با کنترل کلسترول خون می‌توان از ایجاد بیماری آرترواسکلروز پیشگیری کرد.

حسن تاتاری فوق تخصص جراح قلب و عروق در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگارانگفت: آرترواسکلروز به معنی تصلب شرایین یعنی سفت و سخت‌ شدن شریان‌های بدن است.

وی ادامه داد: زمانی که عروق و شریانهای عضو دچار تنگی و تصلب شوند باعث ایجاد اختلال در خونرسانی به آن عضو شده و در نتیجه عضو مورد نظر نمی‌تواند وظیفه خودش را انجام دهد.

تاتاری اظهار داشت: درگیری شریانهای مغز باعث اختلال در خونرسانی مغز شده و منجر به سکته‌ مغزی می‌شود.اگر این بیماری آهسته و طولانی مدت باشد باعث کاهش حافظه و قدرت مغز در محاسبات می‌شود. درگیری شریانهای قلب منجر به تپش قلب، نارسایی قلب و تنگی نفس می‌شود، بنابراین بستگی به کارکرد هر عضو بدن علائم بیماری متفاوت و متغیر است.

وی افزود: افزایش کلسترول خون از عوامل مهم در ایجاد این بیماری است و بنابراین با (جلوگیری از کنترل افزایش) کلسترول خون می‌توان در ایجاد این بیماری پیشگیری کرد.استرس سبک زندگی و کم تحرکی احتمال اینکه فرد در سن پایین دچار آرترواسکلروز شود را در پی خواهد داشت.

تاتاری در پایان گفت: آرترواسکلروز در مراحل پیشرفته باعث انسداد شرایین و اختلال در کارکرد عضو می‌شود در این صورت جراحی به باز شدن رگها و بهبود در عملکرد کمک کند.



انتهای پیام/

 





 


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار