ایران با دور زدن تحریم های غرب، موفق شده است هر ماه از طریق شرکت های مستقر در خاک امارات عربی متحده به عنوان کشور متحد آمریکا، صدها هزار تن مازوت خود را به فروش برساند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ خبرگزاری رویترز در گزارشی از دبی به قلم رانیا الجمال نوشت: منابع تجاری به این خبرگزاری گفتند ایران با دور زدن تحریم های غرب، موفق شده است هر ماه از طریق شرکت های مستقر در خاک امارات عربی متحده به عنوان کشور متحد آمریکا، صدها هزار تن مازوت خود را به فروش برساند. 

بر اساس تحریم های ضد ایرانی آمریکا و اتحادیه اروپا که در سال 2012 اجرایی شد واردات، خرید و حمل و نقل محصولات نفتی ایران ممنوع است تا از این طریق ایران مجبور شود برنامه هسته ای مورد مناقشه خود را متوقف کند. واشنگتن به هم پیمانان خود در جهان فشار آورده است تا با حمل و نقل دریایی محصولات نفتی ایران مقابله کنند.

ولی برخی منابع تجاری مستقر در منطقه غرب آسیا اعلام  کردند ایران برای دور زدن این محدودیت ها از روش های خلاقانه ای استفاده می کند. 

این منابع اعلام کردند مازوت ایرانی عمدتا از طریق بندر و مرکز سوخت گیری فجیره امارات ارائه می شود. این مازوت از طریق شرکت های واسطه به خریدارانی عرضه می شود که احتمالا نمی دانند منشا این محموله از ایران است. 

این واسطه ها، شرکت های کوچکی هستند که این محصولات را به منظور برخورداری از حاشیه سود بالا، با قیمت های زیر قیمت بازار می خرند. شرکت های بزرگ دوست ندارند با مقامات آمریکایی دچار تنش شوند و فعالیت های خود را در عرصه بین المللی با خطر مواجه کنند.

این امر در کنار پایین آمدن قیمت نفت باعث شده است تهران شرایط مربوط به ارائه طرح های توسعه نفت این کشور را تسهیل کند تا از این طریق نظر مثبت سرمایه گذاران خارجی را جذب نماید.

ایران از مازوت برای تولید برق و نیز تامین سوخت کشتی ها استفاده می کند. ولی بر عکس محصولات پتروشیمی از قبیل دیزل یا گازوئیل، این کشور مازاد تولید مازوت دارد. 

هاگار چمالی سخنگوی وزارت خزانه داری آمریکا در واکنش به این موضوع گفت:«ما درباره موارد خاص اظهار نظر نمی کنیم ولی با دقت و قدرت تمام، مسئله تحریم ها و دور زدن آن را پیگیری می کنیم. ما از نزدیک با مقامات اماراتی برای حفظ و اجرای تحریم های ایران همکاری می کنیم و در صورت داشتن هر گونه نگرانی، آن را به مقامات اماراتی منتقل می کنیم.»

آمریکا در سال 2012 میلادی برخی شرکت ها از قبیل شرکت فال اویل مستقر در امارات و شرکت سنگاپوری کو اویل را به سبب روابط تجاری با ایران در فهرست سیاه خود قرار داد.

تحلیل موسسه تامسون رویترز نشان می دهد صادرات مازوت ایران که حدود دو سه ماه به سبب افزایش تقاضای داخلی و بحث ذخیره سازی متوقف شده بود در ماه ژانویه بار دیگر از سر گرفته شد. 

بر اساس این تحلیل، میزان صادرات نفت مازوت از امارات به بازارهای آسیا در ماه فوریه در نتیجه افزایش صادرات از ایران به بندر فجیره به حدود 480 هزار  تن رسید. این رقم دو برابر بیشتر از حجم ماه نوامبر و بسیار بالاتر از رقم 358 هزار تن ماهانه سال قبل است. 

ماه قبل، شرکت بیمه کشتیرانی موسوم به وست آو انگلند (West of England) هشدار داد که محموله های نفتی که در بندر خورفکن امارات به شیوه کشتی به کشتی پر می شود احتمالا دارای نفت ایران باشد. 


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار