رییس کمیسیون ویژه ساماندهی حاشیه شهر مشهد از آبیاری مزارع کشاورزی حاشیه کشف رود با آب آلوده این رودخانه توسط 200پمپ کف کش هشدار داد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، غلامحسین صاحبی افزود: باوجود سرطانزا بودن آب کشف رود،کماکان200 پمپ کف کش در حاشیه این رود برای انتقال فاضلاب به زمینهای کشاورزی شمال شهر مشهد فعالیت می کنند.

وی گفت: آبیاری صیفی جات و زمینهای کشاورزی با فاضلاب رودخانه کشف رود سالیان متمادی است که سلامت شهروندان مشهدی را تهدید می کند.

رییس کمیسیون ویژه ساماندهی حاشیه شهر مشهد مسئله کشف رود را معضل ملی دانست و ادامه داد: در سفر شهریور ماه رییس جمهوری و اعضای هیات دولت به خراسان رضوی مصوب شد هزار و 600 میلیارد ریال از ابتدای سال 94 و در بازه زمانی سه ساله برای ساماندهی کشف رود تخصیص یابد.

صاحبی بابیان این که شهریور ماه گذشته ساماندهی و تملک حریم رودخانه در دستور کار شهرداری مشهد قرار گرفت ،اظهار داشت: طبق توافق بین شهرداری و شرکت آب منطقه ای 254 هکتار از زمینهای مجاور کشف رود در عرض 60 متری بستر آن برای ساخت کمربند فضای سبز به شهرداری واگذار شد.

وی افزود: با این اقدام و نظارت شهرداری، دیگر کشاورزان و ساکنین منطقه نمی توانند از آب آلوده رودخانه برای آبیاری سبزیجات و صیفی جات استفاده کنند.

رییس کمیسیون ویژه ساماندهی حاشیه شهر مشهد نبود زیرساختها و شبکه جمع آوری فاضلاب و آبهای سطحی را از عمده ترین معضلات حاشیه شهر مشهد دانست و بیان کرد: به دلیل ریزدانه بودن منازل حاشیه شهر، پساب و فاضلاب آنها در خیابانها رها می شود که مشکلات زیست محیطی فراوانی به همراه دارد.

بخشی از رودخنه کشف رود' از کوههای هزار مسجد بخشی دیگر آن از کوههای بینالود سرچشمه گرفته و از شمال شهر مشهد می‌گذرد.

این رود 290 کیلومتری که پرآبی آن تنها در خاطره ها باقی مانده، از غرب به شرق جریان دارد و پس از ادامه مسیر در محل پل خاتون به رودخانه هریرود می پیوندد و از آنجا به بعد 'رود تجن' نام گرفته و به سمت ترکمنستان ادامه می یابد و در ریگزارهای کشور همسایه فرو می رود.

ورود فاضلاب ها و پساب های کارخانجات به این رودخانه باعث آلودگی خاک، محصولات کشاورزی و سفره های زیرزمینی شده و به نقطه تهدید آمیزی برای محیط زیست تبدیل شده است.

انتهای پیام/ز


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.