رئیس جمهور آمریکا انتشار بخش‌های محرمانه گزارش روابط عربستان سعودی با شبکه تروریستی القاعده در خصوص حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر را بررسی می‌کند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ روزنامه ایندیپندنت، چاپ انگلیس، نوشت: « باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا انتشار بخش‌های محرمانه گزارش روابط عربستان سعودی با شبکه تروریستی القاعده را بررسی می‌کند. 

این روزنامه در شماره امروز خود در اینترنت در مقاله‌ای به قلم «زاکاری دیویس بورن» نوشت: کاخ سفید ممکن است بخش‌هایی از یک تحقیق رسمی درباره حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر را که در آن به حمایت احتمالی عربستان سعودی از القاعده اشاره می‌کند از حالت محرمانه خارج کند. 

این هفته پس از اظهارات و گواهی «زکریا موساوی»، از زندانی عضو سابق القاعده، که در آن مدعی شد شخصیت‌های برجسته سعودی از حامیان مالی گروه وی در دهه ۱۹۹۰ بودند، پرسش‌هایی درباره بخش ۲۸ صفحه‌ای محرمانه گزارش کنگره مطرح شده است. 

این درحالیست که مقامات سعودی این ادعا را رد کرده‌اند. 

 «جاش ارنست»، سخنگوی کاخ سفید گفت دستگاههای اطلاعاتی آمریکا سال گذشته ارزیابی مجدد برای غیرعلنی کردن این بخش از گزارش را در پی درخواست کنگره آغاز کردند، هرچند هیچ جدول زمانی برای این تصمیم اعلام نشده است. 

ارنست گفت: «آمریکا و عربستان سعودی همچنان روابط محکمی در مبارزه با تروریسم دارند که عنصری کلیدی در مشارکت جامع و راهبردی ماست.» 

زکریا موسوی گفت فهرستی از حامیان مالی القاعده که او در زمان رهبری اسامه بن لادن تهیه کرده بود، شامل برخی مقامات «بسیار مشهور» سعودی مانند شاهزاده «ترکی الفیصل آل سعود»، رئیس سابق دستگاه اطلاعاتی عربستان بود. 

مقامات آمریکایی آشنا با بخش محرمانه این گزارش، که در آن مشارکت خانواده‌های سعودی در تامین مالی تروریسم بررسی شده است، درباره غیرمحرمانه کردن این بخش از گزارش تردید دارند. 

برخی گفته‌اند این بخش باید همچنان محرمانه بماند زیرا شامل مطالبی است که به اندازه کافی درباره آن‌ها تحقیق نشده است، اما برخی دیگر، در گفتگو با رویترز به صورت نا‌شناس، گفته‌اند دلایل خوبی برای منتشر نکردن این بخش وجود ندارد. 

افراد آشنا با گزارش گفته‌اند بیشتر مطالبی که همچنان محرمانه است از اف بی‌آی گرفته شده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار