابع خام  داشته‌اند فقیر شده‌اند و منابع خام را موجب عقب‌افتادگی  و رشد کمتر این کشورها عنوان کرده‌اند. 

ایزدی‌خواه افزود: این تئوری به لحاظ مشروعیت و مقبولیت در دنیا جایگاه خوبی ندارد و بنده هم با این تئوری موافق نیستم چون بسیاری در جواب این تفکر را گفته‌اند که صرف داشتن منابع که کشورها را نفرین‌شده نمی‌کند، بلکه این سومدیریت است که موجب نفرین زده شدن اقتصادها می‌شود؛ منابع از لحاظ دید اسلامی ما هم جزو نعمات الهی محسوب می‌شوند و به هیچ عنوان نفرینی در کار نیست بلکه عدم مدیریت صحیح موجب برخی عقب‌ماندگی‌ها می‌شود.

ایزدی‌خواه با اشاره به داشتن تدبیر در مدیریت منابع گفت: کشوری مثل آمریکا هم منابع نفت خام، منابع معدنی و کشاورزی دارد و به عقیده بنده این تفکر نفرین منابع تلقینی از طرف قدرت‌های دنیا است که می‌گوید چون شما نفت دارید پس محکوم به شکست و پسرفت هستید و باید همیشه نفت را بفروشید و دنباله‌رو ما باشید.

وی تصریح کرد: اگر مدیریت‌ها و تدبیرها درست باشد و درک و فهم پشت تصمیمات باشد می‌توان همین منابع را به قدرت‌های بزرگ اقتصادی تبدیل کرد؛ وقتی ژاپن که نفت و گاز ندارد و تازه 80 درصد کشورشان را هم آتشفشان گرفته است، گاز را از آن سمت دنیا با کشتی به کشورش می‌آورد و پتروشیمی تأسیس می‌کند و تولیدکننده برتر جهانی می‌شود آن هم در شرایطی که هیچ مزیت و امتیازی ندارد، سوال اینجاست در شرایطی که ما نفت و گاز داریم چرا نباید چنین اقداماتی انجام دهیم که معتقدم که به سو مدیریت مربوط میشود.

دبیر اندیشکده جهاد اقتصادی با بیان اینکه مدیران ما در بسیاری از مواقع سیاست‌های دلال محوری دارند و گاها خودشان دلال می‌شوند، تاکید کرد: مدیران نفت را می‌فروشند و کالاهایی مثل لپ‌تاپ و عروسک وارد می‌کنند، اسم این کار تولید و توسعه اقتصادی نیست بلکه دلالی و سوداگری است.  

وی افزود: این در واقع مصداق بارز تعبیر مقام معظم رهبری است که کشور را به یک بچه پولدار تشبیه کرده‌اند که هیچ هنری ندارد و فقط یک پول هنگفتی به او رسیده و به راحتی خرج می‌کند؛ درحالیکه باید سرمایه‌گذاری می‌کرد تا آینده روشنی در انتظارش باشد.

ایزدی‌خواه با انتقاد به نحوه تدریس و آموزش علم اقتصاد در دانشگاه‌های کشور اظهار داشت: از طرفی در دانشگاه‌ها یک سری تئوریهای وارداتی تدریس می‌شود که خود کشورهای اقتصادی جهان هم به آن عمل نکرده‌اند و فقط ‌آن را برای کشورهایی مثل ایران نوشته‌اند تا به ما تحمیل و تلقین کنند که شما باید ببینید که در چه کاری مزیت نسبی دارید و به سراغ همان کار بروید.  

وی بیان داشت: مزیت نسبی از دیدگاه آنها یعنی ما نفت را بفروشیم و کالاهای دیگر وارد کنیم. البته کسانی‌که تئوری‌های فرسوده را  دانشگاه‌ها وارد کرده‌اند باید پاسخگو باشند که چرا تئوری‌هایی مثل تولیدگرایی را وارد نکرده‌اند و در دانشگاه‌ها تدریس نکرده‌اند.

دبیر اندیشکده جهاد اقتصادی در خصوص نقش رسانه‌های جمعی در فرهنگ‌سازی عمومی و ایجاد عزم ملی برای تحقق اقتصاد مقاومتی، گفت: در حال حاضر یکی از چالش‌هایی که در بحث اقتصاد مقاومتی وجود دارد، بیماری‌های مزمنی است که در اقتصاد کشور وجود دارد، برخی از این مشکلات و در واقع بیماری‌ها سابقه‌های 10 تا 20 ساله یا بعضاً 50 ساله در اقتصاد کشور دارند و بسیار مزمن هستند و به نوعی در کالبد اقتصاد کشور شکل گرفته‌اند.

وی تصریح کرد: این مشکلات ابتدا باید مشخص و نمایانده و سپس به خوبی حلاجی شوند؛ دولتی‌ها به دلیل آنکه درگیر کارهای روزمره و اجرایی هستند کمتر به این مسائل و مشکلات توجه دارند و چندان به این معضلات نمی‌پردازند؛ دانشگاه‌های کشور هم به طور کلی تقریبا از واقعیات دور هستند و متأسفانه نظام آموزشی، کم‌کاری‌های زیادی در این زمینه دارند و در واقع با واقعیات اقتصادی کمتر درگیر هستند.

ایزدی‌خواه در پایان خاطرنشان کرد: رسانه‌ها و خبرنگاران در چنین شرایطی اگر متوجه این بیماری‌ها و مشکلات اقتصاد باشند و این بیماریها را به خوبی بررسی کنند و بازتاب دهند، می‌توان امیدوار بود که یک حرکت و تحول جدی در اقتصاد کشود ایجاد شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار