وعده بیمه دندانپزشکی کودکان زیر 14 سال که در ابتدای سال از سوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مطرح شده بود گویا به خواب زمستانی فرو رفته است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، اگر حافظه یاری کند و خوب به خاطر داشته باشید، ابتدای سال و در فصل بهار بود که خبری خوش از سوی تعاون کار و رفاه اجتماعی تیتر نخست خبرگزاری‌ها شد و لبخندی همچون گل‌های نوشکفته بهاری بر لب مردم نشاند و مژده از روزهای خوب یاری رسانی دولت به مردم در خدمات لوکس دندان پزشکی داد، خدماتی که دسترسی به آن، در این روزها، دیگر طبقه اشراف‌زادگی و درآمدهای نجومی می‌خواهد و هرچه پیش می‌رود همانند ستاره سهیل، دست‌یابی به آن سختر و مشکل‌تر می‌شود و عبارت آقای خاص و خانم خاص را برای استفاده از خدمات دندانپزشکی می‌توان به راحتی به کار برد و هیچ راه چاره‌ای برای کاهش قیمت نیست.

* هر که دندان دهد نان دهد

شاید شما هم این ضرب‌المثل را زیاد شنیده باشید. که هر که دندان دهد نان دهد و شاید بتوان علاوه بر رونق و روزی خدا، تعبیر دیگری نیز برای آن در نظر گرفت و آن تعبیر این است که همانطور که نان از واجبات سفره مردم است، خدمات دندانپزشکی نیز از واجبات روزمره مردم است و دسترسی به آن باید همانند دسترسی به نان برای همه میسر باشد و نانی که همیشه مونس روزهای نداری مردم در شرایط سخت بی‌پولی و نداری بود، این روزها نیز پا روی پدال گاز گذاشته و روی بی‌وفایی خود را به مردم نشان می‌دهد و دندانپزشکی نیز گوی سبقت را ربوده و روز به روز از ما دورتر می‌شوند و شاید دیگر این ضرب‌المثل به افسانه‌ای تبدیل شود و چون دیگر در آینده‌ای نه چندان دور، نه نانی است و نه دندانی، نه خدمات دندانپزشکی رایگانی ... .

* رتبه‌بندی ایران در فقر بهداشت دهان و دندان

متأسفانه باید گفت که کشورها به دلیل عدم آموزش‌های پیشگیرانه، خدمات گران دندانپزشکی، جایگاه خوبی در سلامت بهداشت دهان و دندان ندارد به طوریکه نرخ پوسیدگی دندان در کودکان زیر 14 سال بسیار بالا است و وضعیت خوبی در این زمینه نداریم و می‌توان گفت که از فقر بهداشت دهان و دندان رنج می‌بریم و غیبت‌های دانش‌آموزان در مدارس به دلیل دندان درد، مسئولان را در اقدامی عجیب به فکر چاره انداخت.

* مسئولان با بسته حمایتی وارد گود شدند

در ابتدای سال بود که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ارائه خدمات بیمه دندانپزشکی برای جمعیت زیر 14 سال از اواسط خرداد خبر داد و بر این اساس تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت بهداشت، تعاون و رفاه اجتماعی منعقد شد و به معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری ارسال شد، اما به دلیل محقق نشدن، مسئله از رئیس بیمه سلامت پیگیری شد به طوریکه محسن بندپی از برنامه‌ریزی‌های اساسی در این زمینه خبر داده و این که طرح در مصوبه عالی شورای رفاه تصویب شده و کار گروه مشترکی بین معاونت بهداشت، دانشگاه‌ها و سازمان بیمه سلامت تشکیل شده است.
بندپی از اعتبارات تخصیص یافته در این طرح گفت: 180 میلیارد تومان اعتبار برای این طرح و افراد زیر 14 سال در نظر گرفته شده است و حتی از اجرای زودتر از موعد در چند استان کرمان، گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، جنوبی خبر داد و هدف از اجرای طرح را بسته سیاست‌های پیشگیرانه از جمله آموزش و بهداشت، معاینه‌ای دوره‌ای دندان‌ها، فلورایدتراپی، دانست.
در آخر، بندپی با قاطعیت از اجرای طرح در سال 93 خبر داده بود، اما هنوز میسر نشده است و سال 93 رو به اتمام است...
 
* وعده‌ای که در ابتدای جاده پنچر شد

وعده‌ای که پیش از آنکه لبخندی بر لبان جامعه هدف خود بنشاند و موتور محرکی بر وعده‌های دیگر مسئولان باشد، اما نیامده در ابتدای جاده پنچر شد و حتی نگذاشت این وعده روی خوش خود را به مردم نشان دهد و حداقل بعد از مدتی با دلیل و برهان‌های شگفت‌انگیز ادامه فعالیت آن را متوقف کنند، چرا که این روزها فقط شارژ تلفن همراه شگفت‌انگیز در جامعه وجود ندارد، بلکه در مواقعی با دلیل و برهان‌های خارج از چارچوب این زمین خاکی یا به اصطلاح خودمان مریخی مسئولان نیز می‌توان شگفت‌انگیز شد، اما این وعده به دلیل و برهان‌های عجیب و غریب مسئولان نیز نرسید و از همان ابتدای راه دل مخاطبان خود را نقره داغ کرد.

* نگاهی بر روز شمار وعده‌های تحقق نیافته مسئولان

قول وزیر در بهار 93: علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی

 خدمات بیمه دندانپزشکی برای جمعیت زیر 14 سال از اواسط خرداد اجرایی می‌شود.

10/4/93: محسن بندپی، رئیس سازمان بیمه سلامت گفت: آیین‌نامه اجرایی خدمات بیمه دندانپزشکی برای جمعیت زیر 14 سال در حال تدوین است و این بسته خدمتی تا پایان ماه جاری (تیر) اجرا می‌شود.

25/5/93: محسن بندپی، رئیس سازمان بیمه سلامت گفت: خدمات دندانپزشکی کودکان زیر 14 سال در شورای عالی بیمه به تصویب رسید و از 25 مرداد ماه ارایه می‌شود.

20/7/93: علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بیمه دندانپزشکی کودکان زیر 14 سال از 20 مهر اجرایی می‌شود.

اما ثانیه، ساعت، روزها، ماه‌ها گذشت و این وعده اجرایی نشد و حلاوت این وعده برای مردم به تلخی بدبینی مسئولان مبدل شد.

و در نهایت ... .

* وعده‌ای که به خواب زمستانی فرو رفت

مردم دیگر دل به وعده‌های یک بام و دو هوای مسئولان خوش نمی‌کنند و متأسفانه وعده‌های مسئولان و اجرا نشدن آن‌ها همانند حمایت‌های ملاصدرا به لطیفه تبدیل شده است، اما این بار مسئولان به قدری از قرص و محکم بودن انعقاد تفاهم‌نامه دو وزارتخانه و تخصیص اعتبار 180 میلیاردی و تصویب طرح در شورای عالی بیمه گفته بودند که مهر تأییدی بر این طرح بود و همه تصور می‌کردند که حتی با موشک‌های دوربرد کارشکنی نیز قابل تأخیر نیست، اما دیگر حنای این طرح‌های قرص و محکم نیز رنگی ندارد و تنها از خبر تفاهم‌نامه و تخصیص اعتبار و تصویب، رضایتمندی مردم از اجرای این طرح، تنها بی‌خبری و عدم توجه مسئولان به وعده‌های خود تیتر نخست خبرگزاری‌ها را به خود اختصاص داده است.

مسئولان به گوش باشید که ذهن مردم از جلسات تفاهم‌نامه، تصویب، تخصیص اعتبار به جلسات اتلاف وقت سوق پیدا نکند، چرا که تفاهم‌نامه و طرح و مصوبه‌ای که نتیجه‌ای برای مردم نداشته باشد جز یک دورهمی دوستانه و اتلاف وقت، چیز دیگری را به ذهن مخاطب نمی‌رساند و اشخاصی که دین سنگین مردم را به دوش می‌کشند باید پیش از پیش به ثانیه، ثانیه رفتارهای خود دقیق شوند و وزیری که زندگی پیش از دوران وزارت خود را در بین مردم طبقه پایین اعلام می‌کند، ادعای سخنی از جنس سخن مردم را دارد این اهمال پذیرفتنی نیست.

مسئولان، نام سنگین وزارتخانه را بر کفه ترازوی اذهان مردم همچنان سنگین نگه دارید و با وعده‌های بی سرانجام بیش از پیش به وزارتخانه، رنگ بی‌تدبیری تزریق نکنید.

حال که با آمدن زمستان، این طرح به خواب زمستانی رفته باید منتظر بود و دید که آیا اجازه می‌دهند در بهار جدید، غنچه‌ای بر این طرح شکوفا شود یا این طرح را از ریشه قطع می‌کنند.

اما ما با چشم پوشی از اهمال مسئولان، به رسم پیام‌های بازرگانی تلویزیون در پایان گزارش می‌نویسیم که خبرهای خوبی در راه است که شاید مسئولان نیز به فکر چاره‌ای بیفتد و مردم را پیش از پیش به داستان "بودن یا نبودن" سرگرم نکنند.

گزارش از شبنم رخ‌ فیروزگرانی

انتهای پیام/

برچسب ها: بیمه ، دندانپزشکی ، کودکان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار