آیا بزرگ شدن "تیروئید" بیماری است؟

بیماری "گوا‌تر" به معنای بزرگ شدن غدد تیروئید است.

محسن خوش نیت فوق تخصص غدد در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: گوا‌تر به مفهوم بزرگ شدن تیروئید است و به گوا‌تر ساده، کم کار، پرکار و گرهی تقسیم می‌شود. 

وی افزود: گوا‌تر ساده به معنی بزرگ شدن تیروئید است ولی این بزرگ شدن به معنای کم کاری و پر کاری نیست و عملکرد تیروئید طبیعی است. 

این فوق تخصص غدد اظهار داشت: شایع‌ترین علت این بیماری در دنیا کمبود ید است ولی در مملکت‌هایی که کمبود ید برطرف شده نظیر ایران، شایع‌ترین علتش تغییرات مستقیم ایمنی بدن علیه تیروئید است و این حالت را بیماری هاشیماتو می‌نامند. 

وی بیان کرد: بیماری هاشیماتو سیستم ایمنی بدن علیه تیروئید فعال می‌شود و باعث بزرگ شدن تیروئید و در نتیجه گوا‌تر می‌شود، ممکن است این بیماری به مرور باعث کم کاری تیروئید و ایجاد گره‌های تیروئید شود این بیماری در خانم‌ها شایع‌تر است از علل دیگر این بیماری می‌توان مصرف بعضی از داروهای لیتیوم، اختلالات آنزیمی مادر زادی در ساخت هورمون‌های تیروئید مواد گوا‌تر زاد را نام برد. 

خوش نیت در پایان گفت: احساس سنگینی و فشار بر روی گردن به خصوص در افراد مضطرب، اختلال در تمرکز، اختلال در بلع و از دست دادن ظاهر زیبا از نشانه‌های این بیماری، همچنین ممکن است این بیماری به خاطر استرس‌های روانی شروع شود، درمان این بیماری به وسیله دارو امکان پذیر است. 



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
مریم
۰۲:۲۰ ۲۲ خرداد ۱۳۹۹
سلام من تیروئید م نه پر کار هست ونه کم کار، فقط در غده تیروئید سمت چپم گره بزرگی دارم واصلا اذیتم نمیکند، واز عمل به شدت می‌ترسم وهر موقع بهش فکر می کنم استرس و ترس من را می‌گیرد، سوالی که از شما دارم آیا اصلا این با دارو کوچک می‌شود؟
Iran (Islamic Republic of)
نعمتی
۲۱:۰۰ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام واقعا ممنون مطالبتون خیلی خوب بودند فقط یه سوال من بچه شیرمیدم آیا تیروییدبرا نوزادم خطری نداره
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۰۱:۲۸ ۲۵ دی ۱۳۹۸
سلام من الان تیرویید بزرگ شده و در ازمایش نه کم کار و نه پر کار ولی درد گلو خیلی دارم و بعضی وقت ها موقع راه رفتن تنگی نفس می گیرم نمی دونم چه کار کنم در ضمن دارو برای تیرویید هم مصرف می کنم ولی بهتر نشدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۱ ۱۸ دی ۱۳۹۴
سلام تشکر و سپاس از مطالب خوبتان
آخرین اخبار