چرا پیامکهای تبلیغاتی؟
پیامکهای تبلیغاتی در سالهای اخیر بسیار مورد توجه شرکتهای تبلیغاتی قرار گرفته است. دلیل این استقبال، اول از همه ارزان و به صرفه بودن آن است و اینکه ارسال این پیامکها تقریبا هیچ هزینه ای برای این شرکتها ندارد. از طرف دیگر درآمد نسبتا زیاد این نوع تبلیغات دلیل دیگر گسترش آن است. شاید کسی فکر نکند که درآمد این نوع تبلیغات، فقط در یک روز میلیاردی باشد! یکی از کارشناسان حوزه مخابرات می گوید یکی از همین پیامک ها روزانه 13 میلیارد تومان برای صاحبانش درآمد به همراه دارد!
آیا همه این پیامک ها تایید می شوند؟
فرآیند ارسال همه این پیامها قانونی است. این پیامها ابتدا در "مرکز رسانه های دیجیتال" تایید میشود و سپس با مخابرات قرارداد بسته میشود. مثلا ممکن است این محتوا، قطعاتی از کتابی باشد که این کتاب خود قبلا مجوز نشر گرفته است. پس محتوا را این مرکز تایید میکند؛ اما این به معنای نظارت بر تمام محتواهای تولیدشده نیست! چراکه روزانه میلیونها پیامک رد و بدل می شود و قاعدتا کنترل و نظارت بر همه این پریمیومها مشکل است. مجوز پریمیومها هم مثل مجوز روزنامه و مجلات است؛ یعنی ابتدا صاحب محتوا تایید میشود؛ اما به این به معنای تایید تمام محتوای تولیدی وی نیست و فقط در صورت شکایت به آن رسیدگی میشود. تمام این پیامکها باید در اولین پیام خود توضیح دهند که چه هدفی دارند و محتوای این پیامکها چیست. همچنین باید حتما هزینه را در پایان پیام ذکر کنند. تعرفه را هم معمولا هر صنف برای خود تعیین میکند؛ برای مثال صنفی 75 تومان و صنفی دیگر کمتر یا بیشتر؛ اما معمولا میزانی انتخاب میکنند که مخاطبان خود را هم راضی نگه دارند و معمولا بیشتر از 100 تومان نیست.
چگونه از شر پیامکهای تبلیغاتی خلاص شویم؟
اگر هر روز برایتان تبلیغ آرایشگاه محله یا فروشگاه ها و... می آید و می خواهید از شر آنها خلاص شوید؛ برای سیم کارت های همراه اول عدد یک را به 8999 و برای سیم کارت های ایرانسل عدد 2 را به 5005 ارسال کنید. برای باقی پیامک های تبلیغاتی پریمیوم هم می توانید "off" را به همان شماره ارسال کنید.
گزارش از: احسان کاظمی