میر محمد صادقی خبر داد:

سازمان بهزیستی تنها مرکز صدور مجوز برای مراکز مشاوره‌ای در ایران

مدیر دفتر مشاوره و خدمات امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور گفت: سازمان بهزیستی با همکاری سازمان نظام روانشناسی تنها مراکز صدور مجوز برای مراکز مشاوره درسطح کشور هستند.


مهدی میر محمد صادقی مدیر دفتر مشاوره و خدمات امور روانشناختی سازمان بهزیستی در نشست خبری که امروز(چهارشنبه) در سازمان بهزیستی کشور برگزار شده بود با بیان اینکه سازمان بهزیستی بسیاری از اوقات به درستی توسط جامعه شناخته نشده و تصور اغلب مردم بر این است که خدمات این سازمان مختص افراد معلول و آسیب‌دیده اجتماعی است، اظهار کرد: سازمان بهزیستی  3 معاونت اصلی شامل معاونت توانبخشی(رسیدگی به امور معلولین) معاونت اجتماعی، (رسیدگی به امور افراد آسیب‌دیده ، زنان سرپرست خانوار و. . .) و معاونت پیشگیری(پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است.

وی تصریح کرد: سازمان بهزیستی 25 سال است که در حوزه پیشگیری فعالیت می‌کند که معمولا خدمات این حوزه از جهت جامعه شناخته شده نیست.

میر محمد صادقی اظهار داشت: طی چند سال اخیر در قوه قضاییه مرکز پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و وقوع جرم نیز به دستور آیت الله ‌آملی لاریجانی و با تاکید مقام معظم رهبری راه‌اندازی شده است  که این سازمان موظف است با آنها همکاری لازم را داشته باشد.

وی با اشاره به خدماتی که در حوزه پیشگیری اعم از آموزش پیش از ازدواج آموزش زندگی و خانواده، پیشگیری از معلولیت‌ها، فرزند پروری، پیشگیری از اعتیاد، پیشگیری از ایدز، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، خشونت و . . . اظهار داشت‌: دفتر مشاوره سازمان بهزیستی حدود 25 سال است که قدمت دارد و اولین دفتری است که لزوم ایجاد مراکز مشاوره در کشور را مطرح کرد.

وی اظهار داشت: یکی از پیشنهادات این دفتر این بود که می‌بایست مجوز برای راه ‌اندازی بخش خصوصی داده شود که مجلس شورای اسلامی طبق بند 6 ماده 26 قانون تنظیم مقررات مالی دولت در تاریخ 27/11/80 به سازمان بهزیستی کشور اجازه تاسیس مراکز مشاوره و مجوز دهی به مراکز خصوصی را ارائه کرد که در این خصوص دستور العمل‌ها و پروتکل های فراوانی وجود دارد.

مدیر دفتر مشاوره و خدمات امور روانشناختی سازمان بهزیستی گفت‌: در حال حاضر 1300 مرکز مشاوره از سازمان بهزیستی مجوز کار دریافت کردند که وظیفه نظارت و بعد آموزشی آن بر عهده بهزیستی بوده است.

وی ادامه داد: بعد از سال 80 سازمان روانشناسی و مشاوره‌ای ایران تاسیس شد و سازمان بهزیستی ملزم شد که به عنوان یک نهاد حاکمیت با این سازمان همکاری کنند که این امر طی یک تفاهم‌نامه در مهر ماه امسال در معاونت حقوقی رئیس جمهور امضا شد که از مفاد این تفاهم نامه می‌توان به یک درخواست تاسیس مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی می‌بایست صرفا از طریق سازمان بهزیستی کشور صورت گیرد.
2- سازمان بهزیستی کشور مکلف است، بدون صلاحیت علمی و تخصصی ( مطابق روابط مورد عمل سازمان نظام روانشناسی و مشاوره) متقاضیان تاسیس مراکز مشاوره و خدمات روانشناختی را از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره استعلام و در صورت تایید به سازمان مزبور اقدام به صدور مجوز تاسیس و فعالیت نماید.

3-  نظارت تخصصی و مراکز مشاوره برعهده سازمان نظام روانشناسی و مشاوره و نظارت عمومی بر مراکز یاد شده بر عهده سازمان بهزیستی کشور می‌باشد.

4 – برای تمدید مجوز فعالیت مراکز مشاوره و خدمات روانشناختی نیز مفاد تفاهم نامه ‌ای که در این خصوص تهیه می‌گردد ملاک عمل می باشد.

5- بدیهی است، تفاهم‌نامه مربوط می‌بایست به امضای بالاترین مقام دو دستگاه برسد.

وی با اشاره اینکه  متاسفانه امروز شخصی که زیر این تفاهم‌نامه را امضا کرده کاملا این عمل را نفی کرده و مشکلاتی را به وجود آورده خاطر نشان کرد: سازمان بهزیستی کشور قصد تعامل با سازمان نظام روانشناسی است تمام مراکزی که از سازمان بهزیستی مجوز گرفته‌اند‌ می‌توانند فعالیت داشته باشند و مراکزی که از سایر دستگاه‌ها مجوز گرفتند می‌بایست منتظر ابلاغ قوانین باشند.

انتهای پیام/
برچسب ها: صادقی ، توانبخشی ، بهزیستی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۲۳:۱۶ ۲۱ مهر ۱۳۹۶
مردم نیاز به مشاوره دارن ولی شما همه چیزرو در دست خودتون گرفتین اوالهی بمیرین اگر با سازمان نظام روانشناسی دست به یکی کرده باشیم مرگ بر سازمان نظام روانشناسی
آخرین اخبار