در آیین اختتامیه دوسالانه "احمد پژمان"؛

پدرام با پژمان آمد/ مشاور اقتصادی وزیر ارشاد: بیزینس فرهنگی در ایران غلط است/ در سال 94 هنرمندان مشکل بیمه تکمیلی ندارند / پژمان: منظور ما از موسیقی ایرانی برای جوان‌ها گنگ بود

«احمد پژمان» گفت: از دانشگاه ها انتظار می‌رود تاکید خود را بر موسیقی اصیل و مناطق ایران بگذارند که این موسیقی خیلی مهم است و وظیفه دانشگاه‌ها است که جوان‌ها را با این سرمایه‌های خیلی مهم آشنا کنند.

به گزارش خبرنگار موسیقی باشگاه خبرنگاران؛ شب گذشته آیین اختتامیه و اهدای جوایز دوسالانه احمد پژمان باحضور هنرمندان و پیشکسوتان عرصه موسیقی در تالار وحدت برگزار شد.

در ابتدا سرود جمهوری اسلامی ایران و آیاتی از کلام الله مجید قرائت و پس از آن "امین هنرمند" دبیر دوسالانه "احمد پژمان" گزارشی از عملکرد اولین دوره این دوسالانه را قرائت کرد و سپس قطعه ای با عنوان "استاد احمد پژمان" به آهنگسازی "امیرهوشنگ کامکار" توسط کوارتت پژمان به رهبری "پدرام فریوسفی" اجرا شد.

در ادامه "غلامرضا خلیل ارجمندی" مشاور عالی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه اقتصاد گفت: در ایران داستان هنر و اقتصاد هر چند وابستگی هایی به هم داشته اما هیچ گاه جایگاه اصلی خود را پیدا نکرده است. سالیان سال کشورهای پیشرفته صنایع سخت را به کشورهای در حال توسعه انتقال می دادند و خود را با صنایع نرم از جمله فرهنگ و هنر به جهانیان عرضه می کردند.

وی ادامه داد: در کشورهای آلمان، آمریکا، هند و استرالیا صنعت هنر است و جایگاه آن از صنایع ابزاری بیشتر است؛ اما متاسفانه ایران از این اتفاقات بسیار عقب است. ایران از لحاظ جمعیت یک دهم و مساحت سه دهم جهان را دربرمی گیرد اما متاسفانه سهم ما از اقتصاد خلاق هیچ است.

خلیل ارجمندی عنوان کرد: در وزارت ارشاد در یک سال گذشته چهار مورد را در دستور کار گذاشتیم؛ مورد اول سامان دهی صنایع فرهنگی است که اشکالات بسیار در آن داریم، مورد دوم سامان دهی صنوف فرهنگی است. ما در این مدت شعارهای بسیاری مبنی بر اعتماد به بخش خصوصی داده ایم ولی متاسفانه بخش خصوصی قدرتمندی نداریم. ایران از بیرون کشور آرمانی است اما مسلما اینگونه نیست و بسیاری از ان‌جی‌او ها نقش خاصی در بحث خصوصی سازی ایفا نمی کنند. اتاق بازرگانی نقش بسیاری در صنعت و اقتصاد دارد اما متاسفانه تا به حال در بحث هنر وارد نشده است.

وی تصریح کرد: مورد سوم نهادهای مالی است، عددی که در بخش فرهنگ و هنر جریان دارد بسیار پایین است، در سینما و موسیقی درآمد سالانه بسیار پایین است. پول دادن دولت به بخش فرهنگ و هنر به صورت مستقیم اشکالاتی دارد که آثارش مطلوب نیست. هنرمند ابتدا باید فضای امن را برای خود ایجاد کند و بعد بر تولید تمرکز نماید و در آخر عرضه محصولات فرهنگی و هنری مطرح می شود که متاسفانه در این بخش هم خیلی موفق نبودیم.

وی ادامه داد: اگر قرار است اقتصاد فرهنگ و هنر شکل بگیرد و پایدار حرکت کند نیاز به سه مجموعه دارد؛ اول نهادسازی است که بخشی از آن در اختیار دولت و بخشی در اختیار هنرمندان است. موضوع دوم ابزارسازی است و در آخر نیروی انسانی مطرح می شود که در زمینه فرهنگ و هنر این بخش جدی تر از سایر صنایع است.

مشاور عالی وزیر در حوزه اقتصاد افزود: اینکه در یک تجارت ورودی‌اش نیروی انسانی است خیلی متفاوت است با دیگر بخش های اقتصادی؛ فرهنگ و هنر را نمی شود به چشم صنعت نگاه کرد. روش تامین مالی در اقتصاد فرهنگ و هنر به شدت اشکال داشته است. در جهان هیچ وقت به این شدت به موضوع اسپانسر توجه نمی شود ولی در ایران همیشه حرف اول را اسپانسر می زند و اولین نکته برای تولید یک اثر هنری اسپانسر است که این روش غلط است. اسپانسر یکی از ابزارهای دنیا برای تولید اثر است نه همه روش ها.

وی عنوان کرد: بیزینس فرهنگی در ایران غلط است. در کجای دنیا بدون هیچ پشتوانه ای، یک تجارت دست به تولید می زند؟ از جمله که ما در ایران ریسک مجوز را هم داریم که همین مجوز گاهی اوقات مانع عرضه یک اثر هنری می شود.

خلیل ارجمندی اظهار داشت: موسیقی یک صنعت پولساز است اما حلقه اش اشکال دارد. یکی از وظایف جدی ما در اقتصاد فرهنگ و هنر این است که حلقه را درست کرده تا این چرخه به درستی حرکت کند.

وی در انتها خاطر شنان کرد: در صندوق اعتباری هنر تلاش کردیم این رابطه به نزدیکی صورت بگیرد. ما به کمک شما احتیاج داریم. وظیفه ما است که کاری کنیم تا این اتفاقات افتاده و مشکلات از سرراه هنرمندان برداشته شود و این نوید را باید بدهم که در سال 94 دیگر مشکل بیمه تکمیلی را به این شکل نخواهیم داشت.

در ادامه قطعات برتر این دوسالانه توسط کوارتت پژمان به سرپرستی "پدرام فریوسفی" اجرا شد.

در این اجرا نوازندگانی چون "پدرام فریوسفی"، "امین غفاری"، "پریسا پیرزاده" ویلن، "آتنا اشتیاقی" ویلن سل و "روزبه اسفندارمز" کلارینت حضور داشتند.

که پس از اجرای این سه قطعه توسط "سیاوش ظهیرالدینی" و "همایون رحیمیان" از این نوازندگان تقدیر و تجلیل شد و پس از آن از اعضای هیئت داوران دوسالانه احمد پژمان با حضور "علی مرادخانی"، "غلامرضا جلیل ارجمندی"، "محمد سریر" و "لوریس چکناواریان" تقدیر شد.

"علی مرادخانی" معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه برنامه پشت تریبون رفت و گفت: خیلی خوشحالم از اینکه در جمع شما حضور دارم. بنا نبود که باشم و به امر بزرگان در کنار شما هستم. باید تشکر کنم از دوستانی که این برنامه را به این مبنا و بر این شرایط بنا نهادند تا بخش خصوصی بتواند کار خود را به این صورت به منصه ظهور برساند و امیدوارم در آینده هم چنین اتفاقاتی مستدام بیفتد.

وی ادامه داد: نام احمد پژمان نام بزرگی در موسیقی ما است که الان به عنوان یک استاد از وی یاد می شود. هنرمند وقتی یک موضوع و شرایط اجتماعی را می بیند متاثر می شود و بر اساس آن تاثر دست به خلق اثر می زند، که از جمله ی آن باید به سمفونی خرمشهر اشاره کرد که از بازدید پژمان از منطقه خرمشهر در ایام جنگ نشات می گیرد.

مرادخانی تصریح کرد: معاونت هنری بنا به وظیفه خود لازم می داند از این حرکات حمایت کند و به نظر می رسد که استقبال خوبی توسط متخصصین این امر از این دوسالانه شده است و امیدوارم شرایط به گونه ای باشد که این مهم ادامه یابد.

وی افزود: پژمان از خوبان، بزرگان و عزیزان ما است و امیدورام خود شاهد سنگ بنایی که نهاده شده است باشد و رشد شاگردان خود را در این محفل ببیند. موسیقی یک امر اساسی در هنر است و هر کشور با توجه به امکانات موسیقایی که دارد می تواند عرض اندام کند و نگاه خود را به زبان بین اللملی بیان کند و امیدوارم این مجموعه فعالیت ها کماکان ادامه یابد.

در ادامه لوح تقدیر به همراه تندیس به ترتیب به "وحید جهانداری" نفر اول، "رهام شناسا" نفر دوم و "حسان صائمی" نفر سوم اهدا شد.

در ادامه "احمد پژمان" به پشت تریبون رفت و گفت: بالاخره در بخش خصوصی در حوزه آهنگسازی یک اتفاق افتاد. اما نکته اینجاست، چیزی که من انتظار داشتم و بازهم از دانشگاه ها انتظار دارم این است که تاکید خود را بر موسیقی اصیل و مناطق بگذارند که خیلی هم مهم است. وظیفه دانشگاه ها این است که جوان ها را با این سرمایه های خیلی مهم آشنا کنند.

وی ادامه داد: چیزی که به گوش ما رسید آن موسیقی نیست که باید باشد. حقیقتا انتظار نداشتم آهنگسازهای ما انقدر به موسیقی ایرانی بی توجه باشند. بیشتر در دانشگاه ها باید به موسیقی مناطق مختلف توجه شود. اینگونه از موسیقی باید آنالیز شود تا بیشتر به گوش بچه ها برسد.

پژمان افزود: در همین دوسالانه ما به خیلی نکات دقت نکردیم و منظور ما از موسیقی ایرانی برای جوان ها گنگ بود.

وی عنوان کرد: نکته دیگری که باید به آن توجه شود این است که وقتی این دانشجوها تربیت می شوند در آینده باید چه کار کنند. این وظیفه ما است که آن را معرفی کنیم. متاسفانه وضع مالی خیلی از دانشجوها خوب نیست تا آثار خود را ضبط و ارائه کنند. ما می توانیم خیلی از دانشجوها را معرفی کنیم.

این استاد موسیقی در ادامه تصریح کرد: خیلی از خواننده و نوازنده ها در دنیا از طریق این مسابقات معرفی می شوند. ما می توانیم خیلی ها را مطرح کنیم. خیلی از بچه ها خصوصا در قسمت موسیقی علمی ناامید هستند. این مسئله مهمی است و باید سرحوصله به آن فکر و برای آینده این جوان ها برنامه ریزی کرد. 

پژمان اظهار داشت: چگونه بچه هایی که در دانشگاه ها کار می کنند باید ترغیب شوند تا کار کرده و اثر بنویسند. این مسابقات خود به شخصه می تواند به جوان ها انگیزه بدهد. ما در این دوره خود را خیلی محدود کردیم و دیگر جوان ها نباید ناامید شوند شاید ما اثر آن ها را نتوانستیم درست داوری کنیم.

وی در انتها خاطرنشان شد: افرادی که در این مسابقه جایزه نبردند فکر نکنند که آثارشان ضعیف یا ناموفق بوده که اصلا این طور نیست در موسیقی برنده شدن مطرح نیست.

"امیرهوشنگ کامکار" آخرین کسی است که به روی سن می رود و در ابتدا می‌گوید: روز اولی که به من چنین برنامه ای پیشنهاد شد با کمال میل پذیرفتم زیرا اتفاق مهمی است و امیدورام تداوم پیدا کند. احمد پژمان به گردن همه ما حق دارد و لیاقت بزرگداشتی بزرگ تر و جامع تر را دارد. پژمان استاد همه ما است.

وی در انتها خاطر نشان کرد: چیزی که باید از این استاید آموخت افتادگی در کار و مناعت طبع است و امیدوارم سایه این استاید همیشه بر سر موسیقی این مملکت باشد.


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار