سیفی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد

اصلاح موتورخانه‌های اداری و تجاری کلید خورد/ صرفه جویی 3.7 میلیارد مترمکعب گاز در روز طی 10 سال

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، با بیان اینکه ارزش اجرای این طرح 2 میلیارد دلار است گفت: در طی مدت اجرای 10 ساله این طرح 3.7 میلیارد مترمکعب در مصرف گاز صرفه جویی می شود.

نصرت الله سیفی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ در خصوص بهبود کارآرایی موتورخانه‌ها در استای کاهش مصرف انرژی اظهار داشت: با بهبود کارآرای موتورخانه‌ها در کشور بین 30 تا 50 درصد با هزینه عایق‌کاری و تنظیم مشعل صرفه جویی انرژی خواهیم داشت.

مدیرعامل شرکت مدیریت بهینه‌سازی مصرف سوخت تصریح کرد: با کاهش این میزان انرژی بین 9تا13 میلیون مترمکعب گاز در روز تقریبا نصف یک فاز پارس جنوبی صرفه جویی انرژی خواهیم داشت.

سیفی در پاسخ به این سوال که آیا برای خانواه‌ها که از سیستم گرمایشی استفاده کنند صرفه اقتصادی دارد یا نه؟ تصریح کرد: این موضوع 100 درصد برای خانوارها صرفه اقتصادی دارد چرا که خانوارها در این زمینه سرمایه‌گذاری نمی کنند و این امر در دو جنبه یکی وارد شدن تجهیزات جدید به خانه‌های آنها و دوم پول کمتری برای مصرف گاز پرداخت می‌کنند.

اعلام آماد گی 30 شرکت در فراخوان مدیریت بهینه‌سازی مصرف سوخت

مدیرعامل شرکت مدیریت بهینه‌سازی مصرف سوخت تاکید کرد: درحال حاضر با توجه به فراخوان اعلام شده بالای 30 شرکت اعلام آماد گی کرده اند. همچنین با تولیدکنندگان تجهیزات، معاونت فناوری رئیس جمهوری در خصوص فناورانه کردن موتورخانه بحث‌هایی صورت گرفته است که با وام لیزینگ به استفاده‌کنندگان کمک نمایند. هر تولیدکننده‌ای هم در این زمینه خواست ارائه خدمات کند ما استقبال می کنیم.

سیفی خاطرنشان کرد: اصلاح موتورخانه‌ها در کشور کلید خورده است شرکت مدیریت بهینه سازی مصرف سوخت هم اکنون درحال آماده کردن زیرساخت‌ها است و سامانه‌ای را نیز در دست طراحی دارد که علاوه بر مردم، شرکتها و ناظرانی‌ که می خواهند فعالیت نمایند در آن ثبت نام کنند. 

قبل از تابستان 94 اجرایی می شود

وی یادآور شد: شرکت گاز استانی پیگیر کار عقد قراردادها است پیش بینی می شود قبل از زمستان سال 94حداقل تابستان کاراجرایی طرح شود.
وی یادآور شد: طرح افزایش کارآیی موتورخانه ها، به کاهش مصرف سوخت، بهبود وضع محیط زیست، کاهش دی اکسید کربن (Co٢) و صرفه جویی در مصرف گاز کمک می کند.

وی تصریح کرد: براساس طرحی که در شورای اقتصاد برای اصلاح 600 هزار موتورخانه در کشور به تصویب رسیده و ابلاغ شده است.

اصلاح 600هزار موتورخانه در کشور

سیفی تاکید کرد: از 600 هزار موتورخانه موجود در کشور حدود 500 هزار در بخش مسکونی و 100 هزار تجاری و اداری و عمومی است که روند افزایشی از طریق سرمایه گذاری بیع متقابل خواهد بود به این صورت که با نصب کنتور هوشمند در ازای هر متر مکعب صرفه جویی 450 تومان به سرمایه گذار اعطا خواهد شد و مدت بازپرداخت در این طرح برای ساختمانهای عمومی 22 ماه و منازل مسکونی 33 ماه خواهد بود ومیزان صرفه جویی دراین مسیر نیز 9 تا 13 میلیون متر مکعب در روز بوده و 3.7 میلیارد دلار صرفه جویی طی 10 سال پیش بینی شده است ضمن اینکه 43 میلیون تن CO2 از میزان آلاینده های زیست محیطی کاسته خواهد شد.

صرفه جویی 3.7 میلیارد مترمکعب گاز در روز طی 10 سال

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، با بیان اینکه ارزش اجرای این طرح 2 میلیارد دلار است، افزود: در طی مدت اجرای 10 ساله این طرح 3.7 میلیارد مترمکعب در مصرف گاز صرفه جویی می شود.

وی درخصوص اجرای طرح کاهش مصرف در موتورخانه ها خاطر نشان کرد: این طرح طی 4 سال اجرا شده ودوره باز پرداخت آن تا سال 1400 ادامه خواهد داشت و 13 میلیون متر مکعب در روز کاهش مصرف گاز خواهیم داشت.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار