روز گذشته و برای نخستین بار از زمان سقوط رژیم طالبان در افغانستان، اولین گروه از اعضای ارتش افغانستان برای گذراندن دوره های آموزش نظامی در دانشکده های نظامی ارتش پاکستان، وارد این کشور همسایه شدند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، این گروه شامل شش نفر از افراد ممتاز ارتش افغانستان هستند که برای گذراندن یک دوره تخصصی 18 ماهه در دانشکده نظامی پاکستان واقع در شهر ˈابیت آبادˈ وارد پاکستان شده اند. دانشجویانی از ارتش های چند کشور دیگر از جمله کشورهای عربی نیز مشغول گذراندان دوره های آموزشی در دانشگاه های نظامی پاکستان هستند.

این اقدام، اجرای بخشی از توافقات دولت جدید افغانستان با پاکستان است. ˈاشرف غنیˈ رییس جمهوری جدید افغانستان مدت کوتاهی بعد از مراسم تحلیف خود، در آبان ماه سال جاری به اسلام آباد سفر کرد و گفت و گوهای زیادی با مقامات عالی دولت و ارتش پاکستان انجام داد.

یکی از موضوعات مهمی که در جریان سفر اشرف غنی به اسلام آباد مورد بحث و گفت و گو قرار گرفت، همکاری های نظامی و امنیتی میان دو کشور و ایفای نقش پاکستان برای آموزش دادن به نیروهای نظامی افغانستان بود.

"جانان موسی زی" روز گذشته هنگام ورود هیات دانشجویان افسری افغانستان به پاکستان، در مراسم استقبال از آنان، حضور این گروه در پاکستان را نشانه تقویت همکاری های نظامی و امنیتی دو کشور دانست و اظهار امیدواری کرد این همکاری ها در نهایت منجر به تقویت امنیت و ثبات منطقه شود.

پاکستان از سال ها پیش آمادگی خود را برای پذیرش و آموزش به نظامیان افغانستان اعلام کرده بود اما در زمان 13 سال ریاست جمهوری حامد کرزی، به دلیل وجود فضای بی اعتمادی میان دو دولت، افغانستان هرگز حاضر به اعزام نیروهای نظامی خود به پاکستان نشد.

در سال 2011 ˈیوسف رضا گیلانیˈ نخست وزیر وقت پاکستان نیز طی دیدار با هیات عالی رتبه پارلمان افغانستان گفته بود که پاکستان حاضر است پس از خروج نظامیان خارجی از افغانستان تا پایان سال 2014 به نیروهای ارتش افغانستان در زمینه آموزش و کسب تخصص همکاری کند.

دولت سابق افغانستان براساس قرار داد راهبری که با دولت وقت هند در زمان نخست وزیری "مان موهان سینگ" امضا کرده بود، همکاری هایی در زمینه های آموزش نظامی با هند داشت که اکنون نیز این همکاری ادامه دارد اما با توجه به اعزام نخستین گروه از نخبگان ارتش افغانستان به پاکستان برای گذراندن دوره های آموزش تخصصی، این نگرانی برای هند وجود دارد که ممکن است پاکستان بتواند در زمینه همکاری های آموزش نظامی با افغانستان، جا پای جای هند بگذارد.

علاوه بر دانشجویان افسری، دانشگاه های مختلف پاکستان در سال های اخیر در قالب بورسیه تحصیلی تعداد زیادی از دانشجویان افغان را در رشته های مختلف پذیرش کرده اند.

اگرچه با روی کار آمدن دولت اشرف غنی در افغانستان، نشانه هایی از حسن همکاری میان کابل و اسلام آباد دیده می شود، اما مسایل میان دو کشور همسایه بیشتر از آن است که بتواند در کوتاه مدت حل و فصل شود؛ یکی از این مسایل، مربوط به طالبان افغانستان و طالبان پاکستان است.

مقامات پاکستانی مدعی هستند که ˈملا فضل اللهˈ رهبر گروه تحریک طالبان پاکستان و افرادش در خاک افغانستان حضور دارند و حملات خود علیه پاکستان را در خاک افغانستان طراحی می کنند. متقابلا، افغانستان نیز ادعای مشابه را علیه پاکستان مطرح می کند و مدعی است که طالبان افغانستان در پاکستان حضور دارند و حملات خود علیه افغانستان را در خاک پاکستان طراحی می کنند.
/انتهای پیام
منبع:ایرنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار