معاون فرهنگی قوه قضاییه با اشاره به اقدامات دفاتر حمایت از زنان و کودکان در دستگاه قضا گفت: بازدید مستمر از بند نسوان و کانون اصلاح و تربیت در سراسر کشور، پیگیری امور مددجویان، مذاکره با قضات در خصوص مجازات‌های جایگزین حبس برای کودکان مجرم و بزهکار، ثبت صدها واقعه ازدواج، ارائه مشاوره خانوادگی رایگان(تلفنی – حضوری) و... از جمله این اقدامات است.

کاهش 45 درصدی طلاق با اجرای طرح خانواده پایدار/ ارائه خدمات رایگان حقوقی طی دهه فجر
به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، حجت‌الاسلام و المسلمین «هادی صادقی» صبح امروز سه شنبه(14بهمن ماه)‌ در نشست خبری با موضوع انقلاب اسلامی استحکام خانواده، زن و سبک زندگی ایرانی اسلامی ضمن تبریک به مناسبت دهه فجر، اظهارداشت: انقلاب اسلامی انقلابی است که در آن تحولات عظیمی در همه ابعاد زندگی اجتماعی ایجاد شده و  در کنار مسائل سیاسی و حاکمیتی در ایران تحولات عظیمی در عرصه اجتماعی رخ داده است.
 
معاون فرهنگی قوه قضاییه تصریح کرد: زندگی جمعی قبلاً برپایه فرهنگ دینی نبود اما پس از انقلاب این فضا، فضای زندگی جمعی ما شده است.
 
حجت‌الاسلام و المسلمین صادقی افزود:‌ یکی از نکات مهمی که در انقلاب اسلامی مورد توجه قرار دارد،‌ مسائل مربوط به سبک زندگی و خانواده اسلامی است.

تلاش معاونت فرهنگی دستگاه قضا در راستای تحکیم خانواده
 
وی با اشاره به نام گذاری روز 15 بهمن ماه که به عنوان «استحکام خانواده، زن و سبک زندگی ایرانی اسلامی» نامیده شده است، اظهارداشت: معاونت فرهنگی قوه قضاییه با عنوان معاونتی که در دو جهت درون و بیرون قوه‌ای تلاش می‌کند که فرهنگ سازمانی و عمومی جامعه را نسبت به مسائل حقوقی قضایی ارتقاء دهد یکی از نقاط اهتمامش مسائل زنان و خانواده است.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین با اشاره به فرهنگ فردگرایی غربی گفت: در فرهنگ مدرن غربی، خانواده اصالتی ندارد و فردگرایی در آن جا حاکم است که دیگر جایی برای اصالت دادن به خانواده ندارد بلکه حقوق فردی در آن مهم است.

معاون فرهنگی قوه قضاییه با اشاره به تفاوت فرهنگ اسلامی و فرهنگ غربی افزود: در فرهنگ اسلامی خانواده اهمیت دارد و جامعه اسلامی نسبت به تحکیم بنیاد خانواده تلاش می‌کند اما در فرهنگ غربی چنین نیست.
 
وی ادامه داد: در حال حاضر موج تهاجم فرهنگی متوجه جامعه ماست که اگر جامعه ما همین دینی را که دارد، نداشت حتماً وضعیت خانواده بدتر از این‌ها بود. 

حجت‌الاسلام و المسلمین صادقی تصریح کرد: هر چه بتوانیم فرهنگ اسلامی را در خانواده ترویج دهیم نتیجه‌اش در استحکام خانواده آشکار خواهد شد و در حال حاضر روند مسائل خانواده در دنیا و ایران روند مناسبی نیست.
 
معاون فرهنگی قوه قضاییه اظهارداشت: وقتی آمارهای ازدواج و طلاق را بررسی می‌کنیم نه تنها این روند رو به کاهش نیست بلکه در حال افزایش است.

وی با اشاره به آمار طلاق در دهه 80 گفت: در طی این دهه از 10 ازدواج یک طلاق داشتیم اما در سال‌های اخیر از هر 5 ازدواج یک طلاق داشتیم یعنی افزایش دو برابری طلاق را می‌بینیم و این امر خیلی نگران کننده است.

کاهش 45 درصدی طلاق با اجرای خانواده پایدار
 
حجت‌الاسلام و المسلمین صادقی با اشاره به قانون حمایت از خانواده اظهارداشت: با تصویب این قانون مسئولیت مهمی برای قوه قضاییه ترسیم شده که در آن بندی پیش بینی شده با عنوان تحکیم خانواده و جلوگیری از طلاق که در ماده 16، قوه قضاییه موظف است در طی 3 سال از تصویب آن را اجرایی کند.
 
معاون فرهنگی قوه قضاییه با اشاره به هزینه‌های اجرای این طرح خاطرنشان کرد: برای اجرایی کردن این طرح لازم است هزینه‌های آن تأمین شود.
 
وی ادامه داد: متأسفانه در سال‌های اخیر با توجه به مشکلات بودجه کشور این امر محقق نشده است.
 
حجت‌الاسلام و المسلمین صادقی گفت: ما در معاونت فرهنگی یک کار آزمایشی را با عنوان طرح خانواده پایدار برای کاهش طلاق آغاز کرده بودیم که تا سال 92 هم ادامه داشت و این طرح در خراسان رضوی به طور آزمایشی اجرا شد.
 
معاون فرهنگی قوه قضاییه افزود: استانداری خراسان رضوی حدود 600 میلیون تومان برای اجرایی کردن این طرح هزینه کرد که آمارهای جالبی به دست آمد از جمله این نتایج این بود که مواردی که زوجین برای طلاق توافقی مراجعه کردند کاهش پیدا کرد.
 
وی ادامه داد: در سال 90 در مشهد 2457 درخواست طلاق توافقی مطرح بود که1117 زوج انصراف دادند که این طرح 6 ماه بعد هم پالایش شد و ماندگاری داشت.
 
حجت‌الاسلام و المسلمین صادقی در ادامه افزود: بین دو سال 90 و 91 این طرح اجرا شد که از 4 هزار و سی و نه زوج که درخواست طلاق داده بودند، 1737 زوج منصرف شدند که در طی این سال‌ها 4 هزار و ششصد و هشتاد و هفت خانواده از طلاق منصرف شدند.
 
معاون فرهنگی قوه قضاییه با اشاره به هزینه‌های صرف شده در طی این طرح برای هر خانواده گفت: در این طرح حدود 128 هزار تومان برای هر خانواده هزینه شده که اگر هزینه‌های اداری را به آن اضافه کنیم، در کل 365 هزار تومان صرف شده است.
 
وی افزود: این کار طرحی بود در دفتر حمایت از حقوق زنان و کودکان دادگستری مشهد که وابسته به معاونت فرهنگی قوه قضاییه، برگزار شد.
 
حجت‌الاسلام و المسلمین صادقی ادامه داد: متأسفانه برای ادامه طرح دادگستری خراسان رضوی بودجه کافی نداشت.
 
معاون فرهنگی قوه قضاییه با اشاره به حمایت دولت از طرح استحکام خانواده، زن و سبک زندگی ایرانی اسلامی تصریح کرد: اگر در اجرای این طرح دولت ما را حمایت می‌کرد، این طرح را در سراسر کشور اجرایی می‌کردیم.
 
وی با اشاره به عملکردهای دفتر حمایت از زنان و کودکان قوه قضاییه گفت: حدود 60 دفتر برای حمایت از زنان و کودکان در 30 استان داریم، حتی برخی از این‌ها به دلیل گسترش بیشتر فعالیت‌شان ساختمان‌های مجزایی نیز برای‌شان پیش‌بینی شده است.

ارائه خدمات رایگاه حقوقی طی دهه فجر
 

حجت‌الاسلام و المسلمین صادقی با اشاره به اقدامات دفاتر حمایت از زنان و کودکان در دستگاه قضایی گفت: از جمله این اقدامات بازدید مستمر از بند نسوان و کانون اصلاح و تربیت در سراسر کشور و پیگیری امور مددجویان، مذاکره با قضات درخصوص مجازات‌های جایگزین حبس برای کودکان مجرم و بزهکار، ثبت صدها مورد واقعه ازدواج، ارائه مشاوره خانوادگی رایگان (تلفنی – حضوری) و... است.
 
معاون فرهنگی قوه قضاییه با اشاره به اقدامات ارائه شده به مناسبت دهه فجر گفت: یکی از اقدامات اخیری که در بعد فرهنگ عمومی که به مناسب پیروزی انقلاب اسلامی آغاز کردیم، این بود که در چند نقطه از شهر و در ایستگاه‌های متروهایی از جمله ایستگاه مفتح، امام خمینی(ره)، شادمان، دروازه دولت و صادقیه، دفاتر مشاوره حقوقی رایگان برای ارائه خدمات حقوقی به مردم، راه اندازی کرده‌ایم.

تولید 103 مسابقه تلویزیون برای ارتقاء آگاهی حقوقی مردم
 
وی با اشاره به عدم آگاهی حقوقی مردم ادامه داد: یکی از مشکلات ما در تشکیل پرونده‌های قوه قضاییه این است که مردم در برخورد با مشکلات قضایی آگاهی کامل را ندارند، چرا که با آگاهی آنها میزان تقلب‌ها، کلاهبرداری‌ها و اختلاف‌ها کاهش پیدا خواهد کرد؛‌ ضمن این که همچنین برای آگاهی قضایی مردم، مسابقه 103 را با همکاری صداوسیما روی آنتن می‌بریم.
 
معاون فرهنگی قوه قضاییه ادامه داد: طی روز 22 بهمن غرفه‌هایی به منظور مشاوره حقوقی رایگان به مردم برای راهپیمایان ایجاد خواهد شد.
 
وی تصریح کرد: طرح خانواده پایدار که در خراسان رضوی اجرا شد، با مطالعه بود و همچنین این طرح با حضور محققان و مددکاران اجتماعی و روان‌شناسان خانواده تکمیل شده بود.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین صادقی ادامه داد: متأسفانه با تغییر دولت، دولت جدید اهتمام کافی برای این کار را نشان نداد و ما این انتظار را داریم که دولت به میدان بیاید و تعامل چندجانبه‌ای صورت بگیرد.
 
معاون فرهنگی قوه قضاییه با اشاره به بودجه معاونت فرهنگی برای اجرای چنین طرح‌هایی اظهار داشت: متأسفانه بودجه معاونت فرهنگی قوه قضاییه کفاف اجرای چنین طرح‌هایی را ندارد.
 
وی با اشاره به طرح‌های ارائه شده برای حمایت از خانواده زندانیان گفت: برای حمایت از خانواده زندانیان، یک نهادی در کنار سازمان زندان‌ها وجود دارد که این کار را انجام می‌دهد که معاونت فرهنگی نیز با ارائه دفاتر فرهنگی وارد شده و کمک می‌کند.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین صادقی با اشاره به اجرای طرح استحکام خانواده، زن و سبک زندگی ایرانی اسلامی افزود: با توجه به تجربه‌ای که در استان خراسان رضوی نسبت به این طرح پیدا کردیم، به راحتی می‌توانیم آن را در سراسر کشور توسعه دهیم.
 
معاون فرهنگی قوه قضاییه اظهارداشت: این طرح ارزش برجسته‌سازی دارد که بتواند توجه مراکزی از جمله بهزیستی و ورزش و جوانان را جلب کند.
 
وی گفت: یکی از عوامل مهم طلاق، ازدواج است چرا که اگر ازدواج‌ها به سامان شوند، این قدر با طلاق مواجه نخواهیم شد.

طلاق در سال‌های اولیه زندگی زوجین، نگران کننده است

حجت‌الاسلام والمسلمین صادقی با اشاره به آمار طلاق در سال‌های اولیه پس از ازدواج گفت: حدود ۴۰ درصد از طلاق‌ها در سال‌های اول زندگی یعنی در سه و چهارمین سال رخ می‌دهد به عنوان مثال در سال ۹۲، ۱۵۵ هزار و ۳۶۹ مورد طلاق را در کل کشور داشته‌ایم که ۲۶ درصد از آن‌ها کمتر از دو سال و نزدیک به ۵۰ درصد زیر ۵ سال اتفاق افتاده است و این نشان می‌دهد که این‌ها مشکلاتی نیستند که در طول زندگی پیدا شده باشند.  
 
معاون فرهنگی قوه قضاییه ادامه داد: اگر ازدواج‌ها را در جامعه به قاعده کنیم ارزشمند می‌شوند و باید بر امر آن تسهیل کرد اما در مقام شناسایی باید بیشتر دقت کرد نه برای شرایطی که زوجین برای هم می‌گذارند.  
 
حجت‌الاسلام والمسلمین صادقی افزود: بیشترین آمار طلاق مربوط به کسانی است که دارای مهریه‌های بالایی هستند.  
 
وی تصریح کرد: ما در یک دورانی ازدواج‌های سنتی داشتیم که بزرگتر‌ها متصدی آن بودند اما در دنیای مدرن این فرهنگ کنار گذاشته شده و نتیجه آن این است که نه آن فرهنگ سنتی ما وجود دارد نه این فرهنگ مدرن ازدواج، بنابراین در یک برزخ فرهنگی سیر می‌کنیم که آسیب‌های آن بسیار زیاد است.  
 
معاون فرهنگی قوه قضاییه اظهارداشت: در حال حاضر در بحث ازدواج خود سالاری جای بزرگسالاری را گرفته است. 

هیچ قانونی نمی‌تواند مردان را از ازدواج مجدد منع کند

حجت‌الاسلام والمسلمین صادقی در ادامه نشست خبری خود با اصحاب رسانه با اشاره به عدم منع قانونی برای ازدواج مجدد مرد، اظهارداشت: در قانون قدیم تعدد زوجات منع نشده بود چون شرع منع نکرده بود اما شرایطی برای آن گذاشته شده بود که در عقدنامه‌ها هم ذکر شده بود که اگر جایی بدون عذر و نیاز حساب شده‌ای یا بدون رضایت همسر اول مرد برای اختیار کردن همسر دیگری اقدام می‌کرد حق طلاق به زن داده می‌شد اما در قانون جدید سعی شده که این روند را کمی سختگیرانه‌تر کنند.

وی افزود: ولی هیچ قانونی نمی‌تواند به طور کلی آن چیزی را که شرع گفته است منع کنند و نمی‌تواند بگوید که ازدواج دوم یا سوم ممنوع است زیرا اگر آن را انکار کند قرآن را انکار کرده چون ازدواج دوم و سوم در قرآن آمده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین صادقی ادامه داد: اصل ازدواج مجدد مرد را کسی نباید انکار کند اما در مقام اجرا قرآن شرط عدالت را گذاشته است و برای احراز این عدالت قانون می‌تواند ورود کند.

معاون فرهنگی قوه قضاییه در پاسخ به این سوال که آیا پس از ازدواج مجدد مرد نفقه همسر اول و فرزند آن از دوش مرد ساقط می‌شود یا خیر گفت: نفقه بچه و همسر اول به دوش مرد باقی‌ می‌ماند که هم در قانون قدیم و هم در قانون جدید مطرح شده و شرع هم بر آن تاکید دارد و کسی نمی‌تواند منکرش شود؛ مگر اینکه خانم طلاق گرفته باشد و خودش پذیرفته باشد که مثلا در ازای حضانت بچه خودم نفقه‌اش را می‌دهم و این توافقی است.

وی تصریح کرد: هم قانونا و هم شرعا نفقه بچه تا زمانیکه به سن تکلیف می‌رسد به دوش مرد است همچنانکه نفقه زن تا زمانی که همسر آن مرد است به دوش مرد است حال چه یک همسر یا چه چند همسر داشته باشد.

تشکیل بانک اطلاعات کودکان بزهکار
 

حجت‌الاسلام والمسلمین صادقی با اشاره به تشکیل بانک اطلاعات کودکان بزهکار گفت: این دفا‌تر در همه استان‌ها اطلاعات کودکان خیابانی و کودکانی که در کانون‌های اصلاح و تربیت وجود دارند را جمع آوری کرده و در این بانک اطلاعاتی نگهداری می‌کنند.  
 
معاون فرهنگی قوه قضاییه با اشاره به برگزاری جلسه با مسئولین آموزش و پرورش در خصوص مشکلات تحصیلی کودکان فاقد شناسنامه خاطرنشان کرد: صدور کارت هویت امر ساده‌ای نیست و در هیچ جای دنیا به راحتی انجام نمی‌شود چرا که ممکن است سوءاستفاده‌هایی از آن شود و این افراد که برای صدور این کارت‌ها به نهادهای دولتی مراجعه می‌کنند، باید احراز هویت شوند.

انتهای پیام/
برچسب ها: ازدواج ، طلاق ، دهه فجر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار